"תיאטרונויה" העציץ הריק - שעת סיפור

תחום: ספרות
תת-תחום: מופע ספרותי
משך זמן המופע: 45
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: נויה שטרייפלר
קהל יעד: גן - א
כמות קהל מקסימלית: 100
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 29/03/2018

יום אחד מכריז המלך עלי על מבחן מיוחד במינו, הוא מחלק זרעים לכל ילדי הממלכה ומבטיח שמי שיצליח להנביט את הזרע ולגדל את הפרחים היפים ביותר יבחר להיות יורשו ויהיה המלך הבא.

למרות מאמציו, הילד ניצן לא מצליח משום מה להנביט את הזרע שקיבל מהמלך, הוא טיפל בזרע כל יום, השקה במים, החליף אדמה, שר לו שירים, אבל כלום לא עזר הוא נשאר עם עציץ ריק וזרע טמון באדמה.

כעבור שנה המלך קרא לכל הילדים להראות לו את העציצים, ניצן מאוד התבייש בעציץ הריק אבל אביו שכנע אותו שבכל זאת ילך אל המלך מאחר והוא עשה הכי טוב שיכל וזה מה שהמלך ביקש, ניצן החליט ללכת לארמון עם האמת העצובה, עם העציץ הריק.

כל ילדי הממלכה הגיעו לארמון עם עציצים ופרחים יפהפים, אבל המלך עלי בחר דוקא בניצן להיות יורשו,

והסביר שהוא חילק לכולם זרעים מבושלים שאי אפשר להנביט מהם דבר, כל הילדים שיקרו ורימו הם החליפו את הזרעים המקולקללים בזרעים טובים שיצמחו להם פרחים ורק ניצן היחיד שלא שיקר היה אמיץ וישר ובא עם האמת, הוא הוכיח לכולם שעשה הכי טוב שיכל. ולכן לו מגיע להיות המלך הבא.

מופע ספרותי



על היצירה

העציץ הריק הוא סיפור עם סיני המופץ ומוכר בכל העולם,אני עיבדתי את הסיפור וכתבתי אותו מחדש עיבוד ישראלי מודרני.

לעומת הסיפור המוכר שעיבדה הסופרת הידועה דמי, כשעיבדתי את הסיפור המקורי קירבתי אותו אל הילדים, והסיפור שלי מתרחש בישראל בממלכת שורש, בה שולט המלך עלי ולא קיסר סין, והגיבור הוא הילד ניצן בשונה מהסיפור המקורי, בו הגיבור הוא הילד הסיני פינג.

נויה שטרייפלר

שחקנית תיאטרון,בוגרת תיכון תלמה ילין שנת 1994 במגמת תיאטרון.

בוגרת סטודיו למשחק יורם לוינשטיין שנת 1998.

בוגרת קורס תיאטרון סיפור נעם מאירי.

הצגות ילדים ונוער בתיאטרואות שונים.

משנת 2006 שחקנית עצמאית, "תיאטרונויה" תיאטרון סיפור לילדים,

אני מציגה מול גילאי 2-10.

באמתחתי כ-19 הצגות תיאטרון סיפור על פי סיפורים מוכרים של מיטב הסופרים.

מציגה במתנ"סים, ספריות, גני ילדים, בתי ספר וארועים פרטיים.

אני עובדת בכל הארץ.

יניב שטרייפלר

(בעלי) שחקן תיאטרון בוגר בית צבי בשנת 1994,

ומאז הוא מספר סיפורי סופרים למבוגרים, עוזר לי בבימוי, בכתיבת היצירה מחדש ובעריכת המוסיקה.

קרן גולדבלט

שחקנית יוצרת, ובונה תפאורות וריקוויזיטים להצגות,

יחד איתה יצרנו את התפאורה והריקווזיטים.

 

את המסרים החשובים שיש בסיפור אני מעבירה יחד עם בובות התיאטרון "בזיק המצחיק" (שתמיד מגיעה איתי לסיפורים) ודרך הסיפור אנחנו מצליחים למצוא פתרון לבעיה שנקלע אליה. בדרך זו המסרים בסיפור עוברים לילדים בצורה עקיפה ומקבילה לחיי היום יום המוכרים להם.

 

הכנה לפני הצפייה במופע תיאטרון סיפור העציץ הריק:

כדאי להסביר לילדים מהו תיאטרון סיפור, הצגת יחיד על פי סיפור. השחקן מספר את הסיפור ומגלם את כל התפקידים בו.

