אלון מרום וסרט "17 שניות"

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 50
סגנון: תיעודי
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: אלון מרום
שנת הסרט: 2018
קהל יעד: ט - יב
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 12/12/2018

דרמת התבגרות אינטימית העוקבת אחר ארבעה נערים ונערות, ספורטאים מצטיינים, שחיים ומתאמנים "באקדמיית וינגייט", בית הגידול הלאומי של התקוות האולימפיות הבאות של ישראל. 

גיבורי הסרט ניצבים על צומת דרכים דרמטית, מתחבטים בשאלות של דימוי עצמי, עיצוב זהות, התפכחות מחלומות וחוסר רצון להתבגר.

החיים בפנימייה, בתוך בועה סגורה ומרוחקת מהבית, מחייבים אותם להתמודד באופן יומיומי עם מערכת ספורטיבית תובענית הדוחפת אותם אל קצה גבול היכולת לאורך שנה במהלכה יגלו אם טמון בהם הניצוץ החד פעמי להפוך לאלופי עולם או לחילופין יאלצו להתפכח ולהבין כי הנעורים שלהם שועבדו אולי לשווא.

ארבעת גיבורי הסרט כוללים את רז, אחת הג'ודוקאיות המצטיינות באירופה לגילה, שמתקשה להתמודד עם הציפיות הגבוהות ממנה ונראה שההצלחה היא האויב הכי גדול שלה.

נועה, חברתה הטובה של רז ושותפתה לחדר היא מרדנית מלידה. ההתנגדות העיקשת שלה לקבל כל סוג של מרות ולתפקד בתוך מסגרת חוקים נוקשה מציבים סימני שאלה גדולים על המשך הקריירה המקצוענית שלה.

איליה, אלוף ושיאן ישראל לנוער ב-100 ו-200 מ' חזה, הוא זאב בודד שמסרב להתבגר. ההורים שלו שבו לרוסיה כשהוא התקבל לפנימייה, ומאז נדמה שהמאמן שלו משמש עבורו כתחליף אב.

מוחמד, הכדורסלן הערבי הראשון אי פעם באקדמיה, אמור להנהיג את קבוצת הכדורסל של הפנימיה. אבל גם כשהוא מתאמץ למלא את התפקיד, החיים בפנימייה דואגים להזכיר לו שבסופו של יום הוא לא ממש אחד מהחבר'ה, הוא זר, הוא שונה.

הדרמה בסרט נעה בין שגרת אימונים שוחקת לרגעי חסד מרגשים, מפציעות מתסכלות ועימותים טעונים עם המאמנים האישיים שלהם ועד העפלה לפסגות ספורטיביות שרק ישראלים מעטים ביקרו בהן קודם לכן. בין הדחף להגשים את הפנטזיה הספורטיבית שארבעתם חולמים עליה לילה, לילה, לבין תהליך התבגרות בו הם לומדים אט אט להכיר את עצמם באמת.





אלון מרום הוא במאי ויוצר של סדרות כתבות וסרטים דוקומנטריים למגוון ערוצים: 2, 10, כאן 11, yes דוקו וערוץ 8.

בין הסרטים והסדרות שביים ויצר: סדרת המותחן הדוקומנטרי "האזרח ק' ", הסדרה הדוקומנטרית  "החשפן התנין ואשת השר"  עבור ערוץ 8, "קפאון עמוק" עבור הטלוויזיה החינוכית, הסדרה הדוקומנטרית "הנבחרת" עבור ערוץ yes דוקו ועוד .

אלון הוא בוגר החוג לקולנוע באונ' ת"א ובמקביל לעבודתו על הפרוייקטים הקולנועיים הבאים שלו לימד ומלמד בימוי וצילום במספר תיכונים.

 

אירית דולב היא יוצרת דוקומנטרית, במאית ועורכת תוכן של מגוון סדרות וסרטים דוקומנטריים.

