פני שטח

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: נופר סלע
קהל יעד: יא - יב
כמות קהל מקסימלית: 60
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 16/06/2019

"פני שטח" הוא מופע בהשתתפות הקהל - שמעניק לצופים הזדמנות נדירה : לפגוש את ארץ ישראל בדמות אישה, ולשוחח איתה שיחה כנה. 

 לארץ יש כמה שאלות לשאול את התלמידים: "אתה מכיר אותי טוב?" "את אוהבת אותי?" "אתה גאה בי?" 

התלמידים משתתפים במופע ועונים לשאלותיה של הארץ. השיחה, שמתחילה בנימה משעשעת וקלילה, הופכת במהרה לשיחה עמוקה וכנה.

במהלך המופע, התלמידים והארץ יציירו יחד מפת ארץ ישראל גדולה, תוך שימוש בפחמים של מנגל. התלמידים יוזמנו לתרום למפה זכרונות, רגשות ומחשבות שיש להם לגבי כל אזור. לאט לאט תיווצר מפה מסוג חדש: מפה שמתארת לא רק את הגיאוגרפיה, אלא גם את החיבור הרגשי בין הארץ לתושביה. 

המופע "פני שטח" הוא הזדמנות לעסוק בקשר עם ארץ ישראל בדרך חדשה לגמרי: לא דרך עמדות פוליטיות, לא דרך מחשבה על מושג מופשט - אלא דרך שפה רגשית, שבמקום להפריד בינינו - מחברת. 

בואו להסתכל לארץ בעיניים, ולשוחח איתה מלב אל לב. 

 





על היוצרת - נופר סלע

נופר סלע היא אמנית פרפורמנס, שיצירותיה משלבות מופע חי, אמנות חזותית וטקסט. נופר כותבת ומבצעת את יצירותיה בעצמה, ופעמים רבות משתפת את הקהל בתהליך היצירה ובמופע עצמו. 

נופר היא בעלת תואר B.A בהצטיינות מהמחלקה לאמנות פלסטית בבצלאל. היא למדה גם בביה"ס לתיאטרון חזותי ועברה הכשרות שונות בתחומי אמנויות הבמה. ב-2018 השתתפה בתכנית האמנים היוקרתית - The International Forum של מכון גתה. 

נופר חיה בירושלים ומתעניינת בקשר בין אמנות, חברה וקהילה. היא חברה בקולקטיב האמנים פנדורה, יוזמת אירועי תרבות וסדנאות ייחודיות, מארגנת יוזמות קהילתיות ומלמדת פרפורמנס במסגרות שונות, ביניהן המחלקה לאמנות בבצלאל. 

אומרת סלע: "מנסיוני, המופע מתאים מאד לבני נוער, והוא מעניק להם הזדמנות לדבר באופן חדש לגמרי על הקשר האישי של כל אחד מהם עם המקום בו הם חיים. לבני נוער יש המון (!!) מה להגיד לארץ, ולרוב הם משתתפים בהתלהבות במופע. אני תמיד שמחה להשאר לשיחה לאחר המופע - ולרוב התלמידים מתעניינים מאד במופע ובמיוחד באופן השיתוף של הקהל בתוכו. הם שואלים שאלות רבות, וחכמות מאד". 

על היצירה - 

המופע "פני שטח" רץ מאז אפריל 2017. ה"בית" שלו הוא תיאטרון תמונע בת"א, שם הוא עולה מידי כמה שבועות, אך רוב ההופעות שלו הן בבתי ספר, מכינות וארגונים חברתיים ברחבי הארץ. 

מאחר והמופע איננו עוסק בעמדות פוליטיות אלא בביטוי רגשי לקשר עם הארץ, הוא מאפשר לאוכלוסיות שונות מאד לצפות ולהשתתף בו. 

