בלט פאנוב - קשקוש בלבוש

תחום: מחול
תת-תחום: מופע מחול
משך זמן המופע: 50
סגנון: בלט קלסי
שם הרכב:
סיווג: להקת מחול
שם המפיק: תאטרון בלט פאנוב
קהל יעד: גן - ו
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 01/07/2004

בממלכת הצבעים של הצייר "בלבוש" רעש ומהומה. הצבעים רוצים לגרש את הצבע "קשקוש" מן הממלכה. קשקוש הוא צבע לא ברור, הוא פשוט מקלקל את הציור. יום אחד הופיע בממלכה הקיסר הלבן, שמחליט למחוק את הצבעים ולהפוך את כולם ללבנים. עצבות גדולה נפלה על הצייר בלבוש ועל אזרחי הממלכה. מי ישיב את הצבעים לממלכה ולציור שנמחק?

"קשקוש" ו"בלבוש", יוצאים לחפש את שלושת צבעי היסוד (אדום, כחול, צהוב) שיחזירו לממלכה את הצבעים ואת שמחת החיים.

טריילר המופע:

https://www.youtube.com/watch?v=OYVP4_5bvtY




כוריאוגרפיה ובימוי: ואלרי פאנוב

מחזה ובימוי: יאקי מחרז

ביצוע: להקת בלט פאנוב

בתפקיד בלבוש: יוסי טולדו

תאורה ותלבושות: שי יהודאי, ראו-מה צ'וסניק

וידאו ארט: לי פז

מוסיקה: יאקי מחרז

משך המופע: כשעה

 

בלט פאנוב נוסד בשנת 1998 במהלך שנות קיומו הוציא למעלה מ-20 הפקות שונות ביניהם גם הפקות לילדים וגם מופעי ערב.

הרקדנים בבלט מגיעים מכל קצבות תבל - גרמניה, בריטניה, יפן, רוסיה והמון רקדנים כשרונים יצאו בהכשרתו של בית הספר לבלט שפועל לצד הבלט באשדוד, וכולם שותפים לאהבתו של ואלרי פאנוב לבלט. באמתחתו של הבלט יצירות רבות ביניהן יצירות בסגנון בלט קלאסי, ניאו קלאסי ועוד. רבות מהן מוצגות על הבלט ברחבי העולם ובישראל.

הכנת התלמידים ליציאה למופע ושאלות מקדימות

מורה יקר/ה - בפתיחת ההכנה, מספר ימים בטרם היציאה למופע, חשוב ליידע את התלמידים בפרטים בסיסיים לקראת הצפייה: באיזה מן מופע עתידים התלמידים לצפות, מתי הוא עתיד להתקיים והיכן המקום שאליו יגיעו לצפייה.

ניתן לשאול מספר שאלות מקדימות:

• מהן ציפיותיכם ממופע הבלט? האם הייתם מצפים למשהו אחר לו היה מדובר בהצגת תיאטרון?

• אלו סגנונות מחול מוכרים לכם? (במידה ומכירים את הבלט – מה ידוע לכם על מה שמייחד אותו?)

• איך מכנים את מי שמבצע את היצירה במחול? איך נקרא מי שיוצר את היצירה ואחראי על ביצועה?

 

כללי התנהגות במופע

1. אסור לאכול באולם.

2. מותר לנוע בכיסא במהלך המופע, אך בלי להפריע לחברים מסביב.

3. אסור לקום באמצע המופע.

4. יש להקשיב להוראות המורים, עובדי ההיכל, ההורים המלווים והרקדנים (במידה ויפנו  אליכם).

5. אסור להרעיש ולהפריע לחברים שמסביב במהלך המופע.

6. לאחר סיום המופע, הישארו במקום עד לקבלת ההנחיות מאנשי הצוות לצאת מהאולם.

 

מושגים בסיסיים: מהו מחול ומהי יצירת מחול?

כוריאוגרף - היוצר שאחראי על כל מרכיבי יצירת המחול.

משפט תנועתי - סידרה קצרה של תנועות.

