איתן דרור-פריאר וספרו "האצבעות על הגבעה"

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 50
סגנון: פרוזה
שם הרכב:
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: דרור איתן
קהל יעד: י - יב
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 08/07/2018

הפיכתו של איתן דרור לסופר מצליח ומעוטר בפרסים אינה מובנת מאליה, לא עבורו בכל אופן. לדבריו, את דרכו אל עולם הכתיבה פילס לאט ובקושי, ומאז היותו תלמיד התקשה בלימודים ובכתיבה בפרט. במפגשיו עם תלמידים, משתף הסופר באירועים ובחוויות אישיות מנוף ילדותו ובאופן שבו הפך מאדם שלא ידע לכתוב, ליוצר הזוכה בפרס ספיר על יצירת ביכורים ספרותית. עוד משתף דרור-פריאר במפגשיו באנקדוטות מתוך ילדותו יוצאת הדופן בשכונת קטמון בירושלים, אשר מזיכרונותיו הייחודיים אודותיה, שואב השראה רבה לכתיבה עד היום. במפגשיו קורא הסופר קטעים מתוך הנובלות המרכיבות את ספרו, ומשוחח עם התלמידים על חשיבותה של דבקות, רצון ועשייה. עוד מקדיש זמן לשאלות ולדיאלוג פתוח עם המשתתפים.



איתן דרור-פריאר יליד ירושלים, מוזיקאי, סופר ומבקר ספרות. בוגר החוג למוזיקולוגיה באוניברסיטה העברית, ולימודי קולנוע והלחנה בבית הספר הגבוה למוזיקה, רימון. בשנת 2010 הקים את אנסמבל דרור – שירה עברית, הרכב מוזיקלי עמו מופיע ברחבי הארץ בפני קהלים שונים ומגוונים. סיפורים מקוריים וביקורות ספרים שכתב התפרסמו בפלטפורמות שונות, ובהן כל העיר, עיניים, טיים אאוט ועוד. בשנת 2015 יצא לאור ספרו האצבעות על הגבעה אשר זיכה אותו כשנה לאחר מכן בפרס ספיר לספר ביכורים. זהו ספרו הראשון.

במעמד זכייתו בפרס ספיר, סיפר דרור-פריאר כי הוא "בכלל מוזיקאי". "הרעיון לכתיבה החל מערב חבר'ה, במהלכו אחת מהנוכחות אמרה שהיא רוצה להיות סופרת, כאתגר. אז ניסיתי את זה גם עליי. אני לא סיימתי את המבחן בחיבור בתיכון, אז בכלל לא חשבתי שאהיה סופר...".

כניסתו הלא שגרתית אל עולם הספרות העברי, מתבטאת היטב בכתיבתו המהלכת קסמים על קוראיה, מבעד לעלילות שלוש הנובלות הפתלתלות המרכיבות את ספרו. דרור-פריאר מכניס את קוראיו אל שלושה עולמות אנושיים ומורכבים, מציאויות של משפחות; מערכת זוגית המתפוררת לאחר שנים ארוכות של מיסוד, יחסים המתערערים בין זקן ובנו, כאשר מתגלה כי שניהם חושקים במטפלת של האב, ואם החוטפת את ילדיה מפני אביהם הלום הקרב. שלושת הנובלות הללו מצטיירות בעדינות, והדמויות המיטלטלות בהן נעות מהווה לעבר ואל עבר העתיד, בחוכמה ורגישות גדולים של כותביהן.

סגנון כתיבתו של דרור-פריאר מאופיין בתמציתיות. הפרקים בספר קצרים, לעיתים בני שורה בודדת. גיבוריו עוברים מסע חיים שלם, מילדות ועד זקנה, כאשר מעבר בין זמנים עבר-הווה-עתיד הוא ציר המניע את עלילותיו. דבר אינו מוצג במפורש ובגלוי, וכדי להבין לעומק את הדמויות ואת רחשי לבן, רצונותיהן וגעגועיהן, על הקוראים לקחת חלק פעיל בתהליך הקריאה ולהתמסר לחוויה. זוהי אינה כתיבה קלה לקריאה, והיא נחשבת ליוצאת דופן בנוף הספרות העברי בן ימינו. לבד מהיות הנובלות ריאליסטיות ומעוגנות היטב בישראליות, משותף להן העיסוק במערכות יחסים, מבעד לקשרים המשפחתיים. נפגוש בהן בנים בוגרים, הפונים בדיבור אילם אל הורים נפקדים, כאשר הצפה ועיסוק בזיכרונות, הם הכלי היחיד שעומד לרשותם, וגם הוא נשמט מבין ידיהם.

הצעות לדיון לפני מפגש:

  1. ניתן לשוחח עם התלמידים על נובלות – ז'אנר ספרותי ייחודי, המתמקם בתווך בין הסיפור הקצר ובין הרומן. לשאול את התלמידים/ות אילו נובלות הם מכירים? את יצירותיו של ש"י עגנון למשל. מה יכולים להיות היתרונות של כתיבת נובלה, על פני כתיבת סיפור קצר או רומן ארוך? האם ז'אנר ספרותי יכול לייצר חווית קריאה מסוימת אצל הקורא? הסבירו.
  2. לבקש מן התלמידים לקרוא מבעוד מועד את ספרו של דרור-פריאר, האצבעות על הגבעה, או לבחור נובלה אחת מבין השלוש, ולהתמקד בה. לאחר מכן ניתן לפתח דיון בכיתה סביב חוויית הקריאה. אילו רגשות ומחשבות הנובלה העלתה בכם? האם יכולתם להזדהות עם הדמויות? האם הרגשתם ניכור כלפיהן? הנובלות עוסקות ביחסים תוך-משפחתיים, ומציפים זיכרונות לא פשוטים מן העבר. האם זיכרונות משפחתיים ואישיים חשובים עבורכם? כיצד בעיניכם זיכרונות משפיעים על חיינו? האם לדעתכם הזיכרונות שלנו משקפים בצורה מדויקת את מה שהתרחש בעבר, או שיש לנו נטייה לשמר רק פרטים מסוימים מתוכו ולשכוח אחרים?

 

הצעות לעיבוד לאחר מפגש:

  1. לבקש מן התלמידים/ות לשתף בחוויית המפגש. איזו חוויה זו הייתה עבורכם? מה היא עוררה בכם? אילו מחשבות השיחה עם הסופר העלתה בכם? האם למדתם ממנו ומהדרך שעבר? באילו מקומות אתם מרגישים שיכולים להזדהות עמו או לקבל השראה עבור הדרך שלכם/ן?
  2. בין הסוגיות העולות לדיון במהלך המפגש, בעקבות חוויותיו האישיות בילדות, עוסק איתן דרור-פריאר ביחס הגזעני בו נתקלים לעיתים נערים המשתייכים לקבוצות שונות בחברה. בנוסף, עוסק הסופר בפערים חברתיים בישראל. מדוע לדעתכם ישנם כאלה המאמצים דעות גזעניות? מהו האתגר בקבלת השונים מאיתנו? האם בעיניכם סיפורים החושפים את סיפורם של קבוצות שונות בחברה יכולים לעזור בהתמודדות עם גזענות והתנשאות? כיצד?
  3. נסו לחשוב, לו הייתם כותבים נובלה או סיפור קצר, העוסק בסוגיה מתוך חייכם בתוך החברה או המשפחה, במה הייתם בוחרים להתמקד?
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

ביקורות על האצבעות על הגבעה

לינק לצפיה
דרור איתן
054-5665673

dror3231@gmail.com

ירושלים, חיל נשים 5

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.