משפחת פה-מי-לה

תחום: מחול
תת-תחום: מופע מחול
משך זמן המופע: 40
סגנון: מעורב
שם הרכב:
סיווג: מופע מחול
שם המפיק: קבוצת במה יעקובי נימה - עמותת הכוריאוגרפים
קהל יעד: גן - ב
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 20/03/2019

"סבא שלי היה מנצח בתזמורת. יום אחד הוא לקח אותי אתו לעבודה והכיר לי את משפחות כלי הנגינה...".

סבא המנצח לוקח את נכדתו אתו לעבודה בתזמורת ומכיר לה את עולמם הקסום של כלי הנגינה. כל כלי מתעורר לחיים ומספר את סיפורו בקטע ריקוד קצר. כל הכלים יחד מכינים לסבא מסיבת הפתעה לכבוד יום הולדתו.

המופע משלב יצירות קלאסיות מאת - פרוקופייב, שוברט, ביזה ויצירות מקוריות שנכתבו במיוחד למופע מאת המלחין ישראל ברייט.

קישור לטריילר:

https://www.youtube.com/watch?v=ndAWmnQUIec

 

 

 




כוריאוגרפיה: נימה יעקובי

רקדנים: ענבר טנזר ונימה יעקובי.

עיצוב תלבושות: סבטלנה ליפשיץ

עריכה ומוסיקה מקורית: ישראל ברייט

עיצוב תאורה : מתן פרמינגר

קריינות : נימה יעקובי

ניהול חזרות : ישי כרסנתי

משך המופע: כארבעים דקות

נימה יעקובי היא כוריאוגרפית ורקדנית. רקדה בלהקת המחול הקיבוצית ובתיאטרון מחול ענבל. בוגרת תואר שני M.A. בלימודי מחול ב- Laban Centre בלונדון. הקימה את קבוצת במה בשנת 2006. עבודותיה לילדים עלו בפסטיבל חיפה להצגות ילדים, פסטיבל צלילי הילדות בחולון וברחבי הארץ ובחו''ל – בפסטיבלים ברומניה, הונגריה ופינלנד. יצרה עבודות למבוגרים עבור פסטיבל הרמת מסך/חשיפה בין לאומית, תיאטרון ענבל, פסטיבל עכו ועוד.

קבוצת במה יוצרת מופעי מחול לילדים ולכל המשפחה משנת 2006. הקו האמנותי של הקבוצה הוא שימוש בחומרים פשוטים ונגישים המוכרים לכל ילד ליצירת קסם על הבמה. הקסם, שבתוכו קורה המחול, הופך את המופעים למפגש יצירתי ומלא דמיון עם הקהל. הקבוצה נתמכת על ידי משרד התרבות, המדור למחול. חברת עמותת הכוריאוגרפים. עובדת בשיתוף פעולה עם עמותת נוער מוסיקלי בישראל. קיבלה תמיכות ומענקים ממפעל הפיס, קרן יהושוע רבינוביץ' ועריית תל אביב. הקבוצה מופיעה ברחבי הארץ ובפסטיבלים בחו"ל- וזכתה לפרסים בפסטיבלים בינלאומיים ברומניה, הונגריה, פינלנד ועוד...                                                                                                                                                  

 

 

הנחיה לקראת הצפייה במופע (לילדי הגן)

היום תגיע לגן שלנו רקדנית וכוריאוגרפית ושמה נימה. נימה, עם רקדנית נוספת בשם ענבר, תראנה לנו מופע בסגנון תיאטרון מחול שנימה והחברים שלה המציאו עבורנו ועבדו על המופע מאוד קשה. אנחנו נתנהג יפה במהלך ההצגה, נשב בשקט, לא נדבר, נעשה מה שנימה תבקש מאיתנו ונמחא כפיים בסוף ההצגה – בגלל שככה נהוג להודות לאומנים ולהראות שנהננו.

 

הכנת התלמידים ליציאה למופע ושאלות מקדימות (לתלמידי יסודי)

מורה יקר/ה - בפתיחת ההכנה, מספר ימים בטרם היציאה למופע, חשוב ליידע את התלמידים בפרטים בסיסיים לקראת הצפייה: באיזה מן מופע עתידים התלמידים לצפות, מתי הוא עתיד להתקיים והיכן המקום שאליו יגיעו לצפייה.

ניתן לשאול מספר שאלות מקדימות:

• מהן ציפיותיכם ממופע מחול? האם הייתם מצפים למשהו אחר לו היה מדובר בהצגת תיאטרון?

• אלו סגנונות מחול מוכרים לכם?

• איך מכנים את מי שמבצע את היצירה במחול? איך נקרא מי שיוצר את היצירה?

 

כללי התנהגות במופע

1. אסור לאכול באולם.