שפה תנועתית - חיבור של המשפטים התנועתיים, ה"מילון" התנועתי הייחודי של היצירה, טכניקת המחול הספציפית שמשתמשים בה והסגנון (קלאסי, מודרני, אחר).

סוגי מחול מרכזיים - הינם הבלט הקלאסי והמחול המודרני. סגנונות בולטים אחרים הינם: מחול עכשווי, תיאטרון מחול, ריקודי רחוב, פלמנקו ועוד.                                                                                                 

הרעיון המרכזי - המוביל את הכוריאוגרף. יכול להיות סיפור, רגש, תוכן ומסר או רעיון מופשט.                                                      

מרחב - חלל הבמה בו נעים הרקדנים והשימוש שהם עושים בו. מעניין לשים לב האם הרקדנים נעים במקום אחד, מתקדמים בחלל במסלולים, יוצרים מבנים (שורות, טור) משתמשים ברמות גובה שונות (גבוה - עמידה וקפיצה, בינוני -כיפוף רגלים, נמוך רצפה).                                                   

הרקדנים - בלתי אפשרי להפריד בין הרקדן והריקוד. הם היצירה וכלי הביטוי בו זמנית בניגוד לאמנויות אחרות. הם שמאפשרים לכוריאוגרף להביע את עצמו ולעיתים גם משתתפים בתהליך יצירת המחול. מעניין לשים לב ליכולות הטכניות ורמת המיומנות הגופנית של הרקדן ולנוכחותו. מה ההכשרה שלהם (קלאסי, מודרני, אחר)? לאיכויות התנועתיות, לשרירים, הזיעה וכו'. יש לשים לב למספר הרקדנים, החלוקה המגדרית (כמה בנים וכמה בנות?).

הלווי המוסיקלי - של המחול יכול להיות קטע מוסיקה קיים או מוסיקה המולחנת במיוחד למחול. התנועות יכולות להיות מותאמות למוסיקה בדיוק רב, בצורה חלקית או להיות מנוגדות למוסיקה (תנועה איטית בלווי מוסיקה מהירה) המוסיקה תורמת ליצירת המכלול האמנותי השלם.

התלבושות והתפאורה - גם הם משלימים את החוויה האמנותית. הכוריאוגרף מחליט על צבע ועיצוב התלבושת, מה תהיה התפאורה או האם בכלל תהיה, צורת הבמה והישיבה של הקהל ועוד. כל החלטה כזאת היא מכוונת ויוצרת משמעות. 

 

הכנה לקראת הצפייה במופע

פעילות מס' 1

ילדים, היום אנחנו נלך לצפות במופע מיוחד. אתם יודעים מדוע? מכיוון שהמופע הזה משלב בלט, תיאטרון ומולטימדיה. הרקדנים ירקדו לנו בסגנון של הבלט הקלאסי. בבלט קלאסי נהוג שגברים רוקדים בנעלי בלט ונשים רוקדות עם נעלי האצבעות וחצאיות טוטו מרהיבות בכל מני צבעים לצלילי מוסיקה קלאסית.

לסגנון זה יש שפת תנועה מיוחדת שבעזרתה מרכיבים את כל הריקודים.

הרקדנים מתאמנים מהבוקר עד הלילה כדי להצליח בכל התרגילים הקשים, המסובכים והקפיצות הגבוהות, אבל על הבמה הם מחייכים ונראה שהריקוד קליל ולא דורש שום מאמץ.

1. מומלץ לצפות בקטע מתוך הבלט "אגם הברבורים"​

2. לאחר הצפייה בקטע מתוך "אגם הברבורים" ניתן להעמיד את הילדים ולהזמין אותם להתנועע באופן חופשי לצלילי המוסיקה הקלאסית. עודדו את הבנות ללכת על קצות האצבעות כמו שראו בסרטון ואת הבנים לקפוץ. במידה וכיתה גדולה מדי, כדאי לחלק אותה לחצאים בכדי לא לפגוע במרחב האישי של הילדים.