בין הפרויקטים התיעודיים שיצרה, ביימה וערכה: הסדרה הדוקומנטרית "יוצאים מהכלל" עם רוני קובן והפיצ'ר הדוקומנטרי "17 שניות", שניהם עבור כאן 11, סדרת הדוקו תרבות "נספח תרבות" עם דב אלפון בערוץ 2, "הנבחרת" עם עינת פישביין, תכניות התרבות "כרטיס ל-2" ו"בית תרבות", "8 היסטוריה" עם עופר שלח ועוד.

בנוסף אירית היא גם עיתונאית ועורכת תוכן בניו מדיה - מייסדת אתר העיתונות "המקום הכי חם בגיהנום", לקטורית ושופטת בקרנות קולנוע, ובפסטיבל דוקאביב.

נקודות אפשריות לדיון לקראת המפגש

איזה סרטים תיעודיים ראיתם לאחרונה? ובכלל?

מה ההבדל בין סרט תיעודי לסרט עלילתי ומהם הדברים הדומים בין שני סוגי הסרטים?

במה שונה סרט תיעודי מסתם כתבה טלוויזיונית?

מה אומר לכם המושג "התבגרות"? 

האם אתם מכירים בני נוער שעוסקים בספורט בצורה מקצוענית, מה הם מרוויחים ומה הם מפסידים ביחס לבני נוער שחווים ילדות "רגילה"

מה מצופה מנער במהלך תהליך ההתבגרות שלו, עם איזה קשייים הוא מתמודד?

האם האתגרים שאיתם מתמודדים נערים ונערות שעוסקים בספורט מקצועני שונים מהאתגרים הרגילים של בן נוער

האם יש הבדלים באתגרים הפיזיים או המנטליים איתם מתמודד אדם בוגר שעוסק בספורט מקצועני לעומת נער שעוסק בספורט בצורה מקצוענית?

 

נקודות אפשריות לדיון ועיבוד לאחר המפגש

17 שניות משלב בין שני ז'אנרים - סרט התבגרות ודרמת ספורט - עלילת הסרט עוקבת אחר 4 גיבורים שסיפוריהם משתלבים זה בזה ומתקדמים יחד נרטיבית ותמטית. בשיחה עם התלמידים נתמקד בכמה אספקטים מרכזיים בעשייה של הסרט.

 

התחקיר ואיתור הגיבורים

ב"אקדמיה למצויינות של וינגייט" מתגוררים מעל למאה בני נוער שמתמודדים עם מציאות סיזיפית וחולמים לעמוד על הפודיום האולימפי. איך מאתרים מתוך המבחר הזה את הגיבורים של הסרט? אילו פרמטרים עמדו לנגד עינינו?

כדי לספר סיפור מורכב היה לנו ברור שנרצה לשלב יחד סיפורים של כמה מהספורטאים הבולטים בפנימייה ולכן חיפשנו בבני הנוער שתחקרנו שני אספקטים חשובים.

  • שיהיה בהם פוטנציאל של גדולה – שטמונה בהם היכולת להגיע להישגים ספורטיביים משמעותיים כדי שהסיפור שנעקוב אחריו יהיה רצוף טוויסטים עלילתיים ומשברים עם אורך נשימה ארוך מספיק.
  • הקונפליקט איתו מתמודדים הגיבורים - דילמה ברורה ומרכזית שתעצב את אופיים ותעניק להם מאפיינים ברורים. דילמה שתעזור לצופים להבין את האתגרים איתם מתמודדים הגיבורים וכך יזדהו ויקשרו אליהם רגשית.

היה חשוב לנו שלכל גיבור יהיה קונפליקט ייחודי ומובחן שיגדיר את הדמות ויבדל אותה מהגיבורים האחרים, אך באותה עת יהפוך אותו לחלק מפסיפס סיפורי מורכב בו דמות אחת משלימה ומעשירה את הדמויות האחרות.

 

התיעוד של הגיבורים

"17 שניות" הוא סרט מעקב. משמעות הדבר היא תיעוד לאורך תקופה ארוכה של ארבעה צירי עלילה.

