מסע בין חלמונים

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: אנסמבל עיתים (רנה ירושלמי)
קהל יעד: ב - ד
כמות קהל מקסימלית: 100
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 14/05/2019

מסע בין חלמונים- הצגת ילדים הראשונה בסגנון ה- PuppetCinema , סגנון שפותח ע'י צבי סהר- יוצר ההצגה. הסגנון משלב תיאטרון קולנוע ובובות. 

בהצגותיו של סהר, העלילה נשזרת ע'י רצף של לוקיישנים המתהווה לעיני הקהל, ההתרחשות מוקרנת בזמן אמת על מסך ענק המצוי בעומק הבמה. צוות הפרפורמרים עושה שימוש דינמי בחפצים ובובות וחושף את אופן יצירת הפריים לעיני הקהל.

תוך כדי המופע, נחשפות ההכנות המתבצעות לקראת הצילום של כל לוקיישן. היצירה ותהליך היצירה מתקיימים בו זמנית (חשוב לציין, כי אין המדובר באלתור. הכל מתוכנן ומדויק מאד מבחינה טכנית).

הבמה מתפקדת כמעין סטודיו שהכל נוצר בו כאן ועכשיו. הבמה אינה סטרילית ונראית כמו סט של סרט קולנוע: מצלמה, כבלים של ציוד טכני, פנסי תאורה על סטנדים וכו', אבל הפריימים הנחשפים על מסך ההקרנה- 'נקיים ומוקפדים', הכל מדויק מאד מבחינת תאורה וזויות צילום.

 הסגנון מאפשר צפייה בכמה ערוצים במקביל: שחקן שמוביל את הסיפור, מוסיקאי שמייצר אפקטים של סאונד על הבמה, הצוות מבצע הכנות לצורך בניית לוקיישן חדש. יש כמה מוקדי פוקוס עצמאיים ושווי ערך,  הכל מתרחש במקביל והצופה בוחר את 'העלילה הפרטית שלו'. יש סינרגיה בין המרכיבים השונים, ובכל פעם מרכיב אחר הופך להיות דומיננטי יותר בהתאם לעלילה ( מה הסיפור 'צריך' ברגע נתון). בכל הצגותיו של סהר: מהלך סיפורי ברור, ובמקביל- מתקיימות התרחשויות נוספות שתומכות בפעולה הבימתית.

זהו למעשה,  'מופע רוק של תיאטרון': צוות פרפומרים שעובד יחד ולכל אחד יש תפקיד ספציפי (מפעיל בובות, צלם, תאורן) אבל הם 'מנגנים' יחד את אותו מהלך עלילתי.

הסגנון משקף את השינוי המהותי שחל בחויית הצפייה של קהל שחי בעולם טכנלוגי, מוצף גירויים. וכן מהווה חלק ממגמה המאפיינת את שדה התיאטרון הבינ'ל ובמרכזה, גיבוש של אופני ביטוי חדשניים.

 

 





 

צבי סהר בעל תואר ראשון בהצטיינות יתרה מהחוג לתאטרון של אוניברסיטת חיפה (2010) ובוגר הסטודיו למשחק יורם לוינשטיין (2006).  זוכה מלגות מטעם קרן שרת (2002)  וקרן ג׳ים הנסון (2013).

בוגר תכנית הבובות PuppetLab בניו יורק (2011) שם פיתח את שפת ה -  PuppetCinema, שפת תאטרון המשלבת הפעלת בובות ווידאו במעגל סגור.

בשנת 2016 התארח באוניברסיטת מרילנד כמרצה אורח בחוג לתיאטרון מטעם ה Schusterman Foundation  וה- Israel Institute  שם לימד את עקרונות השיטה.

סהר ביים את ההצגות:

הדרך לעין חרוד- בהפקת הזירה הבינתחומית, אשר הופיעה בין היתר ב-  BAM Next Wave בניו יורק, ברלין, קרואטיה ובפולין.

