שם המחבר: סל תרבות ארצי

הכנות לתלמיד למורה ולהורה לקראת מפגש ספרות

המפגש עם הספרות יכול להיות מפגש משנה גורלות. אדם פותח ספר ומוצא בתוכו עולם ומלואו – בני אדם, אירועים, הלכי נפש, עולמות שלמים של מחשבות, רגשות, והתנהגויות אישיות וקולקטיביות. הספר הטוב מעניק לקוראים חוויה נפשית משמעותית. מפגש עם הספר הנכון בזמן הנכון יש בו כדי לתת כוח להתמודד עם התלאות שבחוץ ועם אלה שבפנים.

המפגש אדם-ספר הוא אישי, ודורש הסתגרות מסוימת מפני העולם. מפגשי הספרות של סל תרבות ארצי מבקשים להרחיב את המעגל הזה. מפגשים עם סופרים ומשוררים, וכן מופעים על פי ספרים, יש בהם כדי להעניק מפתחות להבנת היצירה והיוצרים, ולהזכיר לנו שהספרות היא דבר חי ונושם, חלק בלתי נפרד מחיינו.

 

מהי ספרות?

ספרות היא שם כולל ליצירות אמנות המובעות באמצעות מלים כתובות. יצירת ספרות על פי רוב מייצגת מציאות, וקיים בה מספר המוסר את הדברים. ביצירה ספרותית ישנן עלילה ודמויות – בדיוניות או מציאותיות.

הספרות היפה (האמנותית) נחלקת לשלושה ענפים עיקריים: שירה, פרוזה (סיפורת), ומחזאות.

הספרות פועלת בכוח המילה הכתובה. המלים, מעבר להיותן כלי להעברת תכנים ומשמעויות, יש בהן גם קצב, צליל, תמונה ורגש, היוצרים חוויה אסתטית. לשם יצירת חוויה אסתטית משתמשת הספרות באמצעים אמנותיים כגון: מטאפורה, דימוי, הרמז, האנשה, רמז מטרים, מצלול, חזרה, חריזה ועוד.

 

סוגות של התחום

אפשר לסווג את הספרות האמנותית לשלוש סוגות מרכזיות, ולכל אחת תתי-סוגות: הפרוזה כוללת את הסיפור הקצר, הנובלה והרומן; השירה כוללת פואמה, שיר אפי ושיר לירי; והמחזאות כוללת טרגדיה וקומדיה.

אפשר לסווג את הספרות לסוגות (ז'אנרים) על פי מאפיינים אחרים – למשל קהל היעד (ספרות ילדים), תחום הכתיבה (ספרות בלשים, ספרות פנטזיה), או לפי זרמים, השקפות עולם ותקופות שבהן נכתבו היצירות.

 

הנפשות הפועלות בעולם הספרות

סופר/ת – אמן העוסק בכתיבת סיפורת

משורר/ת – אמן הכותב שירה

מחזאי/ת – אמן הכותב מחזות

עורכים, מתרגמים, מוציאים לאור – שרשרת התפקידים מרגע שהיוצר/ת מסיימ/ת לכתוב את הספר ועד הוצאתו לאור והגעתו אל הקוראים.

 

הספרות כתחום מחקר

תורת הספרות קיימת עוד מימי ה"פואטיקה" של אריסטו, שהיה ככל הנראה הראשון לחקור את טיבה ומהותה של הספרות. נהוג לייחס את תחילתה של תורת הספרות המודרנית לפורמליסטים הרוסים, שפעלו בתחילת המאה ה-20, וניסו להעמיד תאוריה מדעית של הספרות. לקראת אמצע המאה ה-20 התפתחו אסכולות חדשות לחקר הספרות, ובהן הסטרוקטורליסטים, שניסו למצוא מבני עומק המתקיימים בכל טקסט באשר הוא, ולאחריהם האסכולה הפוסט-סטרוקטורליסטית.

 

 

מפתחות לצפייה פעילה ומעשירה במפגש/מופע ספרותי

כאשר פוגשים טקסט ספרותי אפשר לתת את הדעת על כמה נקודות חשובות:

  1. העלילה – לזהות מה מתרחש, היכן, מתי, אילו קונפליקטים מניעים את העלילה
  2. הדמויות – מה מאפיין כל אחת, מה טיב היחסים ביניהן, התפתחות הדמויות לאורך היצירה, דמויות מפתח ודמויות משנה, דמויות עגולות ושטוחות
  3. הז'אנר שאליו שייכת היצירה, השפה והסגנון, וכן זיהוי האמצעים האמנותיים (מטאפורה, דימוי, אירוניה, חריזה, רמז מטרים וכדומה)
  4. נקודות התצפית השונות – הכותב, הדובר/המספר, הדמויות, הקורא
  5. הנושא שבו עוסק הספר, המסר המוצהר והלא-מוצהר שהוא מבקש להעביר
  6. החוויה הרגשית ועולם הדימויים שהיצירה מציפה אצל הקוראים
  7. הרקע לכתיבת הספר ופרטים על המחבר/ת
יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.