חיים ומוות ביד הלשון - היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 75
סגנון: דרמה ריאליסטית
שם הרכב: שפת-התאטרון
סיווג: הצגה בגודל בינוני
שם המפיק: הבמה - ירדנה חכמי
קהל יעד: ד - ט
כמות קהל מקסימלית: 150
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 13/03/2019

"חיים ומוות ביד הלשון" - מופע סיטואציות מערב קהל

"תאטרון הבמה" מזמין תלמידים לעצור לרגע, להקשיב למילים בהן אנו משתמשים ולהתחבר להשפעה הרבה שיש למילים בחיינו.

המופע בנוי בהדרגתיות וממחיש לתלמידים את הכוח הרב שיש למילים, מסיטואציות יומיומיות מחיי התלמידים, לסיטואציות  בהן נעשה שימוש  באלימות מילולית במרחב הציבורי - ועד להסתה שהובילה לרצח רבין.

"חיים ומוות ביד הלשון"  הינו מופע ייחודי המערב את התלמידים בסיטואציות המשוחקות. לאורך כל המופע מקבלים התלמידים משימות צפייה, מוזמנים להחליף תפקידים עם הדמויות על הבמה ומתבקשים להתערב בסיטואציות השונות ולבחון כיצד כל התערבות משפיעה על הדמויות ועל  התפתחות  הסיטואציה.

מטרות המופע :

  • לשים מראה שתשקף  לתלמידים את הכוח הרב שיש למילים  בחיינו.
  • להמחיש לתלמידים את המהירות הבלתי נסבלת בה מתפתחת אלימות מילולית
  • להזמין את התלמידים להיכנס לנעלי הדמויות שחוות אלימות מילולית ולהתחבר לחוויה  הרגשית שהן עוברות .
  • להשמיע את הקולות הפנימיים של הדמויות שחוות אלימות מילולית כדי להעלות את המודעות להשפעה הרבה שיש למילים על נפש האדם.
  • להמחיש  לתלמידים עד כמה התערבות בכל סיטואציה יכולה  למנוע  את התוצאות הקשות  להן גורמת  אלימות מילולית .
  • לבחון עם התלמידים דרכים שונות בהן ניתן להתערב בסיטואציה ולמנוע את התדרדרותה. 
  • לעודד את התלמידים  לקחת אחריות על המילים ולגלות מעורבות אישית וקבוצתית כלפי תלמידים שנפגעים מאלימות מילולית.


"חיים ומוות ביד הלשון" נוצרה מתוך תחקיר מעמיק ויסודי של תלמידים, מורות ורכזות, יועצים ומנהלי בתי ספר. ההצגה אינה סדרה של אימפרוביזציות או תאטרון פלייבק. כל סיטואציה וכל שלב בהצגה תוכננו ונכתבו במחשבה ובהקפדה כדי ליצור את ההחמרה בפגיעת המילים באופן הדרגתי מצד אחד ושל האור שמילים טובות יכולות  לחולל מהצד השני. הסיטואציות משאירות את התלמידים לעיתים נבוכים, לעיתים פעורי פה, לעולם לא אדישים למתרחש על הבמה. ההזדהות של התלמידים עם הסיטואציות מלאה.

ירדנה חכמי מנהלת תיאטרון "הבמה" - במאית, מחזאית ומטפלת בפסיכודרמה - חקרה, כתבה, ביימה והעמידה את "חיים ומוות ביד הלשון". ירדנה בעלת ניסיון רב בתאטרון בארץ ובארה"ב ובשנים האחרונות מייעצת ומפתחת תכניות המשלבות תאטרון בארגונים שונים. ירדנה מוכרת כמומחית בתחומה במשרד החינוך, משרד הביטחון, המרכז לחינוך הומניסטי, הסוכנות היהודית, חיל חינוך, משטרת ישראל וארגונים רבים אחרים.

ניסיון בארה"ב: ALLIANCE THEATER, ATLANTA, HORIZON THEATER, ATLANTA, GEORGIA STATE UNIVERSITY, ATLANTA, GA ,JEWISH EDUCATONAL SERVICES, SOUTHEAST

בתאטרון  הבמה צוות של למעלה מ 15 אנשי תאטרון : שחקנים  מקצועיים, במאים ויוצרים.

 

המופע  הינו הזדמנות עבור התלמידים לעצור לרגע, ולראות איזו השפעה חזקה יש למילים שאנחנו בוחרים להשתמש בהן. לצערנו, בשגרת היומיום שלנו, אנו לא נותנים את הדעת לכוח של המילים ולעיתים נוטים לחשוב שהמילים הן סתמיות, משתחררות לחלל ומתפוגגות. המופע מחבר את התלמידים לכוח ההשפעה של המילים.

במהלך המופע נפגיש את התלמידים עם התייחסויות שונות של יוצרים מהתרבות היהודית ישראלית למילים ונבחן כיצד התייחסויות אלה באות לידי ביטוי בסיטואציות מחיי התלמידים.