גוליבר- בזירה הבינתחומית בירושלים, (בכורה בפסטיבל תיאטרון הבובות בירושלים 2017);

פתאום דפיקה בדלת- בתיאטרון הקאמרי, ע"פי סיפורים של אתגר קרת, שהשתתפה ב BAM Next Wave בניו יורק 2017.

מסע בין חלמונים- הצגה לילדים בסגנון ה- PuppetCinema בהפקת אנסמבל עתים. ההצגה הוזמנה לפסטיבל TIFA בטאיוואן ולפסטיבל בקלייפדה, ליטא.

בימים אלו עובד סהר על עיבוד הספר המלך מתיא, ועל פרויקט משותף עם להקת המחול PearsonWidrig בוושינגטון, ארה"ב.

כשחקן, גדל סהר סהר באנסמבל עתים של הבמאית רנה ירושלמי ולקח חלק בהפקות  'שלוש אחיות', 'חלום ליל קיץ' וכישוף (בבימויה של יעלי רונן). גם שיחק בתיאטרון באר שבע, בהצגות הרוזן ממונטה כריסטו, קומדיה של טעויות, השחף והמשרד, ויחד עם עודד ליטמן (במאי), עיבד ושיחק בהצגות ריצא'רד השלישי בתאטרון תמונע ו-הערב: אדיפוס בתאטרון הסמטה.

מסע בין חלמונים- לקראת צפייה בהצגה

הכנה לתלמידים בכיתות ב'- ד'

המלצה: לפתוח את ההסבר עם הקליפ של ההצגה.

https://vimeo.com/295140232

בהצגה הספציפית הזו, מומלץ לדבר קודם כל על הסגנון שמייחד את ההצגה הזו מכל הצגה אחרת.

הסגנון:הסגנון נקרא PuppetCinema  , זה סגנון שמשלב תיאטרון, קולנוע ובובות. הסגנון הומצא ופותח ע'י צבי סהר שהוא היוצר של ההצגה וגם משחק בה ( לסירוגין עם השחקן נעם רובינשטיין).

צבי למד משחק והשתתף בהצגות רבות כשחקן. במקביל, חיפש דרך אחרת לספר סיפור ובתהליך ארוך של פיתוח, גיבש את הסגנון הזה. יש לו הצגה למבוגרים שהוא משתמש בה ב- 20 דליים של מלח וממלא את כל הבמה בגבעות של מלח ( הדרך לעין חרוד) ועוד הצגה למבוגרים שמתרחשת בתוך בריכת מים שנבנית על הבמה במיוחד להצגה ( גוליבר).

בתחילת ההצגה, השחקנים מסבירים את 'כללי המשחק' ומראים לקהל את המקרן, המצלמה והמסך וכן מציגים בפניהם את המוסיקאי שנמצא על הבמה ומדגימים אייך הוא מייצר אפקטים של סאונד תוך כדי ההצגה. ( והפתעה, לא לגלות: בסוף ההצגה- השחקנים מזמינים את הילדים לראות מקרוב את הבובות המיניאטוריות ואת האביזרים)

בכל ההצגות שצבי ביים וגם במסע בין חלמונים, העלילה מסופרת ע'י רצף של לוקיישנים שמתהווה לעיני הקהל, ההתרחשות מוקרנת בזמן אמת על מסך ענק המצוי בעומק הבמה. צוות הפרפורמרים עושה שימוש דינמי בחפצים ובובות וחושף את אופן יצירת הפריים לעיני הקהל וכך נחשפות, תוך כדי המופע, ההכנות מתבצעות לקראת הצילום של כל לוקיישן. היצירה ותהליך היצירה מתקיימים בו זמנית (לא מדובר באלתור, הכל מתוכנן ומדויק מאד מבחינה טכנית).

בהצגת תיאטרון 'רגילה'- נעשית פעולת הסתרה מתמדת ( רק כדי לא לחשוף את 'הקסם'), בסגנון של צבי- הכל חשוף וגלוי, הבמה מתפקדת כמעין סטודיו שהכל נוצר בו כאן ועכשיו ( דוגמא: שחקנית שופכת מים רותחים מקומקום לתוך מודל של הר געש, כדי לייצר אפקט של התפוצצות).

