חד ושתיים

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 45
סגנון: הצגת ילדים
שם הרכב: בובות ושחקן/ית
סיווג: הצגה בגודל בינוני
שם המפיק: בית 9
קהל יעד: גן - א
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 08/04/2018

המופע "חד ושתיים" מבוסס על האגדה העתיקה "היפיפיה הנרדמת". העלילה עוקבת אחר מסעה של הנסיכה (היפיפיה הנרדמת) מרגע הולדתה ועד להתבגרותה. בפתיחת ההצגה למלך ומלכה שהשתוקקו לילדים נולדת סוף סוף נסיכה. אך לצערם, האושר הגדול נמהל בעצב כאשר למסיבה מגיעה מכשפה רעה. המכשפה הרעה מקללת את הנסיכה שביום הולדתה החמש עשרה היא תידקר ותירדם. הפחד מהקללה גורם למלך ולמלכה ליצור לבתם הנסיכה עולם מוגן, רך ומצומצם. אולם כשהנסיכה הסקרנית גדלה, היא משתעממת ובורחת מהארמון. היא יוצאת למסע וחוקרת את העולם שבחוץ. שם היא פוגשת את המכשפה ובהתאם לקללה נדקרת ונרדמת. השנים חולפות והנסיכה עדיין ישנה. נסיכים רבים מגיעים ומנסים להעיר אותה אך הם מנסים לעשות זאת באגרסיביות. לבסוף מגיע נסיך עדין שמנגן עבורה מנגינה קסומה והיא שומעת אותה ומתעוררת.

הדמויות המרכזיות בהצגה: הנסיכה, המכשפה הרעה והנסיך מיוצגים ע"י בובות כפפה ומגולמים גם ע"י השחקניות. השחקניות מגלמות גם את דמויות המשנה: המלך והמלכה והנסיכים השונים. כל אחת מן הדמויות מסמלת השקפת עולם שונה ומביאה אותה לידי ביטוי בפעולותיה. המלך והמלכה מייצגים את הצורך להגן, לגונן ולעטוף את היקרים לנו גם במחיר של הגבלה וצימצום. לעומתם הנסיכה, פורצת גבולות, מוכנה להסתכן עבור המרחב והחופש. הסכנה מגולמת בדמותה של המכשפה הרעה, שבאה להרוס ולקלקל את השמחה ושלמות המשפחה. בסוף ההצגה, הנסיכים השונים המנסים להעיר את הנסיכה מביאים לידי ביטוי את הכוחניות שיכולה להיות ביחסים. אל מולם, ניצב הנסיך המיוחל שבדרכו המיוחדת להעיר את הנסיכה, מעלה אלטרנטיבה של הקשבה ורגישות בגישה אל הזולת. במהלך ההצגה, נבחנת גם מערכת היחסים שבין השחקניות לבין עצמן ובינן לבין הבובות. כמו כן, לכל אחת מהן יחס אחר לסיפור, האחת מנסה לשמור על הדמויות ואילו השניה לקדם את העלילה. מערכות היחסים הללו מחזקות שני מוטיבים מרכזים בהצגה והם ההגנה אל מול התעוזה, השימור מול ההרס. כוחות אלה באים לידי ביטוי גם בעיצוב ובמתח שבין החומרים הקשים והדוקרים המרכיבים את ההצגה אל מול הצורות העגולות והחומרים הרכים.

בנוסף למוטיבים המסומלים בעיצוב ובדמויות, ההצגה מתייחסת ליצירת קשר בין בני אדם. בהצגה נבחנים דרכים שונות של תקשורת. בתחילת ההצגה, המכשפה הרעה מגיבה לפגיעה בה באלימות ומטילה על הנסיכה קללה. בהמשך עולה הסוגיה של הגנת יתר של הורים, כאשר המלך והמלכה מנסים להגן ולגונן על הנסיכה מפני הקללה. בשיא ההצגה כאשר קללה מתממשת והנסיכה נרדמת, אנחנו יכולים לראות דרך דמויותיהם השונות של הנסיכים דרכים שונות של יצירת קשר. בהתחלה הנסיונות הם כוחניים ודורסניים כלפי הנסיכה ולכן הם מועדים לכישלון. בשלב זה השחקנית פונה לילדים ומבקשת מהם הצעות כיצד להעיר את הנסיכה. בדר"כ ההצעות יהיו אגרסיביות או פולשניות כדוגמאת הנשיקה שבאגדה המקורית. אולם רק כאשר הנסיך האחרון פועל אחרת ובוחר לנגן לנסיכה הוא מצליח להעיר אותה. יחד עם הנסיכים קהל הילדים לומד כיצד כדאי וראוי להעיר את הנסיכה ואת השחקנית הישנה איתה. למידה זו מחברת את הסיפור לעולמם של הילדים ומדגימה להם את הצורך בעדינות ורכות בתוך קשר חברי.  