3. הילדים עושים עם המורה מעגל. המורה בוחר ילד אחד שנכנס למרכז המעגל. הילד רוקד קטע סולו קצר בסגנון קלאסי לצלילי המוסיקה ולאחר מכן בוחר חבר במקומו וחוזר למעגל. החבר ממציא קטע אחר וכך הלאה. מומלץ לסיים את הפעילות לאחר שכל הילדים שהביאו רצון השתתפו, בכדי למנוע ויכוחים ומריבות.

פעילות מס' 2

לאחר שהמורה נותן רקע על הבלט הקלאסי (ראה התחלה של פעילות מס' 1), הוא אומר: "אתם יודעים ילדים, בבלט קלאסי, הרקדנים רוקדים בדיוק לפי המוסיקה. כשמתנגנת מוסיקה חלשה ואיטית הרקדנים משתמשים בתנועות לא גדולות ורכות. כשמתנגנת מוסיקה חזקה ומהירה, הרקדנים משתמשים בתנועות גדולות, מהירות, חדות ומשתמשים בכל מרחב הבמה.

1. מומלץ לצפות בריקוד של פיית הסוכר מתוך הבלט "מפצח האגוזים". שימו לב עם הילדים למעבר בין מוסיקה שקטה ורגועה לבין מוסיקה מהירה וסוערת ב2:26:​

2. המורה שואל: "ילדים, מי רוצה להראות לנו תנועות קטנות ורכות? מי רוצה להראות לנו תנועות גדולות ומהירות?" מומלץ לסיים את הפעילות לאחר שכל הילדים שהביאו רצון השתתפו.

3. המורה מחלק את הילדים לשתי קבוצות: 1. קבוצת התנועות האיטיות 2. קבוצת התנועות המהירות וכל קבוצה רוקדת בתורה לצלילי המוסיקה.

 

0:00-0:16 תנועות איטיות

0:17-0:20 תנועות מהירות

0:21-0:43 תנועות איטיות

0:44-0:50 תנועות מהירות

0:51-1:28 תנועות איטיות

1:29-1:37 תנועות מהירות

1:38-1:57 תנועות איטיות

1:58-2:00 תנועות מהירות

2:01-2:08 תנועות איטיות

אחרי הפעילות מומלץ להחליף בין הקבוצות.

 

התרשמות לאחר ההצגה כפתח לדיון

לאחר הצפייה במופע, שאלו את הילדים האם הם זוכרים מי מהגיבורים רקד עם תנועות מהירות, חדות, קפיצות גבוהות והרבה הרמות רגליים ומי מהדמויות רקד עם תנועותאיטיות ורכות? האם הייתה דמות שכמעט ולא רקדה? האם הייתה דמות מפחידה ומאיימת? אילו תנועות היו לדמות המפחידה? עודדו את הילדים להראות תנועות שהם זוכרים מתוך הריקודים.

 

הידעת? להורים:

למרות שמלך צרפת לואי ה-14 יסד את האקדמיה הראשונה למחול והפך את המחול למקצוע כבר בתקופת הבארוק, רק במחצית הראשונה של המאה ה-19, בתקופה הרומנטית, פותחה טכניקת "הפוינט" בכדי ליצור את תחושת הריחוף והקלילות. הבלרינות התחילו לרקוד עם נעלי אצבעות, אשר במהרה הפכו לחלק חשוב מהיכולת הנדרשת ואוצר התנועות של הבלרינה. 

בלטים לפתע נהיו מאוד פופולאריים. ב"אופרה של פריז" העלו בלטים שסימנו את התחלת השינוי-הריחוף באוויר ובלרינות עם נעלי האצבעות וחצאיות טוטו הקסימו את הקהל.

סוג במה מקצועית
רוחב 10
עומק 8
גובה 5
מספר אומנים 14
מספר אנשי צוות 4
מספר פזות 3
זמן הקמה 03:30
ציוד הקרנה מסך לדים 3*4
החשכה כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון בלט פאנוב
08-9568210

ballet.panov@gmail.com

אשדוד, דרך ארץ 6 (מרכז מונארט - אגף מחול בלט פאנוב )

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.