חכם רונית

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 50
סגנון: פרוזה
שם הרכב:
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: חכם רונית
קהל יעד: א - ח
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 01/07/1998

על המפגש: במפגשיה עם התלמידים, מבקשת סופרת הילדים רונית חכם לחשוף אותם ליצירתה תוך מפגש עם יצירותיהם של סופרים נוספים, ולהבין ביחד איתם את כוחו של סיפור ושל דמיון. לתפיסתה, היצירה נובעת מתוך זיקה לחוויות מוכרות, לרגשות קיימים, ולהשפעות שונות. כך מפגישה רונית בין התלמידים ובין ספרי ילדים של סופרים וסופרות שהשפיעו על יצירתה כבר מילדותה, ומציגה בפניהם מספריה לצד האיורים המלווים אותם. בדיאלוג עם התלמידים מבקשת חכם לעורר אותם להתבונן ולחקור את עולמם דרך סוגות ספרותיות שונות, כסיפורי עם, משלים, אגדות ואפילו חלומות, ולענות על שאלותיהם בפתיחות וקשב רב.

מספריה: "הנעליים הישנות של אדון מינאסה", "רמי הצב שלא רצה להיות צב", "החתול שלא ידע לעשות מיאו", "אבנים טובות", "חמש מכשפות הלכו לטייל" (זכה בפרס מוזאון ישראל ונכלל באנתולגיה "הסיפורים הטובים בעולם", בהוצאת אברמס, ניו יורק), "מילות קסמים" (סדרת ראשית קריאה), "ז'וז'ו ומומו" (זכה בפרס מוזאון ישראל), "השד על ההר", "מסיבה של פחדנים", "אפאחד", "אמא עם קוקיות", "פעם כששאול הלך לאיבוד", "רימון", "אלדין", "החייט האמיץ", "אבא שלי", "דניאל ושודדי הים", "הדגים הצוחקים", "למי הזנב הארוך היותר", "גוזיבאו המלך", "ריקוד החיישנים", "אמור ופסיכה".

המפגשים עם כיתות א-ב עוסקים בדברים שלא מתרחשים במציאות אלא רק בסיפורים, וביצורים דמיוניים כמו מכשפות, שדים ופילים מדברים.

המפגשים עם כיתות ג -ד עוסקים בחברות, בידידות, במשאלות לב, בפחדים ובחלומות, ובנושאים המופיעים גם בסיפורי בעלי חיים הכתובים כמשל לבעיותיהם של בני האדם.

המפגשים עם כיתות ה-ו עוסקים בסיפורי עם, אגדות ומיתוסים המתגלגלים בעולם מאז ומתמיד; בצורך של בני האדם בסיפורים בכלל ובסיפורים לא ריאליסטיים בפרט; בתהליכי יצירה ועיבוד, ועוד.

המפגשים עם כיתות ז - ח עוסקים במיתולוגיה ובתהליכי עיבודה ליצירה בת זמננו.



סופרת הילדים רונית חכם נולדה בשנת 1950 בחדרה, כיום מתגוררת בירושלים. מוכרת בעיקר בשל יצירותיה לכיתות הנמוכות יותר, ובשנים האחרונות עוסקת בכתיבתה בתכנים המיועדים לגילאים מבוגרים יותר.  

חכם, בוגרת האוניברסיטה העברית בירושלים בלימודי ספרות אנגלית ופילוסופיה, ומוסמכת אוניברסיטת בן גוריון בספרות עברית. כתבה ספרים ומחזות לילדים ולמבוגרים, עסקה בהפקה ובבימוי של אירועי תיאטרון, בהם תיאטרון קהילתי ובובות. כמו כן עסקה בהוראת דרמה ותיאטרון ובפיתוח תכניות לימודים, עריכה ספרותית ועוד. בין ספריה: חמש מכשפות הלכו לטייל זוכה פרס מוזיאון ישראל לשנת 1994, זזה לא זזה, רמי הצב שלא רצה להיות צב, וספרה השד על ההר, אשר נבחר כספר האהוב ביותר על תלמידי כיתות א'-ג' במצעד הספרים לשנת תשס"ו. לצד אלה, חכם עוסקת בתכנים המעסיקים תלמידים בני הכיתות הגבוהות יותר, כגון חברה והשתלבות בה, מרידה במוסכמות, אהבה, ועוד. בין ספריה אמור ופסיכה, המרד של מון וסיפור שמתחיל בחלום.