"פני שטח" הופיע כבר עשרות פעמים, מול קהלים שונים מאד זה מזה. בין בתי הספר שהזמינו את המופע: אולפנית מירון, אולפנית חדרה, תיכון הרטמן בנות, תיכון ליד"ה, ביה"ס המשותף חוף כרמל, ביה"ס הדמוקרטי "קהילה" ביפו, תיכון קוגל חולון ועוד. בין הארגונים החברתיים שהזמינו את המופע: המרכז היהודי-ערבי בגבעת חביבה, הישיבה החילונית בירושלים (בינ"ה), מרכז ההנצחה בקרית טבעון ועוד. הגיל הצעיר ביותר שצפה במופע היו כיתות ו' עד ח' בביה"ס הרב-גילאי "קהילה" ביפו. 

המופע עלה גם בחו"ל (באנגלית) - בקהילה היהודית בפירנצה ובפסטיבל Theatertreffen בברלין. 

 

הערה לצוות החינוכי: אני מביאה כאן 2 דוגמאות לדיוני הכנה ועיבוד. אשמח לשלוח לכם מסמך נרחב עם רעיונות נוספים להכנה ועיבוד, חומרים נלווים ועוד. את המסמך יצרתי בשיתוף עם אנשי חינוך. 

 

  1. הצעה לדיון הכנה למופע: יחסים עם מקום - כיצד אנו מקיימים את הקשר שלנו עם ארץ ישראל?

המופע "פני שטח" מבקש להצביע על פעולות שונות שבהן אנו נוקטים על מנת לשמר ולקיים את הקשר שלנו עם ארץ ישראל. בואו נבחן יחד, באילו פעולות כאלו אנחנו נוקטים ומה מקומן בחיינו:

  • אילו פעולות אתם מכירים, שקושרות אדם למקום בו הוא חי? (טיול, עבודת אדמה, השתתפות באירועים, קיום מסורות מקומיות..)

  • באילו פעולות אתם נוקטים בכדי לבסס את הקשר שלכם לארץ ישראל? (שירת ההמנון, עמידה בצפירה, אכילת פלאפל, דיבור בעברית.. בוודאי יעלו כאן אפשרויות רבות, שלחלקן אפילו לא שמנו לב עד כה).

  • מתוך האפשרויות שהעליתם - אילו מהן קבועות ומעוגנות בלוח השנה, ואילו רנדומליות או יכולות להתקיים בכל רגע? אילו מהן פרטיות ואילו קולקטיביות? אילו מוצהרות כפעילות לאומית ואילו לא? אילו מהן הן אוניברסליות ויכולות להתקיים בכל מדינה, ואילו ישראליות ויכולות להתקיים רק בהקשר לארץ ישראל? אילו מהן קשורות ביהדות ואילו בישראליות - האם יש כאלו שגם בני דתות אחרות מקיימים או יכולים לקיים, ויש כאלו שלא? (אפשר לבחור 1-2 מתוך שאלות אלו)

  • האם תוכלו לחשוב על פעילויות שמקיימים או שקיימו ההורים שלכם, או הסבים והסבתות שלכם, ושאותם אתם עצמכם לא מקיימים? מדוע לדעתכם אינכם מקיימים אותן עוד?

  • האם זיהיתם במהלך השיחה פעילויות שרק חלקכם מקיימים ואחרים לא?

  • האם יש במשפחה של מישהו מכם יש דרך שונה או מיוחדת לקיים פעילות כזאת? . (למשל - מנגל צמחוני ביום העצמאות עוזר לאנשים מסויימים להתאים מסורת ישראלית להעדפותיהם הערכיות. ובוודאי יעלו רעיונות נוספים ומעניינים מאד.)

  • האם מישהו מכם לא מקיים כלל שום פעילות שכזו? או מרגיש שאף אחת מהפעילויות המוצעות לא רלוונטיות עבורו? מדוע?

  • מה חסר לכם / מה מפריע לכם במגוון הפעילויות המוצעות?

  • האם תוכלו להעלות רעיונות לפעילויות חדשות - פרטיות או משותפות - שיהיו רלוונטיות יותר עבורכם? אפשר ללכת רחוק ולחלום בגדול, אל תתביישו להציע רעיונות גם אם הם לא פרקטיים!

  •  

    2. הצעה לפעילות המשך למופע:     בחינת מסורת ישראלית וחידושה.

