על אביסו זה לא-היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 70
סגנון: תאטרון תנועה
שם הרכב: שפת-התאטרון
סיווג: הצגה גדולה
שם המפיק: ציטרון עתי
קהל יעד: ז - יב
כמות קהל מקסימלית: 300
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 27/06/2017

הצגה של מעבדת התיאטרון בשפת סימנים.

"על אביסו זה לא" היא מסע התבגרות וגילוי עצמי של גיבור חירש שנולד ביער וגודל על-ידי חיות. בהגיעו לבגרות, הוא יוצא למסע ומגיע אל העיר, בה הוא נתקל בניכור ואלימות, נלחם בהתגלמות הרוע, ומנצח הודות לכוחות מיוחדים שהעניקה לו שמאנית מופלאה.

העלילה מוצגת בשפה של תיאטרון חזותי, שמבוססת על שפת הסימנים הישראלית ופותחה במעבדה במשך שנה וחצי באמצעות אלתור, תרגילים, סדנאות ומחקר. היא נועדה ליצור תיאטרון נגיש וחווייתי לחירשים ושומעים כאחד (ללא תרגום), לחגוג את עושר הביטוי של שפת הסימנים, ולאפשר לקהל השומעים ההצה אל תרבות החירשים.



אביסו היא מעבדה לחקר תיאטרון ושפת סימנים המונה תשעה שחקנים, רובם ככולם חירשים וכבדי שמיעה אשר שפת הסימנים הישראלית היא שפתם העיקרית. המעבדה נקראת אביסו (Ebisu) על שמו של אחד משבעת אלי המזל במסורת השינטו של יפן. אביסו, האל הצוחק, הוא אל הדייגים, שאומץ גם על-ידי האיכרים והסוחרים, והוא האל החירש היחיד במיתולוגיות העולמיות. 

מעבדת התיאטרון בשפת סימנים היא חלק מפרויקט המחקר הבינתחומי ״הדקדוק של הגוף״, שמובילה הבלשנית פרופ׳ ונדי סנדלר, ראש המעבדה לחקר שפת סימנים באוניברסיטת חיפה. את המעבדה מנהל פרופ׳ עתי ציטרון מהחוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה, והוא שביים את ההצגה ״על אביסו זה לא״ יחד עם השחקנים היוצרים והבמאית השופתה, מיכל ואעקנין. חומרי המחקר האמנותי של המעבדה נוצרים בסטודיו בשפת סימנים ומתועדים בוידאו על מנת לפתחם לחומרי הצגה. בניגוד למקובל בתיאטרוני חירשים בעולם, אין בעבודה התייחסות לטקסט כתוב ואין תרגום עבור השומעים בזמן ההצגה, אולם היצירה בנויה באופן שמאפשר פיענוח והנאה גם למי שאינו שולט בשפת סימנים.

הנושאים שעלו עד כה בדיונים אחרי ההצגה: 1. שפת הסימנים ותרבות החירשים. 2. אפשרויות התקשורת בין שומעים לחירשים. 3. כיצד יוצרים הצגה בתהליך שיתופי של אימפרוביזציה? 4. מה בין שפת הסימנים לבין פנטומימה ובאיזה אופן משתלבות מחוות גופניות בשפה התיאטרלית? 5. הקשר בין ספת סימנים לתיאטרון פיזי. כל נושא כזה הוביל לדיון של ברבע שעה.

מפרט טכני ההצגה מתבצעת על במה ריקה. חיוני שהבמה תהיה במת עץ בגודל של לפחות 9 מ׳ מפתח ו-7 מ׳ עומק (הופענו גם על במות קטנות יותר, ויש לבדוק כל מקרה לגופו). סגירת במה: מסך אחורי שחור מצד לצד, תלוי באופן המאפשר לשחקן לעבור מאחוריו מבלי לגעת בו (1.5 מ׳ בערך). סגירות של 3 ״רגליים״ מכל צד של הבמה. מאחורי הקלעים, משני צידי במה, מקום לאביזרים ופרטי ריהוט: שולחן קטן, 2 כסאות, מעילים, מטריות ותיקים. אור עבודה מעומעם מאחורי הקלעים. יש צורך בשני חדרי הלבשה לפחות -- ;לגברים ולנשים -- מצוייידים במראות עם תאורה סביבן ועם שירותים ומקלחות צמודים. מערכת תאורה מקצועית מלאה, עם לוח פיקוד ממוחשב, פנסים מקצועיים מסוגים שונים, אפשרות לכיוון והתאמת פילטרים צבעוניים. חיבור למכונת עשן המופעלת בשלט רחוק מעמדת פיקוד התאורה (תכנית תאורה מפורטת תישלח לכל תיאטרון בנפרד, בהתאם לציוד הנמצא בו). מערכת סאונד מקצועית (פס הקול של ההצגה מופעל ממחשב שיחובר למערכת הסאונד).
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצה יפעת

לינק לצפיה

המלצה-אולגה

לינק לצפיה

מכתב המלצה מיקי אביגור (1)

לינק לצפיה
ציטרון עתי
0545311954

aticitron@gmail.com

תל אביב, יוטבת 7

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.