 מטרות המופע:

  1. להעלות את המודעות של התלמידים לכוח וההשפעה הרבה שיש למילים על ידי :
  • התבוננות  בסיטואציות מחייהם, בהן המילים יוצרות חוויה רגשית קשה.
  • חיבור התלמידים לחוויה הרגשית שעוברת דמות שאלימות מילולית מופנית אליה.
  • לחבר אותם לכוחן של המילים להעצים ולחזק.
  • בירור היכן הקו האדום בין מילים לגיטימיות למילים פוגעות, מתי המילים שלנו הופכות לאלימות.
  • לשקף להם כמה מהר מילים יכולות להוביל לאלימות פיזית.
  1. לחבר אותם לאחריות שיש לכל אחד ולכולנו כחברה על המילים שאנו בוחרים.
  2. לחבר את התלמידים ליכולת של מילים להוביל אפילו עד למאורע טראומטי לאומי – רצח רבין

 

"חיים ומוות ביד הלשון" הינו  מופע סיטואציות מערב קהל. בכוחו של מופע הסיטואציות להמחיש, לשקף ולחבר את התלמידים להשפעה ולהשלכות הקשות  שיש  לשפה ...

המופע מורכב משני שלבים

התמקדות בסיטואציות אופייניות מחיי התלמידים:

בהדרגה, נציג לתלמידים סיטואציות המוכרות להם מחייהם בהן למילים יש השפעה שבדרך כלל לא נראית לעין. נתחיל מ"ירידות ועקיצות" עד לסיטואציות בהן נדגים כיצד שימוש בשפה קשה יכול להוביל לחרם ונידוי.

התמקדות בסיטואציות מהמרחב הציבורי:

מטיפול בסיטואציות המוכרות לתלמידים נעבור לסיטואציות דומות במרחב הציבורי ונבחן ביחד את ההשפעה הרבה שיש למילים במרחבים שונים בחיינו.

במהלך המופע נעצור את הסיטואציות ברגעים מסוימים ונאפשר לתלמידים להתחבר לחוויה הרגשית שעוברת הדמות אליה מופנית התנהגות אלימה, חוויה שבדרך כלל אינה נראית לעין. נדבר איתם על אחריות אישית וקבוצתית ונאפשר להם לבצע דרכי התערבות שונות בסיטואציות כדי להובילן למקום אחר.

 

צוות יקר:

  1. אנא- לפני הגעת ההצגה לבית הספר, דברו עם התלמידים על הרקע שקדם לרצח רבין, בהקשר של אלימות מילולית, כדי שהשתלשלות ההצגה וסופה יהיו הגיוניים ורלוונטיים עבורם!
  2. חשוב לערוך מיד בתום המופע שיחה עם התלמידים ולתת להם להגיב למופע. אנחנו ממליצים להתייחס לנקודות הבאות בשיחה:
  • מהו הרגע שנגע בכל אחד במיוחד ולמה? (לבקש מכל אחד שיזהה רגע כזה).
  • האם המופע חיבר אותם למקרים דומים שמוכרים להם? חשוב להנחות אותם לחשוב על מקרים בהם המילים היו פוגעות ולמקרים שהמילים היו מחזקות ומעצימות.
  • לבדוק איתם מתי, במקרים שהם הביאו, המילים עברו את הגבול והפכו לאלימות.
  • לבדוק עם אילו תובנות הם יוצאים מהמופע כיחידים, וככתה, לגבי כוח ההשפעה של מילים.
  • לבדוק איתם: איזו אחריות אישית וכיתתית הם לוקחים בעקבות המופע לגבי שימוש אחראי במילים. חשוב לבקש מהם לנסח הסכם כיתתי ביחס לאחריות הכיתתית שלהם כלפי המילים בהן הם בוחרים להשתמש.

 

מפרט טכני מחשב נייד, מקרן ומסך לצורך מצגת וקטעי וידאו המלווים את ההצגה רמקולים, מיקסר ושלושה מיקרופונים אלחוטיים ( ' ;נקים ' ; לשחקנים), מיקרופונים אלחוטיים נישאים ביד ; תאורה: אם באולם עם פנסי תקרה - שטיפת במה בלבד. אם בספרייה או חדר אחר ללא פנסים, אין צורך בתאורה מיוחדת. במה או חלק בחלל החדר בגודל של לפחות 6 מטר אורך ו 3 מטר רוחב
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצה יפית בן אבי מקיף ט אשדוד 7

לינק לצפיה

המלצה שרי דגן מנהלת דקלים חמדיה 24

לינק לצפיה

המלצה אילן שתם שדות איילון 7

לינק לצפיה
הבמה - ירדנה חכמי
0543455917

habamatheater@gmail.com

הרצליה, מורדי הגטאות 61

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.