הזמיר

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון: אגדה
שם הרכב:
סיווג: הצגה גדולה
שם המפיק: עמותת שיא(גושן)
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 450
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 01/08/2000

קיסר סין מגלה יום אחד כי זמיר ,שלא ידע על קיומו, חי בגן הארמון שלו ושירתו מעוררת התפעלות בכל מי שמאזין לו. הקיסר  דורש להביא אליו את הזמיר,ולמרות  האכזבה ממראהו הפשוט, הוא מתאהב בו ובשירתו והופך אותו ליצור החשוב ביותר בממלכה.

שרי החצר אינם מרוצים מהשפעתו של הזמיר על הקיסר, והם דואגים להביא לו מתנה חדשה: זמיר מלאכותי מקושט ונוצץ, המופעל בעזרת מנגנון מכני.

צורתו  החיצונית של הזמיר המלאכותי מסנוורת את עיניו של הקיסר, הוא מתמכר למוסיקה הקליטה שהוא משמיע וזונח את הזמיר האמיתי.

על טעות זאת כמעט משלם הקיסר בחייו, והוא ניצל רק בזכות נערה פשוטה הדואגת להחזיר את השירה האמיתית של הזמיר לחייו.

 

האגדה של אנדרסן אקטואלית היום יותר מתמיד,וגורמת אפילו לילדים צעירים מאד לשאול שאלות חשובות על מנהיגות וצדק חברתי, ועל תרבות הבידור הפשטנית והממכרת.

השפה התיאטרלית  שואבת השראה מהתיאטרון הסיני, ומשלבת  תלבושות מרהיבות, מסיכות, בובות,צלליות ותנועה, היוצרים חוויה יחודית ומרגשת.




הזמיר  וקיסר סין

עיבוד מקורי לאגדה הקסומה של  הנס כריסטיאן אנדרסן

מאת ובבמויה של צביה הוברמן

 

תפאורה : טליה אוטולנגי

תלבושות: אולה שבצוב

כוריאוגרפיה: לימור רוז

מוסיקה: יוסי סידי

עיצוב תאורה: אורי מורג

פזמונים: יאיר פרומר

שחקנים: מאיר טולדנו/ערן פרץ, דנה מינראט/תמר רצבי, אייל צ'ובן/דורון ישינסקי, יובל שלומוביץ/אסף דגני, נעמה בסון/מעין וינשטוק,

 גלית קפויה/ירדן ברכה

קווים מנחים לדיון בכיתה בעקבות הצפייה בהצגה

 

  • צורת השלטון

צורת השלטון בסיפורנו שונה מזו המוכרת לנו. בהצגה נחשפים הילדים לשליט יחיד- הקיסר, שבחצרו בולטים קודים התנהגותיים וחוקים השונים מהדמוקרטיה המערבית המודרנית ועם זאת, קיימים אפיונים אנושיים דומים.

בין הקיסר ויועציו לבין אזרחי סין בולט פער המעמדות ובעקבותיו מתעוררות שאלות כגון: מדוע דווקא מי, המשרתת הפשוטה, היא זו שאוצרת את הידע לגבי מיקומו של הזמיר והיחידה שמסוגלת להקשיב לו בדרכה לאמהּ החולה? מדוע טאי צ'י ושנג-פה מבלבלים קולות של פרה וצפרדע עם קולות הזמיר? מדוע הם אינם מסוגלים להקשיב לזמיר?

החוקים החדשים שטאי צ'י ושנג-פה מציעים, הדרך שבה מתקבלות החלטות בחצר, הדרך בה הקיסר חותם על החלטות וחוקים חדשים, התככים הפנימיים בחצר והחתירה תחת הקיסר- כל אלה מעלים סוגיה חשובה בדיון בערכים דמוקרטיים ומקומם בחברה שלנו.

 

  • ההבדל הבולט שבין הזמיר האמיתי לזמיר המלאכותי

דמות הזמיר האמיתי משמשת בהצגה כסימבול המייצג את הטבעי, האמיתי והפנימי ולכן לא יפלא איפוא שהוא זה אשר לימד את המלך להקשיב לרגשות שלו והצליח לחבר את המלך עם ילדותו ועזר לו לחוות מחדש התרגשות אמיתית.

אולם זמיר זה הוא אפור ופשוט. לעומתו, הזמיר המלאכותי הוא נוצץ וצבעוני, דיגיטלי ומכני ומייצג, למעשה, את הרעש המלאכותי של תרבות הפופ המנוכרת לטבע ולהקשבה הפנימית. לכן, גם כשנהרס המנגנון בזמיר המלאכותי, יועציו של המלך מתייחסים לכך בשיוויון נפש.

בהמשך יובאו הצעות לפעילות עם הילדים בנושא "שפת הלב" ורגשות.

חשוב להגיע לדיון פתוח עם הילדים על הדרך האישית שבה הם תופסים ומבינים את המשמעות של ההבדל בין הזמירים. מומלץ לדון עם הילדים בתגובתו של הקיסר במפגשו הראשון עם הזמיר הטבעי: "כל כך פשוט, בלי שום צבע, בלי נוצות צבעוניות, זנב מגונדר...". כמו כן, חשוב לדון בתחרות הנערכת בין שני הזמירים ולשאול כיצד התלמידים הרגישו בשעה שצפו בתחרות זו? מה לדעתם גרם לקיסר לחשוב על שינויים כמו בתי ספר לילדים ודאגה לאנשים פשוטים כשהאזין לזמיר האמיתי? כיצד הם הרגישו כאשר האזינו לזמיר המלאכותי ומה הוא מזכיר להם?

 

  • ידיד אמת

בסיום ההצגה, מתוודה הקיסר כי הוא למד מן הזמיר כמה דברים עקרוניים: לא לשפוט לעולם לפי מראה עיניים, להשתמש בלב שלו, ולזהות ידיד אמת.

כאן המקום להעלות עם הילדים בדיון פתוח את הנקודות הבאות:

- מה עזר לקיסר ללמוד את הדברים הללו?

למה התכוון הקיסר באומרו- לא לשפוט רק לפי מראה עיניים? אילו דוגמאות מחייי היום יום של כולנו עשויות להתאים למצב בו אנו שופטים רק על פי מראה עיניים?

- במה מתבטאת ההקשבה ללב? מהו הקול הפנימי של הלב שלנו?

- מה הם ידידי אמת? כיצד נשפוט מי הוא ידיד אמת בחיינו? במה התבטאה ידידות אמת בהצגה?

- האם לדעתכם יכול הקיסר היה ללמוד מן הזמיר דברים נוספים? אם כן, מהם?

רוחב 10
עומק 7
גובה 6
מספר אומנים 6
זמן הקמה 03:00
שפת המופע עברית
החשכה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
עמותת שיא(גושן)
050-2546962א

tgos100@gmail.com

, רח' גיל 83, הרצליה

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.