יבין יונתן (גן-ג) - (A)

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 50
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: יבין יונתן
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

במפגשיו קורא הסופר יונתן יבין לילדים מספריו, תוך התמקדות בכמה עקרונות מרכזיים בכתיבה; רעיון מעניין – מאין באים הסיפורים? סגנון כתיבה – חריזה, הומור, משקל ושיתוף הפעולה עם המאייר/ת ועורכ/ת הספר. באמצעות קריאה והמחשה מספריו, משתף יבין את הילדים בעבודת הסופר ובשלבי היצירה המתרחשים "מאחורי הקלעים". לילדי הגן מספר על "איך מרעיון שמתחיל בדמיון, כותבים ספר שקוראים לפני שהולכים לישון".



יונתן יבין הוא סופר, עיתונאי, פובליציסט, מתרגם ומנחה סדנאות כתיבה למבוגרים. בעל תואר ראשון בספרות ופילוסופיה מטעם האוניברסיטה העברית. יבין חי ברמת גן עם אשתו ושלושת ילדיהם. נולד בניו יורק בשנת 1972 ועלה ארצה עם משפחתו כשהיה בן שלוש וחי בירושלים. כשהיה בן תשע עשרה החל את קריירת הכתיבה בעיתונות המקומית בירושלים ובהמשך היה לבעל טור במקומונים שונים. בהמשך עבר לתל אביב וכתב במוסף השבועי ובמוסף "ספרים" של עיתון "הארץ". כיום מחבר יבין מאמרי דעה ב"ידיעות אחרונות" ובעל טור באתר "צו פיוס". יבין הוא מחברם של שישה עשר ספרים. חתן פרס ראש הממשלה לסופרים ומשוררים. פרסם ספרים למבוגרים, כדוגמת "באבא ג'י" (הוצאת עם עובד, 2004) ו"המיזנטרופ" (עם עובד, 2004), ספרים לנוער, כדוגמת "זהבים" (עם עובד, 2006) ו"אנטי" (עם עובד, 2011), אך עיקר פרסומיו הוא בתחום ספרי הילדים: "הכי הייתי רוצה להיות" (עם עובד, 2002) "החתול דלעת משנה את הדעת" (2004), "המלך אהר'לה פורש" (כנרת זמורה-ביתן, 2015). בשנת 2017 ראו אור שני ספרי ילדים, "אהבה נגד חברות" (ידיעות ספרים) ו"גוזלים בראש" (עם עובד).

כתיבתו של יונתן יבין לילדים מתאפיינת בסגנון קליל ומחורז, וברעיונות המעבירים בקלות מסרים מורכבים.

על ספרי הילדים שתרגם לעברית נמנים: "כוח הקמח", "מורה צרורה", "טרזן בן הקופים" ו"שלושה בסירה אחת" שראה אור ב-2017. ספריו תורגמו לשפות שונות, בהן יפנית, סינית, ערבית, גרמנית וצרפתית.  

כך יבין מתאר את חוויית הקריאה הייחודית השמורה לילדים: "ילדים הם קוראים אחרים ממבוגרים, משום שהמילה קריאה קטנה על הפעילות הקוגניטיבית שהם מבצעים מול ספר...   הם באמת ספוגים... אתה מראה להם ספר והם מתחילים לינוק לתוכם את החיזיון על כרעיו וקרביו, מלים ואיורים סימולטנית, כמו חורים שחורים ששואבים אור. הם גם זוכרים טקסטים שלמים ומחפשים בדיחות קטנות שהחביא המאייר, וזה נפלא. הם צורבים את הספר שלי הישר לאישיותם כמו איזה כתב קודש."