הבמה אינה סטרילית ונראית כמו סט של סרט קולנוע: מצלמה, כבלים של ציוד טכני, פנסי תאורה על סטנדים וכו', אבל הפריימים הנחשפים על מסך ההקרנה- 'נקיים ומוקפדים', הכל מדויק מאד מבחינת תאורה וזויות צילום.

הסגנון משלב  High tech ו- Low tech  ,שימוש בציוד צילום והקרנה ברמה גבוהה בשילוב עם בובות שעוצבו בעבודת יד או מחלקי חילוף ישנים או/ו שימוש בחומרים בסיסיים כמו ירקות וביצים. הסגנון מאפשר צפייה בכמה ערוצים במקביל: שחקן שמוביל את הסיפור, מוסיקאי שמייצר אפקטים של סאונד על הבמה, הצוות מבצע הכנות לצורך בניית לוקיישן חדש. יש כמה מוקדי פוקוס עצמאיים ושווי ערך,  הכל מתרחש במקביל והצופה בוחר את 'העלילה הפרטית שלו'. יש סינרגיה בין המרכיבים השונים, ובכל פעם מרכיב אחר הופך להיות דומיננטי יותר בהתאם לעלילה ( מה הסיפור 'צריך' ברגע נתון). בכל ההצגות, מהלך סיפורי ברור ובמקביל, מתקיימות התרחשויות נוספות שתומכות בפעולה הבימתית.

זה בעצם 'מופע רוק של תיאטרון': צוות פרפומרים שעובד יחד, לכל אחד יש תפקיד ספציפי ( מפעיל בובות, צלם, תאורן) אבל הם 'מנגנים' יחד את אותו מהלך עלילתי.

הסגנון משקף את השינוי המהותי שחל בחויית הצפייה של קהל שחי בעולם טכנלוגי, מוצף גירויים.

 

 

תקציר העלילה: רובוט זעיר מרחף בחלל עד שיום אחד החללית שלו מתרסקת על כוב עשוי ביצת עין, שם הוא פוגש את 'התושבים המקומיים' החיים על הכוכב- פטריות, בצל ירוק, ויער ברוקולי. כולם חמודים, אבל גם רעבים. בתחילת המסע, החשדנות של הרובוט כלפי כל מי שזר בעיניו, מעוררת אצלו פחד ורתיעה ובהמשך המסע, מצבי הסכנה שאליהם הוא נקלע מאלצים אותו להתקרב אל מי שנתפס זר בעיניו ואט אט הופך 'הזר'  לחבר קרוב ושותף להרפתקאה.

רעיונות לנושאים לדיון לאחר ההצגה:

התמודדות עם מקום חדש, עם אנשים ששונים מאיתנו

עבודת צוות

המצאות וחדשנות- שימוש מפתיע בחפץ מוכר, המצאה של שפה חדשה, נקודת מבט חדשה

מיחזור

טכנולוגיה מול עולם טבעי

 

לקראת השיחה עם התלמידים, מומלץ גם לקרוא את הביקורות הבאות שנכתבו על ההצגה ומספקות נקודת מבט רחבה על היצירה (מצורף מטה), נשמח מאד לעמוד לרשותכם בכל שאלה על ההצגה. ניתן לפנות לאדווה מאנסמבל עיתים, נייד: 0548122106 או במייל: itim@cameri.co.il

הביקורות:

https://www.mako.co.il/home-family-kids/products-kids-shows-review/Article-7ed79416dcd9761006.htm

 

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001267310

 

https://www.haaretz.co.il/gallery/theater/.premium-1.6726217

סוג במה מקצועית
רוחב 7
עומק 4
גובה 5
מספר אומנים 3
מספר אנשי צוות 4
זמן הקמה 6 שעות
שפת המופע עברית
ציוד הקרנה יסופק ע'י אנסמבל עיתים.
החשכה כן
סאונד כן
תאורה כן
מסך כן
טייפ כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
אנסמבל עיתים (רנה ירושלמי)
אדווה טמקין 054-8122106

itim@cameri.co.il

תל אביב, ת.ד. 33648

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.