הר-גיל אמיר - שפת הקולנוע

תחום: קולנוע
תת-תחום: הרצאה והדגמות
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: הרצאה והדגמות
שם המפיק: הר-גיל אמיר
קהל יעד: ד - יב
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 01/07/1997

השפה הקולנועית


סידרה של סרטים קצרים שבויימו על ידי אמיר הר-גיל כדי להדגים לתלמידים הלומדים קולנוע ותקשורת את הצדדים השונים של השפה הקולנועית: תפקיד וסיגנונות הצילום, נקודת המבט של הסרט, תפקיד פס הקול, השימוש באמצעים חזותיים שונים, סוגי השוטים, כיצד מתאימים טייפקאסטינג של שחקן לתפקיד- אודישן, ועוד. אורכו של כל סרט כ-5 דקות. משמש ככלי הדגמה לתוכנית צופים ויוצרים של משרד החינוך.

פירוט הסרטים: 
1. האגם
סיפור של שוד על שפת האגם שבסופו מודגם כיצד נעשה השימוש בסרט באלמנטים הבסיסיים המרכיבים את השפה הקולנועית: סרט המדגים מהו לונג שוט (תמונה גדולה), מדיום שוט (תמונה בינונית), קלוז אפ (תמונה קטנה), זוית צילום גבוהה, זוית צילום נמוכה, תנועת המצלמה האופקית - פאן, תנועת המצלמה האנכית - טילט.

2. העיוור
סיפור של עיוור המולך שולל על ידי פושע חסר לב.
לאחר הסרט מודגמים האמצעים השונים לבניית דמות "הטוב" ולבניית דמות "הרע" בקולנוע על ידי תאורה, טייפקאסטינג, תלבושות, תנועות מצלמה, מוזיקה, אביזרים, זווית צילום, אפקטים מיוחדים.

3. כביש מספר 7
הנושא - עריכה
הנושא של כתבת החדשות: בניית כביש בין עירוני בסמוך למושב, בניגוד להסכמת התושבים הטוענים כי איכות חייהם תיפגע. 
מקרינים את כל חומר הגלם שצולם לצורך עריכת הכתבה (10 דקות) ולאחר מכן את הכתבה עצמה 2 דקות.

4. יחדיו מאושרים
5. המלצר
6. האכזבה

נקודת המבט של סרט - שלושה סרטים דוקומנטריים קצרים שצולמו באותו ארוע בשלושה סיגנונות בימוי ועריכה שונים, כשכל אחד מהם מביא סיפור מנקודת מבט שונה. 

7. אויב
8. "דיד
תפקידו של פס הקול.
שני סרטים שהתמונה בהם זהה לגמרי אך פס הקול שונה ובעקבותיו משתנה המשמעות של הסרט מקצה לקצה.

אודישנים
9. פירסומת לקרם שיזוף
10. פירסומת לרשת מזון חדשה

אודישן לפירסומת לקרם שיזוף ואודישן לפירסומת לרשת מזון חדשה.
מיגוון של שחקנים (ילדים, ילדות, מבוגרים, עולים חדשים) מצולמים לאודישן ועל הקהל לבחור את המתאים ביותר על פי הפרמטרים של טייפקאסטינג שהוגדרו על ידי חברת הפירסום, קהל מטרה, מסר וכו'. כיוון שהמטרות בשתי הפירסומות שונות - בכל פעם ניבחרים שחקנים אחרים לתפקיד.



ד"ר אמיר הר-גיל ,במאי סרטים דוקומנטריים זוכה פרסים בינלאומיים וישראלים. בעבר היה מורה בבית ספר יסודי, חט"ב ותיכון. לאחר מכן עבר לבימוי סרטים. סרטיו הדוקומנטריים עוסקים במגוון נושאים בחברה הישראלית, ביניהם: "החיים על פי אווה", "בוקר טוב ישראל", "בוקר טוב ישראל – 10 שנים אחרי", "בוקר טוב ישראל – 20 שנים אחרי", "ירושלים ממתינה בתור,  ""בקצה השמים",  "לכודים", "הכשרון לחיות",  "התור באיבן שדאד 2", "פה יקום קבוץ", "רצפט לאושר", "ברית של שכול", "אמא אבא ילדים קורקינט", "שותפים", ועוד.

 

דבר הבמאי

לאחר שנים רבות של הוראת קולנוע ווידאו בבתי ספר יסודיים, מתנסים, לנוער מחונן ולנוער עם קשיים, לקשישים ובבתי ספר לקולנוע הבנתי שיש אלמנטים בסיסיים בהבנה הקולנועית של צופה מבין אותם אך בבואו ללמוד ולהכין סרט בעצמו הוא מתקשה הממשם. וכך למשל תפקיד פס הקול, שכל צופה ברור לו שיש לו משמעות נכבדת בהבנת הנרטיב אך בעת העשייה, מתייחסים אליו כמובן מאליו וכנובע מתוך התמונה (תמונה שווה אלף מילים). וכך נולד התסריט ולאחר מכן הסרטונים "אויב " ו"ידיד" המדגימים איך שינוי של פס הקול לבדו משנה את ההבנה. התוצאה שני סרטים שהתמונה בהם זהה לגמרי אך המשמעות שלהם שונה.

הפניה של המרכזיה לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) אלי להכין סירטונים שיעסקו בהמחשה של השפה הקולנועית, היתה השלמה טבעית לתחושותי כמורה.

בכל אחד מהסרטים הוגדרה בשלב ראשון הבעיה שאותה רוצים להמחיש ולאחר מכן נכתב התסריט.

 

לדון מהי שפה, מהי רטוריקה, ניתן לדון בנושא בנוגע לשפה הכתובה והמדוברת ובמפגש נדון בשפה הקולנועית.

ציוד הקרנה ברקו להקרנת הסרט, 2 רמקולים, מיקרופון עם כבל ארוך, אולם עם החשכה.
החשכה כן
סאונד כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
הר-גיל אמיר
054-5208720

amirhar-gil@yakum.co.il

, קיבוץ יקום

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.