הצעות לדיון לקראת מפגש:

  1. (גילאי גן) לבחור אחד מספריו של יונתן יבין, לקרוא בפני הילדים ולהציג בפניהם את האיורים. לקרוא מתוך הספר "הכי הייתי רוצה להיות...". ניתן לפתוח את המפגש בשאלה "מה הכי הייתם רוצים להיות?" ולבקש מן הילדים לשתף בחלומותיהם. אחר כך לקרוא להם את הספר, לייצר אתנחתות במהלך הקריאה ולשאול שאלות מנחות מתוך הטקסט. כדאי להתעכב על האיורים בסיפור ולבקש מן הילדים להגיב עליהם במילים.
  2. לקרוא מתוך הספר "החתול דלעת משנה את הדעת", ולשאול; מדוע לדעתכם קוראים לחתול דלעת? ולמה הילד לא אהב חתולים? כשאימא אומרת ש"יש גם חתולים טובים ואסור להכליל" למה בדיוק היא מתכוונת? מה זה בעצם להכליל? עוד ניתן להתעכב בעמודים בהם האיור מעורר סקרנות. כך, למשל, האיור בו האב מחזיק בידו קופסה סגורה, ובה נמצא גור החתולים; איזו הפתעה מסתתרת לפי דעתכם בקופסה? מה הייתם רוצים לקבל בקופסה של הפתעות? ניתן להזמין את הילדים להכין למי שירצו, קופסת הפתעות מנייר/מספריים/דבק וצבעים; חשבו למי תרצו להכין קופסה ומה יסתתר בתוכה? את הפריטים שבתוך הקופסה, ניתן לצייר או לכתוב על ניירות ולהכניס פנימה. 
  3. לקרוא מתוך הספר "אחלה אח" העוסק בהתמודדות של הצטרפות תינוק חדש למשפחה ולשאול שאלות מנחות בעקבותיו; "אימא הייתה בהיריון שנתיים, למרות שהיא אומרת שפחות / היא ואבא הבטיחו לי אחות אבל בסוף יצא אח / לא כזה מוצלח עם פרצוף קצת מפוצלח / ואף קטנטן, שכשלוחצים עליו – נמעך. / מה אפשר להגיד? לא התלהבתי כל כך.". ניתן לשאול את הילדים – כיצד מתמודד גיבור הסיפור עם הצטרפות האח למשפחה? מה אתם חושבים שהוא מרגיש לאור המצב המשפחתי החדש?
  4. (כיתה א') ניתן לקרוא לילדים את הספר "בשכונה שלנו", המספר את סיפורה של חבורת ילדים הרפתקנית, המתגבשת בחשאיות בשכונה. איזה תעלולים מצאו חן בעיניכם? מה דעתכם על החבורה שבסיפור? ניתן לבקש מהילדים לצייר את החבורה הסודית שלהם, בעקבות הסיפור, ולשתף בכיתה.
  5. (כיתות ב' ג') ניתן לבקש מהילדים לקרוא בבית את הספר "גוזלים בראש" או את "דורון הדרקון" ולהזמין אותם להתנסויות קבוצתיות בכיתה בעקבות הקריאה; ניתן לבחור איורים מתוך סיפורים, להדפיסם ולהביאם לכיתה. לחלק את הילדים לקבוצות קטנות, לבקש מכל קבוצה לבחור איור אחד, ולהכין ממנו מחזה קטן לכיתה. יש לציין את שם המחזה ואת מקום ההתרחשות, אפשר להמציא דמויות ולהוסיפן לסיפור, ולהקפיד על דיבור ישיר.

 

הצעות לדיון לאחר מפגש:

  1. איך היה לכם/ן במפגש? אילו דברים חדשים למדתם ממנו?
  2. מה אתם חושבים על הסיפורים ששמעתם והאם יש דמות שאתם אוהבים במיוחד?
  3. האם הכרתם/ן ספר חדש של יונתן יבין שלא קראתם והייתם רוצים לקרוא? איזה ספר?
שפת המופע עברית
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
יבין יונתן
052-3543333

sadnayavin@gmail.com

רמת גן, מל"ל 8

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.