סגנון ההצגה הוא תיאטרון בובות המשלב דימויים חזותיים ותנועה. הבובות בהצגה הן בובות כפפה מיוחדות והמפעילות שלהן חשופות לקהל ואף משחקות תפקידים מרכזיים בהצגה. הנוכחות של השחקניות מודגשת מאוד על ידי שימוש בגופן כבמה לבובות תוך מעברים תנועתיים בין פוזיציות שונות. כמו כן, בחלקים נרחבים השחקניות מהוות הכפלה של הבובות ומגלמות גם הן את דמויותיהן תוך שימוש בהבעות הפנים ושפת הגוף בכדי לחזק את התחושה שהבובה חווה. לדוגמא, כאשר הנסיכה נדקרת ונרדמת גם השחקנית המפעילה אותה נרדמת. תפאורת ההצגה מתבססת על תלבושות השחקניות- שתי חצאיות גדולות שהופכות ומשתנות לאורך כל ההצגה לעולמה של הנסיכה. כך מבמה כימעט ריקה לגמרי נוצר עולם חזותי עשיר וגמיש עמוס בהפתעות וקסם.

ההצגה עוסקת בין היתר בהתבגרות הנסיכה, היא יוצאת מעולמה המוכר והמוגן, לחקור את העולם "ניפגעת" ונרדמת עד שתגיע האהבה האמיתית. מתוך בסיס זה העיבוד הבימתי נותן דגש מיוחד לחומריות שממנה מורכבת ההצגה, הבחירה בעולם ויזואלי של צמר ומסרגות (שמתקשר לקללה ולטווית הצמר באגדה המקורית) הובילה למתח הברור בין הרך לחד והדוקר. בתחילת ההצגה החצאיות רכות, עגולות וצבעוניות מסמלות שלמות ומעטפת של חום ואהבה. לאחר הקללה, החצאיות מתהפכות ומתגלה בהן צד מנוגד ומסוכן באמצעות האובייקטים החדים והכסופים המייצגים את הפחד מפני הדקירה. בשלב זה עוטפות השחקניות את העולם על פי צו המלך בחומרים רכים ונעימים ומחביאות את האלמנטים החדים. החצאיות הופכות שנית לרכות וצבעוניות ואיתן עולמה של הנסיכה. אך כמו שעולם זה מצומצם ומחזורי עבור הנסיכה כך החצאיות מגבילות את הגוף ומונעות ממנו חופש. וכאשר הנסיכה בורחת מהארמון גם השחקניות נחלצות מהחצאיות. התפאורה והעיבוד הוויזואלי מחזקים את המתח שהנסיכה מרגישה. יחד עם התפאורה גם גוף השחקניות והתנועתיות שלהן מדגיש את המעבר שהנסיכה עוברת מהגנה לסכנה. המוזיקה בדומה לקו העיצובי של ההצגה מינימאליסטית ועדינה, היא מבוצעת על ידי שלושה כלים - חליל, צ'לו וגיטרה, ובכל פעם מחזקת את הסערה או הרגיעה של הסצנה. השחקניות מבצעות תפקיד כפול כמספרות אך גם כחוות את העלילה, כך הטקסט נע בין טקסט סיפורי לדרמטי ומאפשר לבובות ולדמויות ביטוי, אך גם נותן עוגנים להבנת העלילה.




שפה חזותית, יצירה וביצוע: הדס צדיק ורינה פינצ'ובר

בימוי: יעל ארליך מורג

מוזיקה מקורית: עידו רוט

הפקה: בית 9

רינה פינצ'ובר, בוגרת בB.E.D בבימוי והוראת התיאטרון בסמינר הקיבוצים במסלול המצויינים, ביימה את ההצגה "אישה בחולות". בוגרת החממה ליוצרים צעירים של תיאטרון הקרון, עוסקת בהוראת תיאטרון, לומדת מחול במסלול המלא ב"קבוצה".

הדס צדיק, בוגרת בית 9 במסלול המלא ללימודי בובנאות, בוגרת החממה ליוצרים צעירים של תיאטרון הקרון. פעילה בקבוצת אמנים חברתית ה"קטמונה" ובימים אילו מסיימת לימודי תואר ראשון בתולדות האומנות ולימודי התיאטרון באוניברסיטה העברית

יעל ארליך מורג, בובנאית ובמאית, מנהלת ומקימת בי"ס לתיאטרון בובות, בית 9. בוגרת לימודי גילוף ובובנאות בפראג ובעלת M.A בדרמה תרפיה.

עידו רוט - גיטריסט מלחין ומעבד. בוגר בי"ס רימון והאקדמיה למוסיקה בירושלים. ניגן בהרכבים שונים בסגנונות ג'אז, רוק ופופ. משמש כמורה למוזיקה בבתי ספר ובקונסרבטוריונים בתל אביב

מן הביקורות: "הצגה מלאת חן והומור, מותאמת לילדים וגם מבוגרים ייהנו לצפות בה. יש בה קסם תמים השונה מאד מהקצב והקדחתנות של היום. היא עשירה בדמיון והמצאות ומציעה לצופים בה חוויה בעלת משמעות." יפה גביש, מה שמעניין.