המופע פני שטח עוסק בשאלות על רלוונטיות של פרקטיקות ישראליות למציאות העכשווית והאישית של כל אחד ואחת. בהתאם לכך, הפעילות המוצעת כאן עוסקת בחידוש מסורת ישראלית, תוך בחינה מחדש של ההיצע הקיים והתאמתו לכאן ועכשיו.

הצעה זו לא מתאימה לכל קבוצה - אתם מוזמנים להשתמש בה כפי שהיא, לשנות אותה, להתאים אותה או רק לקבל ממנה השראה בבניית פעילות שמתאימה לכם יותר.

פעילות:

התחלקו לזוגות או קבוצות עבודה.

בחרו טקס ישראלי או טקס יהודי הקשור בארץ ישראל: למשל - טקס יום העצמאות, נטיעות בט"ו בשבט וכו' (מותר ואפילו רצוי לבחור טקס שאתם לא אוהבים! למדריכ/ה / מורה: אפשר ליצור מאגר מראש יחד עם הקבוצה.)

השנה הוטל עליכם לארגן את הטקס. יש לכם שעה לכתוב הצעה לטקס - ומותר לכם לעשות כל העולה על רוחכם. אתם לא צריכים לרצות אף אחד, יש לכם תקציב בלתי מוגבל, כל האפשרויות פתוחות, תנו לדמיון לעוף!

 

כדי להתחיל, ענו על השאלות הבאות:

  1. איפה מתקיים הטקס ומי משתתף בו (בבית הספר? טקס עירוני? אולי בכלל בקהילה יהודית בחו"ל? אולי עם מטיילים ישראלים על חוף הים בגואה? אולי עם עולים חדשים שלא דוברים עברית? אולי בקרב חרשים? פתחו את הראש - בחרו משהו שמדליק אתכם / מאתגר אתכם.)

  2. אילו ערכים עומדים בבסיס הטקס / החג / האירוע? נסו לערוך רשימה ולפרט מעט על כל ערך. (מותר להעזר במדריכ/ה / מורה.)

  3. ספרו אחד לשני - אילו מתוך הערכים האלה מדברים אליכם באופן אישי ולמה?

  4. מה נהוג לעשות בטקסים אלה? מה לובשים? מה אומרים? איך עומדים/הולכים? מי מופיע?

  5. מה מפריע לכם / חסר לכם במודלים שאתם מכירים ולמה? (גם "משעמם" זו תשובה טובה, אבל למה?)

 

עכשיו גשו למשימה - תכננו טקס!

מותר לכם לבנות את הטקס איך שאתם רוצים - ובלבד שתנמקו לעצמכם באופן ברור למה בניתם אותו באופן שבניתם. אם הזמנתם את עומר אדם לשיר בטקס - למה דווקא אותו?

נסו לתכנן טקס ארוך, כזה שיש לו התחלה, אמצע וסוף. איך תתחילו? איך תסיימו? ולמה?

מה לובשים בטקס שלכם? מה אומרים? מה שרים? מה עושים? איך יושבים? מי משתתף?

האם הטקס שלכם מתאים לקהל היעד שבחרתם? אולי קהל היעד שלכם מזמן לכם רעיונות חדשים?

נסו להפתיע את הקהל שלכם ולתכנן דברים חדשים ולא צפויים לבצע בטקס. קחו סיכון - זו רק הצעה :)

לאחר שכתבתם אותו - כל זוג / קבוצה מספרים לשאר כיצד בחרו לעצב את הטקס שלהם.

**

 

לצוות החינוכי:

כאמור, אלה הן רק 2 הצעות, אשמח לשלוח לכם קובץ מסודר ובו חומרים נלווים והצעות נוספות לדיונים ופעילויות.

סוג במה לא מקצועית
מספר אנשי צוות 1
זמן הקמה 2.5
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצות ממורים על המופע _פני שטח_

לינק לצפיה
נופר סלע
052-6381088

nufarse@gmail.com

ירושלים, לינקולן 9 כניסה ב דירה 9

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.