בלט פאנוב - האגדה על השיח הקטן

תחום: מחול
תת-תחום: מופע מחול
משך זמן המופע: 45
סגנון: תאטרון מחול
שם הרכב:
סיווג: מופע מחול
שם המפיק: תאטרון בלט פאנוב
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 400
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

עפ"י ספרה של אסנת ישפה. ביער ירוק בין העצים הגבוהים צמח לו שיח קוצים שלא אהב את עצמו: "אני סתם שיח דוקרני חסר פרחים ומכוער, אפילו ריח אין לי". שר היער שמע את בכיו של השיח הקטן ובמטה קסמים העניק לו עלי זהב במקום קוצים. אך שוב לא היה השיח שמח ומאושר, כי עלי הזהב הנוצצים הביאו עליו את השודדים. שוב ושוב הפעיל שר היער את מטה הקסמים אך אף פעם לא היה השיח שמח ומרוצה. האם בסופו של דבר יאהב השיח הצעיר את עצמו כמו שהוא? 



ניהול אמנותי וכוריאוגרפיה: ואלרי פאנוב

מחזה: אסנת ישפה

בימוי: יאקי מחרז

ביצוע: להקת בלט פאנוב

בתפקיד שר היער: עדי איזנמן

תפאורה:  אולה שבצוב

תלבושות: אלה קולסניק

תאורה: משה ג'ינו

מוסיקה: אפי שושני

משך המופע: כשעה

הכנת התלמידים ליציאה למופע ושאלות מקדימות

 

מורה יקר/ה - בפתיחת ההכנה, מספר ימים בטרם היציאה למופע, חשוב ליידע את התלמידים בפרטים בסיסיים לקראת הצפייה: באיזה מן מופע עתידים התלמידים לצפות, מתי הוא עתיד להתקיים והיכן המקום שאליו יגיעו לצפייה.

 

ניתן לשאול מספר שאלות מקדימות:

• מהן ציפיותיכם ממופע הבלט? האם הייתם מצפים למשהו אחר לו היה מדובר בהצגת תיאטרון?

• אלו סגנונות מחול מוכרים לכם? (במידה ומכירים את הבלט – מה ידוע לכם על מה שמייחד אותו?)

• איך מכנים את מי שמבצע את היצירה במחול? איך נקרא מי שיוצר את היצירה ואחראי על ביצועה?

 

כללי התנהגות במופע

1. אסור לאכול באולם.

2. מותר לנוע בכיסא במהלך המופע, אך בלי להפריע לחברים מסביב.

3. אסור לקום באמצע המופע.

4. יש להקשיב להוראות המורים, עובדי ההיכל, ההורים המלווים והרקדנים (במידה ויפנו  אליכם).

5. אסור להרעיש ולהפריע לחברים שמסביב במהלך המופע.

6. לאחר סיום המופע, הישארו במקום עד לקבלת ההנחיות מאנשי הצוות לצאת מהאולם.

 

מושגים בסיסיים: מהו מחול ומהי יצירת מחול?

 

כוריאוגרף - היוצר שאחראי על כל מרכיבי יצירת המחול.

משפט תנועתי - סידרה קצרה של תנועות.

שפה תנועתית - חיבור של המשפטים התנועתיים, ה"מילון" התנועתי הייחודי של היצירה, טכניקת המחול הספציפית שמשתמשים בה והסגנון (קלאסי, מודרני, אחר).