תיאטרון הסיפור שאני מציגה "העציץ הריק", משלב תפאורה, מוסיקה, אביזרים, בובת תיאטרון, שירים ישראלים מוכרים ועוד.

"העציץ הריק" הוא סיפור עם סיני שנכתב לפני המון שנים, עבר מדור לדור והופץ בכל העולם.

כיוון שהעלילה יכולה להתרחש בכל מקום ובכל זמן עיבדתי את הסיפור מחדש בעיבוד מודרני ישראלי.

העלילה מתרחשת בישראל ושם הגיבור הוא ניצן.

ניתן להסביר לילדים שלסיפורי עם ישנם גירסאות שונות ועיבודים שונים בספרים, בסרטים ובהצגות,

ולתת להם דוגמאות לוורסיות שונות של אותו הסיפור (כיפה אדומה, שלגיה, הדייג ודג הזהב וכדומה).

אני לא ממליצה לספר לילדים את הסיפור לפני המופע.   

כך יוכלו לעבור את חווית הצפייה תוך הזדהות, מתח והנאה, ויחוו את תחושת חוסר הוודאות של הגיבור ואת ההפתעה הצפויה לו.

לאחר הצפייה בהצגה ממליצה לדון עם הילדים על המסרים העיקריים שעוברים בסיפור, להעמיקם ולהתאימם לחיי היום יום.

 

המסרים וההקבלה לחיים:

לשקר אין רגליים והאמת תמיד תנצח.

ניתן לראות בסיפור שניצן, גיבור הסיפור, היה הילד היחיד שלא רימה, לא החליף את הזרע שהמלך נתן לו בזרע אחר,

 אלא נשאר עם הזרע של המלך לכל אורך השנה והגיע אל המלך עם האמת המרה - עציץ הריק. 

בסוף מסתבר שזה בדיוק מה שהמלך רצה. הוא חיפש את הילד הישר והכן שיהיה יורשו וימלוך אחריו ואכן מצא אותו.

הדרך חשובה יותר מהתוצאה.

גיבור הסיפור הצליח בסופו של דבר בזכות התמדה עיקשות וכנות למרות שהגיע למלך עם עציץ ריק.

עשה כמיטב יכולתך.

התמדה, השקעה, השתדלות, מאמץ הם הדרך להצלחה בחיים.

ניתן למצוא דוגמאות רבות מהחיים ולדון עם הילדים על כך.

היה אמיץ ואל תיכנע ללחץ חברתי.

למרות שניצן ראה את חבריו מגיעים אל המלך עם עציצים מלאים ויפים הוא לא ניגרר אחריהם והגיע עם האמת שלו.

דבר נוסף חשוב שמדגים לנו הסיפור הוא מי הוא מנהיג טוב.

בסיפור המלך מחפש את האחד שראוי להיות יורשו,

דרך המסרים המועברים בסיפור אנו מבינים מיהו מנהיג טוב.
כל תכונות אלה מופיעות אצל ניצן הילד שנגלה כראוי להיות מנהיג טוב ונבחר להיות המלך הבא.

 

שאלות למחשבה שניתן לשאול את הילדים לדיון לאחר המופע:

  • מיהו מנהיג טוב בעיניכם? מהם בעיניכם תכונותיו מנהיג טוב?
  • לו הייתם מתחלפים עם גיבור הסיפור (ניצן) ומתאמצים ומשקיעים בגידול העציץ, אך העציץ אינו גדל והגיע הרגע להגיע למלך, מה הייתם עושים? (פורשים מהתחרות/מרמים/נלחמים?(
  • האם הגיבור ניצן, הצליח? הרי הוא נכשל בגידול הזרע אבל בסוף התמנה למלך, אז מהי בכלל הצלחה ?
  • מה חשוב יותר בחיים, הדרך או התוצאה?
  • מה דעתכם על התרגיל שעשה המלך כדי לבחור לו את הילד המתאים להיות יורשו? חישבו על דרכים נוספות למצוא מי ראוי להיות מנהיג טוב.
  • מדוע חשוב לאמר תמיד את האמת גם כשהיא לא נעימה.

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצה יואב רכז תרבות בית חינוך תל_י

לינק לצפיה

המלצה אריאלה גננת רמת השרון

לינק לצפיה

המלצה נויה - שניר מנהל תרבות ספריות פתח תקווה

לינק לצפיה
נויה שטרייפלר
0523390576

noya910@gmail.com

גני תקווה, דרך אילות 12

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.