2. מותר לנוע בכיסא במהלך המופע, אך בלי להפריע לחברים מסביב.

3. אסור לקום באמצע המופע.

4. יש להקשיב להוראות המורים, עובדי ההיכל, ההורים המלווים והרקדנים (במידה ויפנו  אליכם).

5. אסור להרעיש ולהפריע לחברים שמסביב במהלך המופע.

6. לאחר סיום המופע, הישארו במקום עד לקבלת ההנחיות מאנשי הצוות לצאת מהאולם.

 

מושגים בסיסיים: מהו מחול ומהי יצירת מחול?

כוריאוגרף - היוצר שאחראי על כל מרכיבי יצירת המחול.

משפט תנועתי - סידרה קצרה של תנועות.

שפה תנועתית - חיבור של המשפטים התנועתיים, ה"מילון" התנועתי הייחודי של היצירה, טכניקת המחול הספציפית שמשתמשים בה והסגנון (קלאסי, מודרני, אחר).

סוגי מחול מרכזיים - הינם הבלט הקלאסי והמחול המודרני. סגנונות בולטים אחרים הינם: מחול עכשווי, תיאטרון מחול, ריקודי רחוב, פלמנקו ועוד.                                                                                                       

הרעיון המרכזי - המוביל את הכוריאוגרף. יכול להיות סיפור, רגש, תוכן ומסר או רעיון מופשט.                                                      

מרחב - חלל הבמה בו נעים הרקדנים והשימוש שהם עושים בו. מעניין לשים לב האם הרקדנים נעים במקום אחד, מתקדמים בחלל במסלולים, יוצרים מבנים (שורות, טור) משתמשים ברמות גובה שונות (גבוה - עמידה וקפיצה, בינוני -כיפוף רגלים, נמוך רצפה).                                               

הרקדנים - בלתי אפשרי להפריד בין הרקדן והריקוד. הם היצירה וכלי הביטוי בו זמנית בניגוד לאמנויות אחרות. הם שמאפשרים לכוריאוגרף להביע את עצמו ולעיתים גם משתתפים בתהליך יצירת המחול. מעניין לשים לב ליכולות הטכניות ורמת המיומנות הגופנית של הרקדן ולנוכחותו. מה ההכשרה שלהם (קלאסי, מודרני, אחר)? לאיכויות התנועתיות, לשרירים, הזיעה וכו'. יש לשים לב למספר הרקדנים, החלוקה המגדרית (כמה בנים וכמה בנות?).

הלווי המוסיקלי - של המחול יכול להיות קטע מוסיקה קיים או מוסיקה המולחנת במיוחד למחול. התנועות יכולות להיות מותאמות למוסיקה בדיוק רב, בצורה חלקית או להיות מנוגדות למוסיקה (תנועה איטית בלווי מוסיקה מהירה) המוסיקה תורמת ליצירת המכלול האמנותי השלם.

התלבושות והתפאורה - גם הם משלימים את החוויה האמנותית. הכוריאוגרף מחליט על צבע ועיצוב התלבושת, מה תהיה התפאורה או האם בכלל תהיה, צורת הבמה והישיבה של הקהל ועוד. כל החלטה כזאת היא מכוונת ויוצרת משמעות. 

 

הכנה לצפייה במופע (הגננות / המורות יכולות לבחור בין הפעילויות הבאות)

פעילות מס' 1

1. הגננת/המורה שואלת: "ילדים, איזה כלי נגינה אתם מכירים"?

הילדים באצבע אומרים שמות של כלי נגינה והגננת/המורה רושמת את שמות הכלים על הלוח או מעלה תמונות על המחשב (לילדים שעדיין לא יודעים לקרוא).

2. הגננת/המורה מציעה לילדים לשחק במשחק "נחש, מה אני מנגן". הגננת מראה בעזרת תנועות "נגינה" על כלי מסוים מתוך הרשימה שהילדים הציעו והילדים מנחשים איזה כל נגינה זה.

הכלים שישתתפו במופע ואותם רצוי להזכיר בין יתר הכלים הם - צ'לו, כינור, קרן יער, נבל, חליל צד וחליליות, תופי מרים. כמו כן, במופע ייצפו בזמרת אופרה ומנצח שגם אותם כדאי להציג בפני הילדים.

*ניתן לשדרג את הפעילות ולהציע לילדים להראות, דרך תנועה, נגינה בכלים שונים במקום הגננת.

3. הגננת/המורה משמיעה מוסיקה של כלי נגינה שונים והילדים נעים בחלל החדר. תוך כדי המנגינה הם "מנגנים" בפנטומימה בפסנתר/כינור/חליל וכו'.

