האריה והעכבר-תאט' השעה

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 40
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: העמותה לקידום תאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער
קהל יעד: גן - גן
כמות קהל מקסימלית: 100
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 31/08/2017

תקציר ההצגה:

יום הולדתו שלאריק האריה מלך היער הגיע.

אריק כועס כל הזמן,הוא אינו מרוצה מהמתנות כלל וכלל.

שואג שאגות על כל החיות ומספר על כולן בדיחות מעליבות.

על אף שחבריו הקרובים מנסים לעזור לו ולהזהיר אותו מפני ציידים,

אריק מזלזל ואומר:"זאת בדיחה,אינני זקוק לשום עזרה, אני הכי חזק וגדול אני הכל יכול!"

אריקי למד בדרך הקשה כיצד נכון לנהוג בחבריו

ויופתע לגלות כי העזרה יכולה לבוא בצורות שונות,

לאו דווקא בכוח אלא במוח.



כתיבה ובימוי: עודד אהרליך

כתיבת השיר והלחנה: דוריס נימני

תנועה: דוריס נימני

עיצוב תפאורה: אנה זיו

בובות: רועי אקאב

 מוזיקה: רועי ירקוני

דרמטורגיה: רועי שגב

משחק: ניר אבראשי / איל היינה

צילום: עומר שטיין

מושגים

רצוי לשוחח עם הילדים על המושגים משל/נמשל/האנשה/מוסר השכל

* משל – סיפור אלגורי קצר עם מוסר השכל שיש לו משמעות מעבר לתוכנו המפורש והגלוי

* נמשל - החלק במציאות שאליו מתייחס המשל, המסר הסמוי שאותו מבקש המשל להעביר

* האנשה – הענקת תכונות אנושיות לחפץ או לבעל חיים

* מוסר השכל - משפט, מפורש או משתמע, שממצה את המשמעות הרצויה והרעיון המוסרי של סיפור מעשה. ברבים מהסיפורים המטרה העיקרית היא העברת מוסר ההשכל וסיפור העלילה הוא רק האמצעי.

 

נושאים העולים בהצגה

ממליצים בחום להתעכב עם הילדים על המושגים והנושאים שיעלו בהצגה:

* חזק אל מול חלש * כל אחד יכול להשפיע ולתרום * ביטחון עצמי * תכונות של שליט * אדיבות * מסירות * כוחה של חברות * ואהבת לרעך כמוך

 

פעילות מומלצת לפני הצפייה בהצגה

הפנו אל הילדים את השאלה אלו משלים נוספים הם מכירים

מילה והיפוכה – להלן רשימה של מילים המופיעות בהצגה, בקשו מהילדים לענות לכם מהי המשמעות של כל מילה והיפוכה:

 

אומץ

 

נמוך

 

גדול

 

חלש

 

מכבד

 

קשור

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בקשו מהילדים לתת דוגמאות לחיות המייצגות לדעתם כל מילה בטבלה, למשל: אומץ – אריה, נמוך – נמלה 

וכדומה

כיצד לדעתך אמור להתנהג מלך החיות?

האם לדעתך למלך החיות יש חברים?

פעילות מומלצת לאחר הצפייה בהצגה

אלו דמויות פגשתם במהלך ההצגה?

האם חבריו של האריה נחלצו לעזרה כשהיה זקוק להם? מה לדעתך הסיבה לכך?

מי נחלץ לעזרתו של האריה כשהיה זקוק לעזרה?

האם הופתעתם כאשר העכבר הצליח לחלץ את האריה מהרשת?אם כן, מדוע הופתעתם?

 

ספרו על מקרה בו הצלחתם לעזור לחבר עם שימוש במוח ולא בכוח.

מה מרגישים כשעוזרים למישהו אחר?

האריה חשב שמלך טוב, הוא כזה ששואג ומפחיד את שאר החיות, מה דעתך על כך?האם אתה חושב שמלך חייב להפחיד את שאר החיות על מנת שישמעו לו?

אילו תכונות היית אתה מציע לאריה לו היית חברו והיית רוצה לעזור לו להיות מלך טוב?

למה לדעתך צחק האריה על העכבר?

לו היית אתה האריה, כיצד היית מתנהג אל העכבר?

האם אתה מכיר את הביטוי "אל תסתכל בקנקן אלה מה שיש בו"? מה לדעתך הקשר בינו לבין ההצגה?

 

לאחר ששוחחתם עלהמושג "מוסר השכל", מה לדעתכם המסר העולה מן ההצגה?

בחרו את התשובה הנכונה:

החזק תמיד מנצח

לא כדאי לזלזל בחלשים, אין לדעת מתי וכיצד יוכלו להועיל

אם אתה רואה רשת, תברח ממנה

אם אני חובש כתר, משמע אני מלך

 

השלימו את החסר:

 

מי החזק?

מי החלש?

בחלק הראשון בהצגה

 

 

בחלק השני בהצגה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

המלצה למשחק: "הכתר עובר.."

הושיבו את הילדים במעגל ותנו לאחד מהילדים את הכתר שהשאיר לכם אריק האריה במתנה,על אותו הילד לחשוב על תכונה שיש לילד מימינו שיכולה להפוך אותו להיות מלך טוב.

"אתה יכול להיות מלך טוב כי...."

הילד שהוכתר מעביר את הכתר לילדמימינו, כך שכל אחד מהילדים זוכה לחבוש את הכתר.

המשמעות היא: שבכל אחד ואחד מאיתנו קיים מלך.

המלצה למשחק: "המלך אמר.."

הושיבו את הילדים בחצי גורן כאשר אחד הילדים חובש את הכתר ואומר... "המלך אמר..." (לדוגמא לעמוד על רגל אחת... וכדומה)

תנו לכל ילד שיחפוץ בכך, את הזכות לעמוד ולהרגיש מלך.

 

שיר סיום האריה והעכבר

מילים ולחן דוריס נימני

 

אספר לכם סיפור, על אומץ וחוכמה

על עכבר קטן, שהציל פה ממלכה.

שלא פחד משאגות ומשרירים

ולמלך החיות אמר "כך לא מתנהגים".

 

לא משנה אם אתה קטן או גדול,

לעשות שינוי אתה תמיד יכול.

גם עכבר קטן עם שניים בולטות,

הציל אותי את מלך החיות.

הציל אותי את מלך החיות.

 

כעת ביום חג זה מול כל הממלכה,

להיות יד ימיני אני מכתיר אותך.

מהיום תהיה לי יועצי המעולה,

כי אתה עכבר, עכבר עם לב אריה.

 

לא משנה אם אתה קטן או גדול,

לעשות שינוי אתה תמיד יכול.

גם עכבר קטן עם שניים בולטות,

הציל אותי את מלך החיות.

הציל אותי את מלך החיות.

סוג במה לא מקצועית
זמן הקמה 0:15
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

האריה והעכבר - חוברת הכנה

לינק לצפיה
העמותה לקידום תאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער
050-5529226 אורלי

teatron@bezeqint.net

תל-אביב, נחלת יצחק 8

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.