הנסיך מפלסטלינה

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 50
סגנון: דרמה-הסטורית-חברתית
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: עמותת שיא(גושן)
קהל יעד: ג - ו
כמות קהל מקסימלית: 150
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 14/10/2018

הנסיך מפלסטלינה - בהשראת הספר "יסה, בלוואל צ'י"- מאת הסופר ההולנדי הארם דה יונגה

יום אחד רוגר רואה ילד שגונב לחם מחייל גרמני 
הוא נדהם מהאומץ של הגנב המסתורי ומחליט לעקוב אחריו.
הוא מוצא עצמו בתוך מרתף רעוע ומולו עומד הילד הגנב  לילד קוראים יסה. גם הוא בן 10 וחי לבד בלי שאף אחד ישמור עליו, יסה סוחף את רוגר בסיפוריו המדהימים על הממלכה הקסומה שם יש גחליליות אש, נהרות לבה ופצצות משומן נמרים.
 

רוגר נשבה בקסמו של הילד המסתורי ומבטיח לעזור לו ככל יכולתו.

https://www.youtube.com/watch?v=j_faxjZdVFE



מחזה: רענן פז
בימוי: דויד בילנקה
מוזיקה: אסף רוט

תפאורה ותלבושות: מירב נתנאל דנון

שחקנים: אורן הגני, עומר יצחקי

נגן: אסף רוט

דבר המחזאי - רענן פז

כשהייתי ילד שאלתי את סבי מצד אמי איך שרד את מלחמת העולם השנייה ושואת היהודים. הוא לא רצה לספר אבל המבט העצוב בעיניים סיפר הכל. אמא אמרה לי שסבא ברח מהנאצים כשהיה נער, בדרך הכיר את סבתא שברחה גם היא ויחד הגיעו לאנגליה שם הקימו משפחה. סבא וסבתא מצד אבי עלו לארץ לפני המלחמה מפולין ואבדו את כל קרובי משפחתם שנשארו באירופה.

כמחזאי ויוצר תיאטרון חיפשתי זמן רב איך אוכל להביא לבמה את זכר השואה. הספר הקסום יסה, בלוואל צ'י מאת הסופר ההולנדי הארם דה יונגה,  כבש אותי מהדף הראשון ומיד ידעתי שזה המחזה דרכו אצליח לספר את סיפורם של אלו ששרדו. סיפור על חברות אמיצה בין שני ילדים בזמן מלחמה שמצליחים לשרוד בעזרת משחקי דמיון ופנטזיה.
חומר עיוני בויקיפדיה על שואת יהודי הולנד:


ttps://he.wikipedia.org/wiki/ש��ת_�����_���נ�
 

דבר הבמאי – דויד בלינקה

כשקראתי לראשונה את המחזה "הנסיך מפלסטלינה" מאת רענן פז, התרגשתי מן העובדה שהסיפור מסופר מנקודת מבטם של ילדים ומעלה דילמות שונות מתוך עולמם כפי שהם חווים אותן: יסה, ילד יהודי, שמתחבא במרתף ביתו המופגז ומצפה לאביו שיחזור לקחת אותו ורוג'ר, ילד הולנדי-נוצרי, שמבלה את ימי המלחמה בבדידות בחדרו וחווה את המתח בין הוריו, כשאביו נעלם באופן תדיר מהבית ללא כל סיבה הנראית לעין. המחזה מפגיש את שני הילדים הללו, שנטועים בעולמות שונים וככל הנראה לא היו נפגשים אילולא רוג'ר עקב אחרי יסה וחצה בטעות לצד השני של העיר המופצצת. המפגש הראשוני בין שני הילדים תחת הנסיבות הללו יוצר למן הרגע הראשון תחושת סכנה, מתח, עניין, הקרבה, סקרנות וצורך הדדי מצד שניהם להמשיך להיפגש. מהצד של יסה היהודי מתקיים גם צורך נוסף, הצורך לשרוד – להשיג אוכל, להגן על עצמו ולמצוא דרך להתאחד עם אביו, ולכן הצורך שלו ברוג'ר הוא צורך קיומי ממש. היה לי ברור שהמלחמה במחזה מתפקדת כ"סיר לחץ" חיצוני שמאפשר לשני הילדים לקיים איזושהי אוטונומיה משל עצמם בה יוכלו לשחק, לצחוק, לשתף פעולה, לשיר, ללמוד אחד מהשני ולהמשיך לקיים את הילדות שנגזלה מהם באופן כפוי בעקבות המלחמה. לכן, המרתף של יסה, שבו מתקיימים רוב המפגשים, מתפקד כממלכה הפרטית שלהם שבתוכה הם יכולים להרגיש מוגנים ובטוחים. בתהליך הבימוי היה לי חשוב להתמקד בסיפור החברות שהולך ומעמיק ממפגש למפגש, כשכל אחד מהילדים תורם את חלקו. אחד המרכיבים החשובים בחברות הזאת הוא הדמיון. יסה הוא ילד שהדמיון הוא חלק מרכזי מאישיותו הצבעונית ושבעזרתו הוא מצליח לשרוד, להדחיק את הכאב ולהחזיק מעמד. יסה יוצר ממלכה שלמה מלאת פרטים, מספר סיפורים, רוקם תכניות ומדביק בהתלהבותו את רוג'ר, שמתפעל מן הילד האמיץ שלא מפחד מכלום ובלי משים גם נותן לרוג'ר כוח להתמודד עם הפחדים שלו עצמו. בהמשך מתברר שיסה היא בעצם בת שמחופשת לבן ועשתה זאת כדי להגן על עצמה מפני החיילים הגרמנים. בעיניי, הדבר החשוב ביותר בתוך כל הסיפור המופלא הזה הוא שהחברות בין שני הילדים ושיתוף הפעולה האמיץ ביניהם מעצימים כל אחד מהם בנפרד ויוצרים יחד. אור גדול שמאפשר להם להתמודד עם הפחדים והמשברים שכל אחד מהם חווה במהלך הדרך.