מוסיקה לפסנתר: https://www.youtube.com/watch?v=_mVW8tgGY_w

מוסיקה לכינור: https://www.youtube.com/watch?v=2ZxAVUsuE4Y

מוסיקה לחליל: https://www.youtube.com/watch?v=ttY4oCWkYdI

מוסיקה לחצוצרה: https://www.youtube.com/watch?v=bRrss4kBi2M

מוסיקה לתופים: https://www.youtube.com/watch?v=C7HL5wYqAbU

*ניתן להשתמש במוסיקה של כלי נגינה אחרים.

 

מצורפים כמה קישורים לקטעים בהם יוצרי המופע השתמשו. ניתן להציגם לפני הצפייה.

סימפוניה 5 מאת פרוקופייב (תזמורת סימפונית) - https://www.youtube.com/watch?v=y29V7c1k5xE

סרנדה של שוברט לצ'לו ופסנתר - https://www.youtube.com/watch?v=_JpXlliAn2Ixrbsv

נוקטורן מס' 7 לקרן יער מאת פרנץ שטראוס- https://www.youtube.com/watch?v=Ppz-j5aDROo

קטע טוראדור מהאופרה כרמן של ביזה - https://www.youtube.com/watch?v=4DNGMoMNLRY

 

פעילות מס' 2

1. הגננת/המורה מספרת לילדים מי זה מנצח של תזמורת ומסבירה שזהו איש מיוחד המפקח על תזמורת שלמה ומראה לכל כלי הנגינה מתי הם צריכים לנגן ומתי להפסיק.

ניתן להמחיש את העבודה של המנצח בסרטון: https://www.youtube.com/watch?v=uJI6CSDlNH4

2. הגננת/המורה מחלקת את הכיתה ל-3 קבוצות. היא הופכת להיות "המנצח" וכל פעם מראה לקבוצה אחרת מתי למחוא כפיים/לשיר ומתי להפסיק.

* הצעה מורכבת יותר: להגביר את הקצב של התרגיל: להתחיל בקצב איטי, כל פעם להגביר ולהגיע לקצב מהיר. רצוי לערבב בין קבוצות ולא לבצע את התרגיל לפי הסדר. כמו כן ניתן להפוך בשלב מאוחר יותר את הילדים למנצחים במקום הגננת/המורה.

3. הגננת/המורה מציעה לילדים לראות את המדריך לתזמורת מאת בריטן ו"לנגן" בפנטומימה כל פעם בכלי נגינה שמראים על המסך. כאשר מראים תזמורת שלמה ניתן "לנגן" בכל כלי נגינה לבחירה.

https://www.youtube.com/watch?v=6JbfHDnIYUc

 

התרשמות לאחר ההצגה כפתח לדיון

לאחר הצפייה במופע, ניתן לשאול את הילדים האם הם זוכרים אילו כלי נגינה הופיעו בהצגה. האם הם יכולים להראות בתנועה כיצד מנגנים בכינור, בקרן יער, בחלילית ועוד? איזה צלילים יש לכלי נגינה האלה: נמוכים, גבוהים, מפחידים, קלילים או נעימים?

 

הידעתם? להורים

התזמורת הסימפונית היא התזמורת הנפוצה ביותר בין התזמורות, שבה מיוצגות כל הסקציות במוסיקה והיא הגדולה ביותר מכל התזמורות. תזמורת זאת מכילה עשרות או מאות נגנים ומורכבת בדרך כלל מכלי קשת (כינור, ויולה, צ'לו, קונטרבס), שהם הרוב בתזמורת, כלי נשיפה ממתכת (חצוצרה, קרן יער, טרומבון, טובה), כלי נשיפה מעץ (פיקולו, חליל צד, אבוב, קלרנית ובסון) וכלי הקשה (טימפני, צ'לסטה, פעמונים, מצלתיים וקסילופון). לכל קבוצת כלים נגן ראשון, האחראי לקבוצה כולה ולעתים אף מתבקש לנגן קטעי סולו ביצירה. לפעמים אף מצטרפים לתזמורת כלים ייחודיים ליצירה, כמו פסנתר, עוגב או כלי פריטה כמו נבל. דוגמה לתזמורת סימפונית היא התזמורת הפילהרמונית הישראלית, שבה יש כ־100 נגנים.

סוג במה מקצועית
רוחב 9
עומק 8
גובה 5
מספר אומנים 2
מספר אנשי צוות 3
זמן הקמה 3.5 שעות
מאיזה שעה 7 (במידה ומתקים בבוקר)
עד איזה שעה 10 (במידה והמופע מתחיל ב 10:30 בבוקר)
שפת המופע עברית
החשכה כן
סאונד כן
תאורה כן
מסך כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
קבוצת במה יעקובי נימה - עמותת הכוריאוגרפים
052-2216698 נימה

info@bamagroup.co.il

תל-אביב, פתחיה מרגשנבורג 25

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.