מחיר החיים

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 100
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון באר שבע
קהל יעד: יא - יב
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 07/03/2019

אנני וג׳ון מרותקים לכיסאות גלגלים. הם עצמאיים, יפים, שנונים - אבל מישהו צריך לטפל בהם. אדי וג׳ס רוצים לטפל בהם. אדי היה נשוי לאנני פעם. הוא חוזר אליה כדי לכפר על חטא, ומגלה שהאשה העצובה והקשה שנטש פעם, היא כנראה אהבת חייו. ג׳ס רק צריכה את הכסף. היא באה לחפש עבודה צדדית, ומוצאת את עצמה נקשרת לצעיר העשיר, היהיר, שמשווע לאהבה. שני סיפורים סוחפים, מלאי אהבה והומור.

המחזה זכה בפרס פוליצר  בשנת 2018.

יוצרים: מאת מרטינה מאיוק | תרגום אבי גולומב | בימוי אלדר גרויסמן גוהר | תפאורה נטע הקר | תלבושות גילי כוכבי | תאורה קרן גרנק | מוסיקה אלעד אדר

משתתפים: תום אבני, רעות אלוש, ענבר דנון, אלון נוימן, אדוה עדני



שחקני מחיר החיים כותבים על עבודתם על המחזה והדמות:


תום אבני - ג'ון
הסיפור של ג׳ון וג׳ס מזכיר לי את המשפט המפורסם של ניטשה, שהפליא להגדיר רצון, בתור
״האיש החזק והעיוור שנושא על כתפיו את האיש הצולע שעיניו פקוחות״.
ג׳ס, בסיפור שלנו, היא ״האיש החזק והעיוור״ (צעירה נחושה ולוחמנית, כוחה במותניה, אך עיוורת כשזה
נוגע לעולמה הפנימי), שנושאת על כתפיה (״כמה את יכולה להרים? נראה לך שתוכלי להרים אותי?״)
את ג׳ון ״הצולע שעיניו פקוחות״, שמתוך מושבו בכיסא הגלגלים לא נותר לו אלא לאמן את הרוח, הוא
רואה בדיוק איך העולם עובד ויודע להביט אל תוך נשמתם של אחרים ואל תוך נפשה של ג׳ס.
המחזה ״מחיר החיים״ שם במרכז את הצורך שלנו, כבני אדם, נכים ולא נכים, להמתיק את הבדידות.
הרצון העז שלנו לחלוק אותה עם מישהו. ג׳ס אמנם מגיעה כדי לטפל בג׳ון הנכה, אך מוצאת את
עצמה מטופלת, הנזקקת לעזרתו לא פחות ממה שהוא זקוק לעזרתה.
גם ניטשה מדגיש במשוואה שלו את יחסי הגומלין ההכרחיים בין שני הצדדים: ״החזק העיוור״
שזקוק ל״צולע הרואה״, וביחד הם התגלמות ה״רצון״. אותו רצון שג׳ון מבקש כל כך לחשוף
אצל ג׳ס בראיון העבודה ולכל אורך מערכת היחסים שלהם. הרצון וההזדקקות שלה שגורמים לו
להרגיש איכשהו, למרות הנכות, שווה לה.
ובכל זאת אין ביניהם שוויון אמיתי, וכאן אולי אחד המסרים החשובים והמעודדים בסיפור של ג׳ס
וג׳ון: המצב הפיזי של ג׳ון הוא מצב בלתי הפיך, שריריו לעולם לא יתרככו, הוא לא יוכל לתקן את
גופו, אין אימון שיגרום ל״צולע״ ללמוד לרוץ ולדלג. הוא מוגבל באמת.
לעומת זאת, ג׳ס, וכמוה כמעט כולנו, שאיננו נכים, נתונים במצב הפיך! ג׳ס תמיד תוכל לעבוד
על עולמה הפנימי, לתקן ולשכלל את הנשמה שלה (לא צריך אוניברסיטה בשביל זה),
ממש כמו שאנחנו יכולים ללמוד להיות אנשים טובים יותר, ואין שום דבר בעולם
שבאמת מגביל אותנו להשיג את זה.

