ציפור הגשם - אגדת נייר

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 50
סגנון: בובות
שם הרכב:
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: תאטרון הקרון
קהל יעד: גן - ד
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 01/01/2005

 

ילד אמיץ מאמין בציפור המביאה את הגשם בשירתה, אך נעלמת בשעה שהאנשים מפסיקים להאמין בכוחה. הוא נאבק באנשים ההורסים את הטבע ויוצא לחפש את הציפור מתוך אמונה שלכל סיפור יכול להיות סוף טוב... 

בשפה תיאטרונית ייחודית, המשלבת את אמנות האוריגאמי (קיפול הנייר היפני) עם אמנות הסיפור, מפיחה השחקנית חיים בחומרי הנייר.

הגיבורים המקופלים לוקחים חלק בעלילה דרמטית רבת תהפוכות וקסם.


 




דרמטורגיה ובימוי: נעמי יואלי
עיצוב והפעלה: גליה לוי-גרד
מוסיקה: איתי רוזנבאום
עיצוב תאורה: דב מיאלניק
עיצוב תלבושת: נעה וידמן
קונסטרוקציה: יורי סוכנוב
הפקה: תיאטרון הקרון

זוכת פרס הרעיון הטוב ביותר בפסטיבל הבינלאומי ה13 לתיאטרון בובות, סרייבו 2012 
פרס עיצוב התאורה של השנה בתחרות פרסי הבמה בתחום התיאטרון לילדים ונוער 2006
פרס על מצויינות וכושר המצאה יוצא דופן בפסטיבל ברומניה
ŢĂNDĂRICĂ International Puppet Theater Festival 2010

מין הביקורות

"הצגה שלא ראיתי כמוה, מאד מיוחדת... השחקנית פורשת עיר שלמה שכולה אוריגמי, ובונה בפני הילדים את הבתים". אבישג רבינר, תכנית הבוקר של שידורי קשת, ערוץ 2

"ההצגה משלבת אוריגמי - קיפולי נייר בעלילת הסיפור. הנייר הופך לציפור ולדמויות אחרות ומתחיל לחיות. מומלץ מאוד". עשי וינשטיין, מעריב לילדים

השתתפה בפסטיבל Iida Puppetry Festival, Nagano, Japan 2016
הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות, ירושלים
הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון ולסרטי בובות, חולון
פסטיבל "קסם של אגדה"- מרכז סוזן דלל, תל-אביב
International Festival of Puppet Theater of Children Lutfest, Sarajevo 2012
Maribor Puppet Theater Festival, Slovenia 2012
The 9th Ishara International Festival of Puppet Theater, 2011
Golem Theater Jewish Kids’ Theater Festival Budapest, Hungary, 2010
ŢĂNDĂRICĂ International Puppet Theater Festival, Romania, 2010.
Winner of special prize for creativity and uniqueness 
Kilkis Festival, Nicosia, 2009
The Puppet Festival in Chuncheon, South-Korea, 2007
The World Puppet Theater Festival in Charleville-Mezieres, France 2006
Paper Theater Festival, France 2006
Puppet Theater Festival, Poland, 2006

פעולות הכנה לצפייה:

א. הסיפור והשאלות שהוא בא לעורר:

לפני צפייה בהצגה רצוי לספר לילדים את תקציר הסיפור בשפתכם. אפשר לשוחח איתם על היבטים שונים של הסיפור: היבטים אקולוגיים (שימור הסביבה, הגנה על הטבע בתוך שינויים אורבניים, עיר לעומת כפר וכד'); היבטים רגשיים (היחס של מבוגרים למשאלות ולצרכים של ילדים, המקום של סיפורים ושירים אצל ילדים, אמונות שונות - חיזוקן/ערעורן).

ב. השפה האמנותית:

כדאי להקדיש חלק מהשיחה לעולם האומנותי של ההצגה: תיאטרון של שחקנית אחת הבונה תוך כדי ההצגה את העולם הפיזי והדרמטי; אמנות האורגמי- קיפולי הנייר – שמקורה ביפן, והציפיות מהצגה "מקופלת"; החשיבות של העולם החזותי בהצגה מסוג זה- למה כדאי לשים לב (שינויים שחלים בתפאורה, בקיפולים, בדמויות, בהתאם להתפתחות העלילה); הספר ותפקידו בהצגה.

