אורנה פילץ וספרה "מרים,ספרי לי את"

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 50
סגנון: פרוזה
שם הרכב: סופרים ומאיירים
סיווג: מפגש ספרות
שם המפיק: אב"י - אמנויות במה ישראלית
קהל יעד: ד - ו
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 26/11/2017

אורנה פילץ, מחברת הספר "את ואני, אמא ובת מצוה", התאהבה בדמותה של מרים אחות משה שהסיפור התנ"כי רק רומז עליה, והחליטה לספר לילדים את סיפור מצרים שלא הכרנו.

סביב הפסוקים הבודדים בספר שמות המתארים את תפקידה של מרים בשמירה על משה בתיבה ואת מפגשה עם בת פרעה, מספר "מרים, ספרי לי את" את סיפור הולדת משה והצלתו מנקודת מבטה של מרים הילדה. השמירה על האח התינוק על גדת היאור מתוארת כיציאה להרפתקה מסוכנת, שהמפגש עם בת פרעה הוא שיאה.

מרים היא גיבורה צעירה שמתמודדת בחוכמה ובתעוזה עם הסכנה, וחוזרת למשפחתה ולעמה עם הישג ובשורה. מצד אחד היא "גדולה מהחיים", ומצד שני היא אחות גדולה ששומרת על אח שלה. היא גיבורה שמעוררת הזדהות והערכה. חיי העברים במצרים מקבלים משמעות ונחווים בבהירות בזכות הפרטים, החפצים, התיאורים, המקומות, היחסים. המקרא מתעורר לחיים ונראה קרוב מאד אלינו - לכאן ועכשיו.

מלבד סיפורה של הילדה מרים מספר הספר על אמה, על המיילדות ועל בת פרעה. הוא מהווה הזדמנות ייחודית בלימוד התנ"ך וסיפורי החגים להתמקד בזהותן, פעולתן ותרומתן של הנשים שבזכותן יצאנו ממצרים.

הספר זכה במענק מפעל הפיס לספרות ילדים מקורית לשנת 2016, הופיע במצעד הספרים - רשימת הספרים המומלצים של משרד החינוך לשנת תשע"ז.

הסופרת מדברת עם הילדים על הכניסה לסיפור, על הזדהות עם הדמויות והקונפליקטים.

המפגש עוסק בנושאי זהות ומגדר, חגים (פסח), תנ"ך ומורשת, הרפתקאות, איך קוראים וכותבים סיפור.

במפגש יעלו השאלות הבאות:

למה לכתוב מחדש סיפור מהתורה?

האם יש דמויות וסיפורים שמושכים את הילדים במיוחד?

איך הופכים מספר פסוקים לספר?

איך ממלאים את הפערים?

אילו החלטות צריך לקבל?

איך קופצים מדרגה מפרשנות של פסוקים לכתיבת סיפור חדש?

כמו כן, יצירת שיח על גיבורות בנות בתנ"ך ובחיים, על ילדות וילדים שכמעט ולא שומעים את הקול שלהם, על יציאה להרפתקאות בקריאה ובכתיבה. 



 

בוגרת ההיברו יוניון קולג' בירושלים ובעלת תואר שני בספרות השוואתית מאוניברסיטת תל אביב. מחפשת ויוצרת חיבור רלוונטי ומשמעותי בין המסורת היהודית לכאן ועכשיו.

במשך השנים הנחיתי בתי מדרש והשתלמויות, וחיברתי תכניות לימוד ביהדות. היום מתרכזת בכתיבה ובהנחיית קבוצות, ומאוד נהנית מהמפגש עם הילדים, מההזדמנות לגרות את סקרנותם לסיפור המקראי וליצירה בגלל. קריאת ספר זו ממש מתנה, ובעידן המסכים לפעמים כל מה שצריך הוא התיווך הנכון לטקסט. 

נושאים לדיון:

זהות ומגדר 

חגים (פסח)

תנ"ך ומורשת

הרפתקאות

איך קוראים וכותבים סיפור

למה לכתוב מחדש סיפור מהתורה?

האם יש דמויות וסיפורים שמושכים את הילדים במיוחד?

איך הופכים מספר פסוקים לספר?

איך ממלאים את הפערים? אילו החלטות צריך לקבל?

איך קופצים מדרגה מפרשנות של פסוקים לכתיבת סיפור חדש?

גיבורות בנות בתנ"ך ובחיים

ילדות וילדים שכמעט ולא שומעים את הקול שלהם

על יציאה להרפתקאות בקריאה ובכתיבה 

קישורים להצעות לפעילות בבית הספר בעקבות קריאת "מרים, ספרי לי את":

מערך שיעור באתר דף דף

הנשים שבזכותן יצאנו ממצרים, מצגת מבית מט"ח שנכתבה בהשראת הספר

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
אב"י - אמנויות במה ישראלית
054-2468280

avinpo@gmail.com

תל אביב, ת.ד. 14481

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.