פינוקיו (יחיד- ניר אבראשי)

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 40
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: העמותה לקידום תאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער
קהל יעד: גן - א
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 03/07/2019

פינוקיו הוא ספר ילדים המתאר את סיפורה של בובת עץ שהופכת להיות ילד אמיתי. השם המלא של הספר נקרא "פינוקיו: הרפתקאותיה של בובת-עץ".

פינוקיו נחשב לאחד מספרי הילדים הקלאסיים של העולם המערבי.  הספר נכתב על ידי הסופר האיטלקי קרלו קולודי בשנת 1883.

דמותו של פינוקיו מאופיינת באופי הרפתקני, שובב , חלש אופי וסקרן אך גם טוב לב, תמים ורגיש שהטוב והרע נאבקים בתוכו במהלך הסיפור אך בסופו מתגלה כי הוא יודע להיות נאמן, חבר אמת, בעל מצפון טוב וישר הנאבק למען הצדק. הספר זכה להצלחה אדירה באיטליה ותורגם לשפות רבות.הספר הומחז והוצג בהצגות ילדים ומופעי תיאטרון בובות ואף הופקו כמה סדרות טלוויזיה מונפשות המתבוססות על עלילתו אשר אחת מן הסדרות עלתה גם בטלוויזיה הישראלית.

על ההצגה-

ג'פטו הוא נגר טוב לב המכין צעצועים מיוחדים לילדים. יום אחד הוא מוצא בול עץ המזכיר בקווי המתאר ילד קטן.הוא מגלף את העץ, מכין בובה וקורא לה בשם "פינוקיו".

ג'פטו, שכה רוצה להיות אבא מביע משאלה ותקווה שפינוקיו יהפוך להיות ילד אמיתי.

בלילה,כשכולם ישנים, מחליטה הפיה הכחולה להיענות למשאלתו של ג'פטו ומעניקה לפינוקיו חיים אם יבחר ללכת בדרך הישר.

מפה מתחיל מסעו של פינוקיו בליווי צופי ההצגה הצעירים המסייעים לפינוקיו להבחין בין טוב לרע.

 

המחזה הוא עיבוד מקורי לסיפור הקלאסי הנודע, המרגש, המצחיק ורווי הפנטזיה המלמד את כולנו שהאמת תמיד תנצח.

ההצגה מלווה באפקטים, אנימציה, שירים.

 

 




דבר המחזאי והבמאי-

כתיבת המחזה פינוקיו ובימויו היוו עבורי מפגש מרגש שבבסיסו חזרה למחוזות ילדותי. פינוקיו היה הסרט המצויר הראשון שראיתי ,עשרות אם לא מאות פעמים.

הסרט הצית את דמיוני, סחף אותי למקומות שעד היום צרובים בליבי וחיבר אותי לילד הקטן שבי שרק רצה להיות ילד אמיתי.

בבסיס של משאלה זו עומד הרצון הארכאי של כל ילד וכל אדם המבקש שיקבלו אותו כפי שהוא ולכן הוא לעד יהיה אוניברסלי ואקטואלי.

התחבטתי רבות בשאלה,מה תהא הדרך הנכונה להציג את הסיפור הקלאסי - האם לתת לו פרשנות חדשה או שמא להיצמד למקור ?

לשמחתי, מנהל התיאטרון התעקש להיצמד לסיפור המקורי ואף הגשים לי חלום ילדות ואפשר לי לביים את ההצגה באמצעות אנימציה.

עבורי מדובר בסגירת מעגל , כפי שאני צפיתי בסרט "פינוקיו", אוכל להגשים חלום ולאפשר לילדים הצופים בהצגה ליהנות מהסיפור הקלאסי בשילוב סרט מצויר, ממש כפי שאני צפיתי בסרט כשהייתי ילד.

אני רק יכול להגיד על כך תודה רבה לתיאטרון השעה הישראלי שמגשים חלומות לילדים הצעירים וגם לילדים הגדולים שבינינו.

 

עודד אהרליך

שאלות לפני הצפייה בהצגה-

  1. האם אתם מכירים את הסיפור על "פינוקיו"?
  2. אם אינכם מכירים את הסיפור, מה לדעתכם מסופר בהצגה לפי שמה?
  3. כיצד אתם מדמיינים את דמותו של פינוקיו?
  4. האם אתם מכירים את המושג "ללכת בדרך הישר"? אם כן, הסבירו את פירושו ואם לא, מהו לדעתכם הפירוש למושג זה?

 

שאלות לאחר הצפייה בהצגה-

  1. מה הייתה משאלתו של סבא ג'פטו ומי סייע לו להגשימה?
  2. מה היה התנאי שהתנתה הפיה לפינוקיו על מנת שיהפוך מבובת עץ לילד אמיתי? האם הוא עמד בתנאי זה ואם כן, כיצד?
  3. מה מנע מפינוקיו לחזור הביתה לאחר הגן? מה קרה לו בדרך?
  4. פינוקיו רוצה להיות ילד אמיתי, ילד שיקבלו אותו בדיוק כפי שהוא.  האם אתם מזדהים עם הרצון והצורך שיקבלו אתכם בדיוק כפי שאתם? אם כן, הסבירו את הצורך החשוב הזה ותנו דוגמא מחייכם בה חשתם שקיבלו אתכם בדיוק כפי שאתם.
  5. כיצד אתם הייתם פועלים במקום פינוקיו אם שמשון יובב היו מנסים לשכנע אתכם ללכת איתם כאשר אתם יודעים כי זה בניגוד להבטחתכם לג'פטו? האם נקלעתם פעם לסיטואציה בה נאלצתם לפעול בניגוד להבטחתכם או בניגוד להתחייבותכם לדבר מה?
  6. מהו המושג "מצפון טוב" וכיצד הוא מתקשר להצגה?
  7. מה קורה בגופו של פינוקיו כאשר הוא משקר ומדוע היה לו צורך לשקר בסיפור ההצגה?
  8. מהו ההבדל בין שקר לבין אמת? תארו את המושגים והסבירו כיצד נכון יותר לפעול - האם לומר אמת או לומר שקר?
  9. האם קרה לכם בעבר שסייעתם למישהו למצוא את המצפון הטוב שלו וללכת בדרך הישר? אם כן, ספרו על הסיטואציה ותארו כיצד הרגשתם כשעשיתם זאת.

10.האם נקלעתם למצב בו נאלצתם לשקר? אם כן, מה גרם לכם לעשות זאת, כיצד הרגשתם כשלא אמרתם אמת ומה למדתם מכך? האם הצלחתם לומר לבסוף את האמת?

  1. האם גיליתם פעם כי מישהו לא אמר לכם את האמת? כיצד זה גרם לכם להרגיש?
  2. מה קרה לסבא ג'פטו בדרך למציאת פינוקיו וכיצד הוא ניצל מהמצב אליו נקלע? מי נחלץ לעזרתו וכיצד עזר לו?

    13. מסיפורו של פינוקיו עולה מסר חשוב. מהו המסר העיקרי העולה מתוך ההצגה?

14. האם בסיומה של ההצגה פינוקיו הפך לילד אמיתי? אם כן, מה גרם לכך?

 15. אתם, ילדים יקרים, בזכות מצפונכם הטוב, עזרתם לפינוקיו למצוא את המצפון הטוב שלו. כיצד הרגשתם כשעזרתם לו ללכת

בדרך הישר? כיצד מרגישים כשעוזרים?

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

פינוקיו - חוברת

לינק לצפיה
העמותה לקידום תאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער
050-5529226 אורלי

teatron@bezeqint.net

תל-אביב, נחלת יצחק 8

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.