פניקס

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 30
סגנון: תיעודי
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: תל מנדלוביץ ענת
שנת הסרט: 2018
קהל יעד: יא - יב
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 01/08/2018

הסרט מתרחש בקהילת האפריקאים העבריים מדימונה. 

הסרט מספר את סיפורו של פניקס, בחור בן 32, שאביו גורש מהקהילה כשהיה בן 3. דוד קרוב מאד ניצל את בדידותו של הילד הקטן ובמשך שנים אנס אותו בלי שאף אחד ידע.

כשפניקס הוציא לאור את הסיפור, כשהיה כבר מבוגר, הקהילה נלחמה בו שלא ידבר, אך הוא לא ויתר והכניס את הפדופיל לכלא.

פניקס הוא דמות חזקה מאד, ורבלי, כריזמטי שפותח את ליבו ואת כאבו לקהל.

הסרט מספר את סיפורה של קהילה סגורה בתוך מדינת ישראל. כיצד מגיעים אפריקאים מארה"ב להתגורר בדרום המדברי של ישראל ומה קורה כאשר הפגיעה בילדים הופכת לנורמה ונשמרת בסוד בתוך הקהילה הסגורה.

איך החברה והממסד של ה"לבנים" לא רוצה ולא יכולה להכנס ולהשליט סדר בתוך קהילת ה"שחורים".

הסרט חושף את מסעו המטלטל של פניקס, אדם אמיץ שמתמודד עם פוסט טראומה דרך פיסול וכתיבת שירים העוזרים לו בתהליך,

והוא משתף ללא שום בושה וחרטה את מה שעבר בחייו ואיך מתמודדים עם החיים שאחרי הטראומה.




שמי ענת תל ואני בימאית תיעודית מזה 10 שנים. "פניקס" הוא סרטי החמישי. אני בוגרת תואר שני בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב.

לאורך השנים פגשתי אוכלוסיות רבות והצגתי בפניהן את הסרטים שלי ולאחר מכן ניהלנו שיחה מרתקת על נושא הסרט אך גם על איך עושים סרט דוקומנטרי. 

המפגש עם בני הנוער אהוב עליי במיוחד, הם מצד אחד שיפוטיים מאד אך מצד שני, לעיתים עדיין תמימים בנקודת מבטם.

"פניקס" הוא סרט לא פשוט אך רב עוצמה. הוא לא ישאיר אף תלמיד אדיש ויתן להם הרבה חומר למחשבה על עוצמות הנפש של אדם וכיצד להתגבר על טראומות וכאב.

הסרט גם יגרום להם להיות מודעים יותר לנושא הפגיעות המיניות וזה דבר חשוב מאין כמוהו.

מערך שיעור לסרט התיעודי "פניקס"

מבוא לסרט דוקומנטרי

  1. מהו סרט תיעודי וכיצד הוא נעשה? תחקיר, מציאת דמויות, תסריט, בימוי ועריכה.
  2. מה מניע אותי כיוצרת לעשות סרט תיעודי על נושא מסוים?
  3. כיצד החלטתי שאני רוצה לעשות סרט דווקא על פניקס ועל הסיפור שלו?
  4. איך היה תהליך הצילומים עם פניקס וההחלטה איך לספר את הסיפור?
  5. תפקיד הבמאי בסרט דוקומנטרי. איך "מביימים" דוקו? מה מותר ומה "אסור"?

תהליך עשיית הסרט- שאלות שעולות מתוך התהליך

  • איך הגעתי אל פניקס? איך התנהל המפגש הראשון בינינו?
  • כיצד החלטנו, כל אחד מהסיבות שלו, שאנחנו רוצים לצאת למסע הזה?
  • פדופיליה- השתקה בתוך קהילות סגורות. איך לזהות אם משהו קורה סביבנו ולהבין שאסור לנו לשתוק על דברים כאלו.
  • איך ניתן להמנע  כחברה מתופעה נרחבת כזו ואיך מדינת ישראל צריכה לפעול ביתר אסרטיביות כדי למגר תופעה מסוכנת כזו?
  • מהי פוסט טראומה, מהם התסמינים הבולטים ואיך חיים ומטפלים בזה? (ניתן להזמין גם את פניקס להרצאות)
  • איך מתחילים חיים חדשים וטובים למרות הפוסט טראומה? מה פניקס מנסה לעשות על מנת להתגבר, להתחזק ולפתוח דף חדש בחייו?
  • מה חשנו כלפי האמא והאבא בסרטהאם יש לנו ביקורת עליהם או שניתן להבין איך קרה שהם לא ראו את מה שמתרחש לידם?
  • האם הסרט יגרום לנו להיות ערנים יותר לנעשה סביבנו ולאנשים שסובבים אותנו?

כדאי להכין את התלמידים לסרט, לשוחח קצת על נושא הפגיעות המיניות ופדופיליה. להסביר כי לעיתים לא פשוט לשמוע את הדברים ההלו, אך חשוב שהם יאמרו וישמעו על מנת לטפל בתופעה ולהפסיקה.

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תל מנדלוביץ ענת
052-4205665

tel.anat@gmail.com

הרצליה, רח' התפוח 7 דירה 5

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.