"מאז שהייתי ילדה אני אוהבת לכתוב. כבר בבית הספר חיברתי סיפורים, שירים ומחזות, וכשהגעתי לגיל שבו הייתי צריכה להחליט מה אני רוצה להיות, הבנתי שיותר מכל אני רוצה להיות סופרת", מעידה חכם ומוסיפה כי היא אוהבת במיוחד לכתוב סיפורים ומחזות לילדים, בין היתר כי ספרות הילדים מאפשרת ליצור עולם טוב יותר, בו החלש מנצח והמכשפות מובסות. הבלתי אפשרי הופך לאפשרי.

נקודות אפשריות לדיון לקראת המפגש:  

  1. לפני מפגש ההכנה לבקש מן הילדים לעיין בספריה של רונית חכם, בספרית בית הספר או בבית, לקרוא בהם, להתבונן באיורים. ניתן לבקש מהילדים/ות לשתף בחוויית הקריאה בכיתה. בין השאר, ניתן לשאול - מה עוררו בהם הסיפורים? צחוק? סקרנות? דמיון? לחשוב יחד מה מאפיין את סיפוריה של המחברת, מתוך מה שקראו. האם מישהו יכול לשתף בדמות עם כוחות על, לספר על סוף שאהבו, איזה סיפור אהבו ומה מתרחש בו
  2. מתוך סיפורים שמכירים, מה מאפיין לדעתם אגדות (מלכים, נסיכות, אבירים, מכשפות, אלמנטים על טבעיים וכולי) ומה לדעתם יכול להיות בסיפור שהוא לא אגדה – אילו מין גיבורים יהיו לו, באילו נושאים תעסוק העלילה?
  3. לבקש מהילדים לבחור דמות אחת שאהבו מתוך ספריה של המחברת ולצייר אותה מהדמיון על נייר. איך זה מרגיש לצייר דמות "מהראש"? זה כיף? אולי דווקא מפחיד? ואולי אפשר להמציא דמות חדשה ולגמרי שלנו? בשלב הבא אפשר להציע לילדים/ות להשיב על שלוש שאלות ולאחר מכן לבקש לשתף בכיתה; 1. מה שם הדמות? 2. אילו תכונות מאפיינות אותה? 3. למה בחרת דווקא בה?
  4. עבור מפגשים העוסקים בסיפורת היהודית – אלו סיפורי חז"ל מוכרים לכם? מה לדעתכם מייחד סיפורים הלקוחים מן הסיפורת היהודית (ערכים מסוימים החוזרים על עצמם, סגנון סיפורי ייחודי)?
  5. עבור מפגשים העוסקים במיתולוגיה היוונית - אלו דמויות מוכרות לכם מהמיתולוגיה היוונית? האם, לדעתכם, סיפורים שנכתבו לפני למעלה מ 2,000 שנים יכולים להיות משמעותיים עבורנו גם כיום? מדוע לדעתכם שרדו ונשמרו סיפורי המיתולוגיה היוונית במשך שנים כה רבות, וכיצד ייתכן שקוראים שונים בתקופות שונות המשיכו להנות וללמוד מהם?
  6. לקראת מפגש בנושאים חברתיים – חשבו על מילים ומושגים שקשורים בחיי החברה שלכם בבית הספר ובחברה הגדולה. מהם הדברים החשובים לקיומה של חברה שנעים לחיות בה. איך אתם מדמיינים את העתיד שלכם, מה החלום שלכם, תארו את העולם שבו הייתם רוצים לחיות

 

נקודות אפשריות לדיון ועיבוד לאחר המפגש:

  1. לבקש מן הילדים לשתף בחוויית המפגש, אילו דברים חדשים למדו? מה סקרן אותם במיוחד?
  2. אפשר להציע לילדים לבחור מחדש דמות שאהבו מתוך ספריה, ולצייר אותה מן הדמיון, כפי שהוצע למפגש ההכנה. לאחר מכן לפתוח דיון כיתתי; איך זה מרגיש לצייר דמות מתוך סיפור לאחר היכרות עם הסופרת, האם המפגש עורר אותם לדמיון ולכניסה אל מרחב לא מציאותי, או שאולי הם לא מרגישים כלל בהבדל?
  3. עכשיו כשהילדים פגשו בסופרת ושוחחו עמה על סיפוריה, האם מתעורר בהם חשק לכתוב סיפורים בעצמם? במידה וכן, לשאול באילו נושאים היו רוצים לעסוק בכתיבה ולהציע להם לצייר באמצעות טושים, פנדה ו/או עפרונות דמות שתהיה גיבורת הסיפור הפרטי שלהם.
מספר אומנים 1
זמן הקמה 00:15
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
חכם רונית
050-5693441

ronit.chacham@gmail.com

, אלכסנדריון 13, ירושלים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.