אדוה עדני - אנני
את אנני המדהימה אני פוגשת כשחקנית ותיקה, מנוסה, עם ארסנל של שלל דמויות, לכן קשה
להפתיע אותי. אבל, הנה באה לה דמות מאתגרת שכמוה טרם פגשתי.
בשבילי, לדבר בלי לזוז זה כמעט בלתי אפשרי וזה הופך את התפקיד לאחד המאתגרים שהיו לי. זה
מאד מרענן ומכניס אמביציה מטורפת לנסות לפענח את האישה הזאת. הקושי הוא לנסות להבין מה
זה באמת להיות משותק בכל הגוף, פתאום, באמצע החיים, בלי תמיכה ועזרה. להבין- פיזית ונפשית.
אני לא חושבת שאפשר באמת לדעת מה זה, כמו שאי אפשר באמת להבין הריון ולידה עד שלא
עוברים את זה.
כל מה שאני יכולה לעשות זה לקרב את זה אליי עד כמה שניתן.
איפה אני מרגישה נכות? איפה אני מרגישה כל כך חסרת אונים בחיים שלי.
זה דורש חפירה עמוקה לתוך הנפש למקומות הכי אפלים, מפחידים וקשים.
זה לא תמיד נעים ללכת למקומות האלה אבל, הכל למען האומנות!
אני מקווה שאצליח להביא אדם שלם לבמה, אישה שהיא לא רק נכה אלא עולם שלם עם עבר,
הווה ועתיד.
מישהי שאולי רחוקה מאד מאתנו אבל יכולה לגעת בכולם כי כולנו בסופו של דבר מצולקים או חסרי
אונים, נכים, במקומות שונים בחיינו.
חשוב לי להציג אותה בצורה הטובה ביותר כי יש לי מחויבות כלפיה. ככה לפחות אני מרגישה.
היא זו אני כשאנחנו על הבמה ואני אוהבת אותה.
כן, אהבה מתפתחת בין השחקן לדמותו, חייבת להיות.
שיהיה לנו בהצלחה!

אלון נוימן - אדי
אומרים שבחיים אין מתנות חינם. על הכל יש תשלום במוקדם או במאוחר, והמחירים עולים כל הזמן.
פה ושם יש איזה בלאק פריידי שבו מנסים למכור לנו בזול דברים, לרוב כאלה שאנחנו לא ממש
זקוקים להם, אבל תכלס יש דבר אחד שהוא הכי יקר ואותו למרבה הפלא אי אפשר לקנות.
אבל לא פעם ,All We Need Is Love, Can’t Buy Me Love , הביטלס אמרו את זה ביותר משיר אחד
ההבנה הפשוטה והמדויקת הזאת מוסתרת מעינינו ע״י הבטחות שווא לאושר אם רק יהיו לנו כסף,
יוקרה, כבוד. עדיין האנשים הקרובים לנו הם המשאב היקר ביותר עלי אדמות, ולמרות זאת אנחנו
עושים טעויות או חווים אירועים שבעקבותיהם אנחנו פוגעים בהם או חלילה מאבדים אותם, ולא
פעם מבינים את חשיבותם בחיינו רק כשהם חסרים.
״מחיר החיים״ תפס אותי מהקריאה הראשונה שלי אותו. אין בו את ה״התקרבנות״ שהייתה יכולה
להיות מעצם עיסוקו באנשים שחווים קשיים רציניים כל כך. יש בו הומור, יש בו ראיה מפוכחת
ולא מתיפיפת של החיים, יש בו חמלה ושותפות גורל- כולם מצרכים שהופכים נדירים במציאות
האינטרסנטית והצינית שבה אנחנו חיים. אדי נוגע לליבי, הוא אנושי, הוא עושה טעויות
שהן על גבול הבלתי נסלחות, אבל עדיין אני אוהב אותו, כי הוא רומנטיקן, וכי הוא
מאמין בתיקון. גם אני.

רעות אלוש - ג'ס
ג׳ס זו דמות שהיה לי כיף מאוד לעבוד עליה, היא בחורה ששורדת, בחורה חזקה, שעל אף כל מה
שעברה בחיים נשארת עם הראש למעלה, לא עוצרת, רואה מטרה מול העיניים ומשיגה אותה גם
אם זה לעבוד בעבודות שפחות ״נוחות״ לה, מאוד התחברתי אליה במקום הזה שיש לי תקופות
בחיים שאני פשוט רואה מטרה מול העיניים והולכת בכל הכוח כדי להשיג אותה למשל בלימודי
משחק, זה היה לא פשוט להיות סטודנט לשלם הרבה כסף על הלימודים לעבוד תוך כדי ולתת
תוצאות מקצועיות ובמקביל לנסות לקבל גם תפקידים בחוץ ולרוץ מאודישן לאודישן ובתקופות
מורכבות יותר אני כל הזמן מזכירה לעצמי - מטרה.
להיות חזקה. ואפילו בתוך המקצוע הזה שבחרתי שהוא משבצות לא פשוט בכלל להיות חזקה כמו
הבחורה הזאת זה משהו שאני מאוד מתחברת אליו, בכלל אני אוהבת נשים חזקות כמובן
שנפצעים מתחת קיימים אבל החוכמה היא להתמודד ולהרים את הראש. זה מדהים בעיני.​


 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון באר שבע
0507-814-200רונ

hilab7t@br7.org.il

באר שבע, שד' יצחק רגר 41

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.