אמות מידה לשיפוט אמנותי

 

במסגרת רפרטואר המוזיקה של סל תרבות ארצי ניתן להציע מפגש עם יוצר או מופע מוזיקלי. מטרת הפעילות המוזיקלית בסל תרבות ארצי היא לפתח האזנה פעילה אצל התלמיד, לאפשר לו מפגש עם סגנונות מוזיקליים שונים ולזמן לו אפשרות לחוויה רוחנית ורגשית.


אמות המידה הכלליות לשיפוט מופע או מפגש מוזיקלי

1. הנגינה והשירה ברמה גבוהה ומקצועית, ללא הישענות על פלייבק.

2.  יצירות מקוריות ועיבודים מקצועיים – על היצירות להיות מקוריות ובביצוע ההרכב  הכלי/קולי המקורי. במידה ומושמעות יצירות בהרכב אחר יש לדאוג לעיבודים מקצועיים ונאמנים ככל שניתן להרכב המקורי, וכן יש להפנות את תשומת לב השומעים לכך שמדובר בעיבוד.

3. התאמת המופע לקהל היעד –על משך היצירות, מידת המורכבות שלהן והרעיון המארגן העומד בבסיס המופע או המפגש להתאים לקהל היעד.

4.  קשר ומעבר הגיוני בין יצירה ליצירה – קשר בין היצירות המושמעות ומעבר מובנה והגיוני בין יצירה ליצירה (מלחין אחד, ז'אנר אחד או נושא מרכזי מוזיקלי או חוץ מוזיקלי, היגיון פנימי בבחירת הקטעים – נושא, רעיון, מטרה).

5. יחס נכון בין מלל למוזיקה – המלל יסייע ויכוון להאזנה ויהיה מינימלי (לא מעבר ל- 20% מזמן המופע או המפגש)

6. הנחיה מקצועית ובעברית תקנית – ההנחיה תסייע להבנת המוזיקה, כאשר היצירה המוזיקלית על תכונותיה הבולטות ודרכי ביצועה, היא העיקר. ההנחיה תהיה קצרה, בהירה, ואינטגרלית לתוכנית. אין להשתמש בהנחיה ללימוד ידע לעצמו, ויש להימנע משימוש באמצעים חוץ מוזיקליים המסיחים את תשומת הלב מהמוזיקה . קטעי הקישור יובאו בסגנון שמכבד את המאזינים (לדוגמה, הימנעות מנימת דיבור ילדותית והקפדה על היגוי בהיר ונכון).

7. הפעלת תלמידים – הפעלת התלמידים תהיה מינימלית ולא תעלה על 20% מזמן המופע. ברצוננו להדגיש שהפעלת תלמידים צריכה לבוא בהקשר של העמקת הידע והחוויה המוזיקלית הייחודית ולא כבסיס לבניית תכנית הקונצרט מתחילתו ועד לסופו.


8. מידע – על המידע הנכלל בהנחיה להיות מבוסס ורלוונטי ליצירה המושמעת, למלחין או לדרכי הביצוע.   אין להשתמש בהנחיה ללימוד ידע לכשעצמו. מפגש מוזיקלי הינו אירוע חגיגי וחווייתי ומטרתו היא האזנה למוזיקה. מסיבות אלה כדאי להימנע במהלכו מלעסוק בנושאים לימודיים מתודיים, כמו מקורות הצליל ומבנה הכלים השונים, ולהשאיר נושאים אלה לשיעור המוזיקה ולתהליך ההכנה לקראת החוויה או העיבוד שלאחר החוויה, אשר נעשה על ידי הצוות המקצועי בבית הספר.

9. תנאי האזנה הולמים – על המופע או המפגש להתקיים באולם בעל אקוסטיקה ראויה. בנוסף, ייעשה שימוש בהגברה רק  בעת הצורך ובמידה מינימלית, מאוזנת ולא מופרזת, העלולה לשבש את חווית ההאזנה והקשב של התלמידים. הדבר חשוב בעיקר במופעים שיש במרכזם טקסט החיוני להבנת היצירה והמלחין.

10. מערך חינוכי - במפגש מוזיקלי עם יוצר מומלץ לצרף להגשת הבקשה להצטרפות להיצע גם מערך חינוכי המפרט את מהלך המפגש. צוות סל תרבות ארצי וחברי ועדת הרפרטואר יכולים לייעץ ולסייע בפיתוח מערך שכזה במידה והמופע או המפגש התקבל לסל.

קריטריונים ספציפיים לסוגות מופעי המוזיקה השונים:


1. מוזיקה במסורת יהודית - יצירות המתכתבות עם ערכים, טקסטים וסגנונות מן המסורת היהודית. 
2. זמר עברי - מופעים המעלים שירים אשר עמדו במבחן הזמן ומקיימים דיאלוג עם התרבות וההיסטוריה הישראלית; על המופעים להיות בעלי זווית אמנותית ייחודית החורגת מעבר לביצוע של חומרים מוכרים ולשים דגש על הממשק בין מלל ללחן; שימו לב כי רק בסוגה זו תתאפשר הפעלת תלמידים הכוללת השתתפות ולמידה של שירים באופן פעיל.
3. מוזיקה מן המזרח – המבוססת על מערכת הסולמות המקובלת במזרח (מקאם) והעומדת בקריטריונים הבאים: היצירות מבוססות על מערכת המקצבים הנפוצים במזרח; במופע צורות מוזיקליות המקובלות במוזיקה מזרחית הקלסית; במופע נעשה שימוש בכלי נגינה מן המזרח; הרפרטואר כולל מוזיקה מתרבויות שונות כגון: טורקיה, פרס, צפון אפריקה, ארצות ערב, אזרבייג'ן, יוון ועוד. ניתן להגיש מופעים ובהם מוזיקה בת זמננו המבוססת על הקריטריונים שלעיל.
4. מוזיקה מהעולם - מופעה משלב בין תרבויות מוזיקליות ו/או כולל כלי נגינה וז'אנרים מוזיקליים מתרבויות שונות.

 

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.