הדבר הראשון שמשך אותנו בשלב התחקיר הייתה העובדה שהאקדמיה מתפקדת כסיר לחץ שמחייב את הנערים שמתגוררים בה לעבור תהליך התבגרות מואץ.

התבגרות מבחינתנו הוא התהליך בו אדם לומד להכיר את עצמו על החוזקות והמגרעות שבו וההבנה כי המציאות שסביבו היא למעשה הקירות שהוא מתנגש בהם בכל פעם שהוא מנסה להתעלות על המגבלות של עצמו. הפנימיה משמשת כסיר לחץ כי במציאות איתה מתמודדים הגיבורים הכל מדיד – התחרויות בהן הם מתחרים, התוצאות שהם משיגים והמדליות שהם זוכים - בכל רגע מוצבת בפניהם מראה שמשקפת עד כמה הם טובים ולחילופין עד כמה הם עדיין רחוקים מלהגשים את החלום.

באותה עת הם גם מנותקים במהלך כל השבוע מהבית והמשפחה מה שיוצר עומס רגשי גדול שעלול להוביל למשברים מנטליים אבל גם מחייב אותם להתחשל ולהתבגר.

כדי לחדד את תחושת הבועתיות שמאפיינת את החיים בפנימייה שאפנו לייצר קרבה אינטימית של הצופים אל הגיבורים קרבה שתעצים את ההזדהות הרגשית של הצופים עם המעמסה הרגשית איתה מתמודדים הגיבורים אבל גם באופן סימבולי לאפשר לצופים להריח את ריח הזיעה ולחוש בשרירים הכואבים של הגיבורים בתום האימון.

בגלל שזוהי דרמת התבגרות רצינו לצלול עד כמה שניתן אל תת המודע של הגיבורים כשהאמצעי הראשון לכך הוא הפתיחות מול המצלמה. התכיפות בה נכחנו בפנימייה למשכי זמן ארוכים הובילה לקרבה אינטימית עם הגיבורים ולהתנהלות הטבעית שלהם בנוכחות המצלמה. כך יכולנו לתעד סיטואציות רגישות בינם לבין עצמם וסיטואציות טעונות בינם לבין המאמנים.

בנוסף הקפדנו ליצור מצב בו הנוכחות שלנו ושל המצלמה תהיה מינימלית עד בלתי מורגשת. לעיתים קרובות צמצמנו את צוות הצילום לאדם אחד – הבמאי, ובמקרים אחרים השארנו ברשותם ולתקופות ארוכות מצלמה קומפקטית בעזרתה הם תעדו את עצמם.

 

Storytelling - איך יוצרים סיפור אחד הכולל גיבורים שונים?

האתגר הגדול בסוג סרט שכזה הוא להפוך את פיסות הפאזל השונות לתמונה אחת שמספרת סיפור שהחלקים השונים תורמים ומזינים זה את זה.

נקודות ההשקה העלילתיות בין ארבעת הגיבורים לכאורה אינן רבות. הם חיים באותה פנימייה ולכולם אותו חלום אך הסיפורים שלהם, למעט זה של נועה ורז, לא משתלבים זה בזה.

כדי ליצור סינתזה בין הסיפורים עשינו שימוש בשני אלמנטים.

  • הסרט מתקדם לאורך ציר זמן משותף בסופו ממתינות לגיבורים אליפויות אירופה השונות כשההצלחה בהן תקבע את המשך דרכם כספורטאים מקצועניים בוגרים.
  • האלמנט השני הוא השימוש של הסרט בוויס-אוברים חושפניים במהלכם מספרים הגיבורים על עצמם, מתוודים על החולשות שלהם ומשתפים בתקוות הכמוסות שלהם לעתיד. השימוש בוויסאוברים בסרט מאפשר לצופים להתוודע באופן אינטימי לעולמם הפנימי של הגיבורים ובמקביל הופך את הסיפורים של הארבעה לתמונות מראה אחד של האחר המרכיבים סיפור על נערים הנמצאים בצומת קריטית במסע ההתבגרות שלהם.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
אלון מרום
0528578426

alon_marom@walla.co.il

יפו-תל אביב, נחום 5

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.