סוגי מחול מרכזיים - הינם הבלט הקלאסי והמחול המודרני. סגנונות בולטים אחרים הינם: מחול עכשווי, תיאטרון מחול, ריקודי רחוב, פלמנקו ועוד.                                                                        

הרעיון המרכזי - המוביל את הכוריאוגרף. יכול להיות סיפור, רגש, תוכן ומסר או רעיון מופשט.                                                   

מרחב - חלל הבמה בו נעים הרקדנים והשימוש שהם עושים בו. מעניין לשים לב האם הרקדנים נעים במקום אחד, מתקדמים בחלל במסלולים, יוצרים מבנים (שורות, טור) משתמשים ברמות גובה שונות (גבוה - עמידה וקפיצה, בינוני -כיפוף רגלים, נמוך רצפה).                                                  

הרקדנים - בלתי אפשרי להפריד בין הרקדן והריקוד. הם היצירה וכלי הביטוי בו זמנית בניגוד לאמנויות אחרות. הם שמאפשרים לכוריאוגרף להביע את עצמו ולעיתים גם משתתפים בתהליך יצירת המחול. מעניין לשים לב ליכולות הטכניות ורמת המיומנות הגופנית של הרקדן ולנוכחותו. מה ההכשרה שלהם (קלאסי, מודרני, אחר)? לאיכויות התנועתיות, לשרירים, הזיעה וכו'. יש לשים לב למספר הרקדנים, החלוקה המגדרית (כמה בנים וכמה בנות?).

הלווי המוסיקלי - של המחול יכול להיות קטע מוסיקה קיים או מוסיקה המולחנת במיוחד למחול. התנועות יכולות להיות מותאמות למוסיקה בדיוק רב, בצורה חלקית או להיות מנוגדות למוסיקה (תנועה איטית בלווי מוסיקה מהירה) המוסיקה תורמת ליצירת המכלול האמנותי השלם.

התלבושות והתפאורה - גם הם משלימים את החוויה האמנותית. הכוריאוגרף מחליט על צבע ועיצוב התלבושת, מה תהיה התפאורה או האם בכלל תהיה, צורת הבמה והישיבה של הקהל ועוד. כל החלטה כזאת היא מכוונת ויוצרת משמעות. 

 

הכנה לקראת הצפייה במופע

פעילות מס' 1

ילדים, היום אנחנו נלך לצפות במופע מיוחד. אתם יודעים מדוע? מכיוון שהמופע הזה משלב בלט ותיאטרון. הרקדנים ירקדו לנו בסגנון של הבלט הקלאסי. בבלט קלאסי נהוג שגברים רוקדים בנעלי בלט ונשים רוקדות עם נעלי האצבעות וחצאיות טוטו מרהיבות בכל מיני צבעים לצלילי מוסיקה קלאסית.

לסגנון זה יש שפת תנועה מיוחדת שבעזרתה מרכיבים את כל הריקודים.

הרקדנים מתאמנים מהבוקר עד הלילה כדי להצליח בכל התרגילים הקשים, המסובכים והקפיצות הגבוהות, אבל על הבמה הם מחייכים ונראה שהריקוד קליל ולא דורש שום מאמץ.

1. מומלץ לצפות בקטע מתוך הבלט "לה ביידר"​:

https://www.youtube.com/watch?v=Q4U2tXuuLUQ

2. לאחר הצפייה בקטע מתוך "לה ביידר" המורה אומר: "נכון שמצבי רוח שלנו משתנים כל הזמן. לפעמים אנחנו שמחים ומרוצים, לפעמים אנחנו כועסים ועצובים ולפעמים אנחנו אפילו בוכים. מי מוכן להראות לי בתנועה מצב רוח שמח... עצוב...  מרוצה... חולמני... בכייני... ועוד".

3. ניתן לעשות מעגל עם הילדים ולחזור על משחק "מצבי הרוח" עם ליווי מוסיקלי בתורות. המורה יבחר בכל פעם ילד אחד שיכנס למרכז המעגל. הילד ירקוד קטע סולו קצר בסגנון הבלט הקלאסי, ימחיש מצב רוח מסוים ויחזור למעגל. לאחר מכן יבחר חבר במקומו. החבר ימציא קטע שימחיש מצב רוח אחר וכך הלאה. מומלץ לסיים את הפעילות לאחר שכל הילדים שהביאו רצון השתתפו, בכדי למנוע ויכוחים ומריבות.

*ניתן להשתמש בכל מוסיקה אחרת.