בהנחה שהמחנכות לא ראו את ההצגה לפני הצפייה, השיחה יכולה להתנהל כתהייה משותפת של המחנכת והילדים לאור מה שנובע מתכניה. לדוגמא, שם ההצגה "ציפור הגשם- אגדת נייר". מה מעורר השם? אילו ציפיות/שאלות/אסוציאציות וכד'. כדאי גם לציין כללי צפייה מיוחדים לתיאטרון חפצים ולהצגה של שחקנית אחת: זהו תיאטרון די קטן, שבו ניתן דגש לעיצוב, לחומרים ולהשתנות שלהם לאורך ההצגה. הצגה כזאת דורשת ריכוז רב מהשחקנית שהיא גם מפעילה יחידה. נדרש גם ריכוז מהקהל כדי ליהנות מהפרטים הרבים ומהמרכיבים שאינם רק מילוליים. מומלץ להפנות את תשומת לב הילדים למוסיקה שהיא מרכיב חשוב מאד בהצגה- לעיתים אפשר להבין מצבים ורגשות שונים באמצעות הקשבה למוסיקה. במיוחד כדאי לציין את שיר הציפור, שהוא מוטיב

מוביל בעלילה: זהו השיר שהציפור שרה במעופה, השיר שאמהות שרות לילדיהן וזהו גם השיר  שכולם, מלבד הילד, שוכחים.

פעילות בעקבות ההצגה:

שיחה:

התייחסות להיבטים שעלו בהכנה לצפייה ולהיבטים נוספים שיתעוררו בעקבותיה.

הבטים תכניים: האם ילדים יכולים לשנות החלטות ופעולות של עולם המבוגרים? האם הילד בהצגה הצליח? איך עשה זאת? מהי הציפור עבור הילד/ המבוגרים/הצופים עצמם? האם בניית העיר חייבת לבוא על חשבון הטבע? מדוע אנשים שכחו את הציפור והספור? האם אפשר ללמוד מסיפורי מעשיות?

היבטים אומנותיים: שיחה על "קיפול" העלילה- איך  התבצעו השינויים הבאים: מעבר מיער לכפר, מכפר לעיר, מבתים לגורדי שחקים; עולם האורות והצלליות בהצגה; המוסיקה וכיצד לקחה חלק בעלילה. מה תפקידיה של שחקנית בתיאטרון בובות וחפצים?

פעילויות יצירה ומחקר:

אוריגמי: קיפול נייר פשוט או מורכב יותר (ציפור, בית, איש) או פעילות אחרת עם נייר (גזירות, הדבקות, קולאז' וכד').

ספר/סיפור: בניית ספר, ייתכן גם ספר עם  pop-up . אפשר לעשות זאת בהקשר לספור המוצג או

פעילויות נוספות: ציור (ציפור הגשם, עיר, כפר בלילה); חזרה על שיר הציפור (ניתן להגדיל את השיר ולתלות בכיתה); משחקי תנועה (ציפורים, מאבק ציפור/עורב; קצב כפר/עיר)

פעילויות מחקר: להראות לילדים שתי תמונות, האחת מראשית העיר תל-אביב והשניה- מהתקופה הנוכחית. להתבונן ולהשוות. אפשר להתייחס גם למקום המגורים של הילדים, או לתמונות שיביאו מביתם המתייחסות לשינויים שעברו על מקום (ניתן לעודד שיחה עם ההורים/הסבים בנושאים אלה, להביא תמונות ועדויות ואף לערוך תערוכה בנושא או בנושאים קרובים).

סוג במה לא מקצועית
רוחב 4
עומק 4
גובה 2.5
מספר אומנים 1
מספר אנשי צוות 1
זמן הקמה 02:00
החשכה כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון הקרון
02-5618514שלוחה 1שושי ו-2

shoshy@traintheater.co.il

ירוושלים, ת.ד. 8289, ירושלים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.