השתתפות בפסטיבלים: הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות בירושלים, הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות בחולון, פסטיבל ארטיק בגלריה תיאטרון החנות בתל אביב.

 

פעולות הכנה לצפיה:

1. האגדה והנושאים שהיא מעלה:

לפני הצפיה בהצגה ממולץ לקרוא/לספר לילדים את הסיפור "היפיפיה הנרדמת". 

מכיוון שזוהי אגדה מוכרת רצוי להעזר בידע המוקדם של הילדים.

נושאים לדיון בעקבות הסיפור: 

*מה עושים המלך והמלכה כדי להגן על הנסיכה מפני הקללה?

*כיצד הנסיכה מתעוררת באגדה?

*האם היו חלקים מפחידים בסיפור? מהם? ממה המלך והמלכה מפחדים? האם הנסיכה מפחדת?

מומלץ להכין את הילדים שגם אם יש רגעים מפחידים בהצגה, סוף ההצגה טוב והנסיכה מתועררות כמו באגדה שקראו.

2. השפה האומנותית:

כדאי להקדיש חלק מההכנה לשפה האומנתית של המופע:

*סגנון ההצגה הוא תיאטרון בובות המשלב דימויים חזותיים ותנועה. הבובות בהצגה הן בובות כפפה מיוחדות והמפעילות שלהן חשופות לקהל ואף משחקות תפקידים מרכזיים בהצגה. כדאי להכיר לילדים בובות תיאטרון ואף לאפשר להם להתנסות בהן. אפשר להראות תמונות מתוך הצגות תיאטרון בבובות, שבחלקן המעילים מוסתרים ובחלקן גלויים, ולבקש מהילדים לזהות את ההבדלים.

*התפאורה בהצגה נוצרת מתוך התלבושות ועל גופן של השחקניות. אפשר ללמד את הילדים מהי תפאורה ומהן תלבושות, ולשאול אותם מה ההבדלים ביניהם או להתנסות עם הילדים ביצירת מקומות דמיוניים ע"י משחקי פיסול גוף.

*מימד מרכזי בעולם החזותי של ההצגה הוא החומריות הרכה מול החדה (מתבטא גם בשם ההצגה "חד ושתיים"). מומלץ לערוך לילדים היכרות עם המושגים "חד- רך" ואף לשחק איתם משחק שבו הם מחלקים חומרים לפי הקטגוריה המתאימה (צמר גפן, כרית, מספריים, מסמרים וכו'). לאחר מכן, אפשר לדון איתם מה היתרון של כל חפץ ושל ההבדל בחומריות או לערוך פעילות יצירה משילוב חומרים רכים וחדים.

 

פעילות בעקבות ההצגה:

שיחה:

*מה היו ההבדלים בין האגדה לבין ההצגה?

*כיצד הנסיכים העירו את הנסיכה? איך הצליח הנסיך להעיר אותה בסוף?

*למה לדעתכם הוא העיר אותה כך? למה לדעתכם הנסיכים לא הצליחו להעיר אותה?

*מאילו חומרים היו התלבושות, התפאורה והבובות? מה השתנה במהלך ההצגה?

 

פעילות יצירה ומשחק:

צמר וליבוד: הכנת בובת פיה מצמר לא מלובד בהשראת הבובות מההצגה, היכרות עם חומרים רכים דרך ליבוד רטוב של צמר.

בובות כפפה: הכנת בובות כפפה עם הילדים בהשראת הבובות מההצגה על בסיס כפפה או גרב. לאחר מכן, התנסות בהפעלת הבובות כאשר גוף המפעיל חשוף לקהל ובדיקה של הקשר בין הבובה למפעיל שלה.

משחק תיאטרון: לצאת מתוך הקטע שבו הנסיכים השונים מנסים להעיר את הנסיכה - לתת לילד או ילדה אחת לגלם את הנסיכה הישנה וכל פעם ילד/ה אחר ניגשים ומנסים להעיר אותו/ה. לשים לב לדרכים בהם הם פועלים ולתגובות הנסיכה. לאחר מכן ניתן לצאת לדיון: איך אנחנו אוהבים שמעירים אותנו? מה נעים לנו ומה לא? כיצד נתייחס אחד אל השני?

סוג במה חצי מקצועית
רוחב 4
עומק 4
מספר אומנים 2
מספר אנשי צוות 1
זמן הקמה 2
שפת המופע עברית
החשכה כן
סאונד כן
תאורה כן
מסך כן
טייפ כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
בית 9
0523897487

yaeln16@gmail.com

חיפה, הנמל 69

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.