מכיוון שהדמיון הוא תמה מרכזית בעלילה, היה לי חשוב להשתמש בו גם בבמה המסוגננת וגם בשפת הבימוי. הבמה מלאה בשקי חול, שמצד אחד מהדהדים את המלחמה ומתקשרים לביצורים צבאיים ומצד שני, הם צבועים בכחול ומיד יוצרים תחושה של חלום, של עולם פנטסטי, של ממלכה כחולה שמתעוררת לחיים. גם הציור ברקע של סמטה אירופאית מופגזת עשוי בגוונים כחולים ומאפשר לתת תחושה של מקום מבלי להרתיע את הצופים הצעירים. שפת הבימוי נעה בין שפה ריאליסטית לשפה תנועתית מסוגננת מלאת דמיון שבה הילדים הצופים בהצגה נדרשים להשלים את המידע שמוצג על הבמה או לדמיין ביחד עם יסה ורוג'ר. שחקן מרכזי נוסף בתוך השפה הבימתית היא המוסיקה החיה שמנוגנת כולה ע"י המוסיקאי אסף רוט באמצעות כלים שונים: אקורדיון, חצוצרה, קלידים, כלי הקשה ועוד. המוסיקה בהצגה היא פס קול חי המלווה את השחקנים ומאפשרת, כמו בסרט, להשלים את התמונה הבימתית וליצור אווירה ורגש עזים.
 

שאלות לתלמידים:

  1. באילו שנים התקיימה מלחמת העולם השנייה?
  2. למה יסה הסתירה מרוג'ר את העובדה שהיא בת?
  3. האם רוג'ר (הילד הנוצרי) היה צריך לגלות להוריו על המחבוא של יסה (הילדה היהודייה)?
  4. מה עושה אבא של רוג'ר בלילות? (תשובה: מבריח יהודים מהמזרח השחור ועוזר להם לשרוד)
  5.  במחזה יש משחק מילים בין פלסטלינה ופלשתינה. האם יסה מספרת לרוג'ר על מקום אמיתי ושמו   פלסטלינה או שמא התבלבלה והתכוונה לארץ פלשתינה עליה סיפר לה אביה? 

 

הצעות לדיון:

  1. לדבר על המפגש הייחודי בין רוג'ר ליסה כהזדמנות לחשוף בפני הילדים את נושא השואה ולשוחח איתם על כך בעדינות – על איזו מלחמה מדובר? איפה ריכזו את היהודים? מה היו הסכנות עמם יסה נאלץ להתמודד? מדוע הוא גונב אוכל? למה אבא של רוג'ר נעלם מן הבית? מי הם אותם חסידי אומות העולם?
  2. לתאר את החברות בין רוג'ר ויסה – מה השוני בין שני הילדים (תכונות אופי)? על מה מבוססת החברות ביניהם ומה חלקו של כל אחד מהם בתוך החברות הזאת? האם גם היום, בישראל 2018, הייתה יכולה להתקיים חברות מעין זו? לשוחח עם הילדים על סוגי חברויות. מה הופך אותנו לחברים טובים? האם ילדים מאוד שונים יכולים להפוך לחברים טובים? כיצד חברות טובה מעצימה אותנו ותורמת לנו?
  3. האם "ממלכת פלסטלינה" היא ממלכה אמתית? - הזדמנות לשוחח עם הילדים על כל נושא הדמיון. מתי הילדים דמיינו בפעם האחרונה ועל מה? האם דמיון יכול לעזור לנו בחיים? כיצד הוא עזר ליסה ולרוג'ר? כיצד הדמיון מסייע ליסה להתמודד עם הכאב בעקבות העובדה שאביו נלקח ע"י החיילים? האם גם מבוגרים מדמיינים? אפשר לשחק עם הילדים במשחק תפקידים ודמיון.
  4. מהו "תיאטרון סיפור"? באילו אמצעים השתמשו הבמאי והשחקנים כדי להעביר את העלילה? באילו אביזרים השתמשו השחקנים ומה היה התפקיד שלהם בהצגה? האם יסה ורוג'ר הצליחו בתכניתם לפוצץ את מחסן הנשק? איך אנחנו מבינים את זה? הרי לא היה באמת פיצוץ בהצגה....
  5. מדוע יש מוסיקאי בהצגה? על אילו כלים הוא ניגן? מה תפקידם של המוסיקה והאפקטים? אילו דמויות  מגלם המוסיקאי בהצגה? איך כל זה מתחבר לעולם הדמיון של יסה ורוג'ר?
  6. האם יסה הייתה צריכה לספר לרוג'ר שהיא בת? אם כך, מדוע היא לא סיפרה לו? האם השקר שלה היה מוצדק? מדוע רוג'ר נעלב ממנה כל-כך? האם זה בסדר לבכות בניגוד למה שיסה אומר במחזה ש"בנים לא בוכים"? – הזדמנות לשוחח עם הילדים על עולם הרגשות שלהם ומתי הם השתמשו בשקר כי חשבו שזה נחוץ והכרחי להם? מתי הם בכו לאחרונה ולמה?

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
עמותת שיא(גושן)
050-2546962א

tgos100@gmail.com

, רח' גיל 83, הרצליה

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.