 

פעילות מס' 2

לאחר שהמורה נותן רקע על הבלט הקלאסי (ראה התחלה של פעילות מס' 1), הוא אומר: "אתם יודעים ילדים, בבלט קלאסי, הרקדנים רוקדים בדיוק לפי המוסיקה. כשמתנגנת מוסיקה איטית, הרקדנים רוקדים לאט, כשמתנגנת מוסיקה מהירה הרקדנים משתמשים בתנועות מהירות, כשמתנגנת מוסיקה קופצנית הרקדנים עושים קפיצות וכשמתנגנת מוסיקה מחוברת הרקדנים עושים תנועות רכות.

1. המורה שואל "ילדים, מי רוצה להראות לנו תנועות איטיות? מי רוצה להראות לנו תנועות מהירות? מי רוצה להראות לנו תנועות קופצניות ומי רוצה להראות תנועות מחוברות?" מומלץ לסיים את הפעילות לאחר שכל הילדים שהביעו רצון, השתתפו.

2. המורה משמיע לילדים קטעים מוסיקליים ומעודד אותם לנחש אילו תנועות הרקדנים אמורים לעשות כשהם שומעים את המוסיקה הזאת.

קטע א': https://www.youtube.com/watch?v=wCEzh3MwILY (מוסיקה רכה ומחוברת)

קטע ב': https://www.youtube.com/watch?v=h1j5IxOPXdY (מוסיקה קופצנית)

קטע ג': https://www.youtube.com/watch?v=z2ISRMSIyX8 (מוסיקה מהירה)

קטע ד: https://www.youtube.com/watch?v=CF5kgSveMlA (מוסיקה איטית)

 

פעילות מספר 3 - המלצה למשחק

המורה מחלק את הילדים ל-4 קבוצות: 1. קבוצת תנועות רכות ומחוברות 2. קבוצת תנועות קופצניות 3. קבוצת תנועות מהירות 4. קבוצת תנועות איטיות.

כל קבוצה רוקדת בתורה לצלילי המוסיקה. (ראה פעילות מס' 2). במידה ורוצים להעלות את הרמה, ניתן לערבב בין כל המנגינות באופן מפתיע.

 

התרשמות לאחר ההצגה כפתח לדיון

לאחר הצפייה במופע, שאלו את הילדים האם הם זוכרים אילו מצבי רוח היו לשיח הקטן – בכי? עצב? שמחה? התרגשות? אכזבה? התלהבות? ועוד.  כיצד השיח הקטן העביר לנו את הרגשות שלו דרך פנטומימה וללא דיבור כלל? האם הבנו מה הוא רצה להגיד? עודדו את הילדים לחזור על התנועות שלו.

 

הידעת? להורים:

עד סוף התקופה הרומנטית באירופה היה רק סוג מחול אחד, "הבלט הקלאסי", בו רקדו הבלרינות לבושות בחצאיות טוטו עם נעלי האצבעות והגברים לבשו גרביון ונעלי בלט. העלילות של הבלטים סיפרו על אהבות נכזבות, כישופים, הבלרינה תמיד קיבלה את התפקיד הראשי והייתה יותר חשובה מהגבר.

במאה ה-20 התחיל לצמוח סגנון ריקוד חדש - תיאטרון מחול. סגנון זה הגיע כתגובה לטכניקה המסובכת של הבלט הקלאסי. היוצרים החליטו שגם גברים יקבלו תפקידים ראשיים בהתאם לדמויות. הם התחילו להתמקד בסיפורים אישיים מהחיים העכשוויים ולא בסצנות מהעבר הרחוק או באגדות על נסיכות. הכוריאוגרפים החליטו להביע דרך הריקוד את הרגשות שלהם.

רוחב 10
עומק 7
גובה 5
מספר אנשי צוות 3
מספר פזות 3
זמן הקמה 04:00
שפת המופע עברית
החשכה כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון בלט פאנוב
08-9568210

ballet.panov@gmail.com

אשדוד, דרך ארץ 6 (מרכז מונארט - אגף מחול בלט פאנוב )

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.