לקראת הנעילה - היצע נוסף

תחום: מוזיקה
תת-תחום: מוזיקה
משך זמן המופע: 60
סגנון: מוזיקה יהודית
שם הרכב: שמינייה
סיווג: הרכב כלי-קולי
שם המפיק: יונתן דרור
קהל יעד: ז - יב
כמות קהל מקסימלית: 10000
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 14/08/2018

לקראת נעילה – סליחות, פיוטים וניגונים ממזרח למערב בין מסורת לחידוש

לקראת נעילה חוויה מוסיקלית מרגשת הנשענת על מסורות פיוטי הסליחות בקהילות ישראל השונות.

"מרגש, מרתק, מעניין, מקצועי ומהנה. למרות שאני רחוק שנות דור מעולם הפיוטים, עשיתם לי את זה וחיברתם אותי לתקופה"  "אחד האירועים הכי משמעותיים וחזקים שהיו לי כמבקר תרבות ומוזיקה בשנים האחרונות" (מקסים ריידר, ג'רוזלם פוסט) 

המופע "לקראת נעילה" הינו חוויה מוסיקאלית מיוחדת כהכנה ליום הכיפורים, המשלבת בין ישן לחדש, בין לחני פיוט מסורתיים ולחני תפילה חדשים, בין ניגונים קדומים ועיבודים עכשוויים.

העיבודים שנעשו במיוחד לערב זה מאפשרים מחד נגיעה וחיבור לניגונים קדומים ועתיקים, ומאידך מותאמים הם לאוזן המורגלת במוזיקה העכשווית.

הרעיון ליצירת המופע עלה משום שיום כיפור הוא יום של חשבון הנפש במסורת היהודית אשר מקיימים אותה לא רק שומרי המצוות אלא כל אדם שרואה קשר רוחני וחוויתי דרך פיוטים אלו. בכל ימות השנה וקודם יום הכיפורים, נוהגים עדות ישראל להתכנס בבתי כנסיות לתפילת הסליחות. בשנים האחרונות הפך "סיור הסליחות" למנהג פופולארי דרכו רבים מנסים להתחבר לאווירת התשובה וחשבון הנפש כהכנה ליום הכיפורים. והמופע הזה הוא עוד דרך להתחבר אל הסליחות והימים הנוראים דרך הלחנים והפיוטים המסורתיים עם עיבודים חדשים.

האווירה המיוחדת והמרגשת המאפיינת את המופע, מתרחשת הודות לאינטראקציה בין אנסמבל האמנים שעל הבמה ושיתוף הקהל בשירה.

מילות הפיוטים מוקרנים על גבי מסך, כך שגם מי שלא נחשף למסורת הסליחות עד כה, מוזמן להצטרף

עיבודים וניהול מוזיקלי: אחיה אשר כהן-אלורו

זמרים: יונתן דרור  עופר כלף

אנסבל הנגנים: פסנתר- אחיה אשר כהן-אלורו | תופים וכלי הקשה – אביחי קצב | קונטרה בס וגיטרה בס – מיכאל | גיטרות – אייל מרגלית |ניי ועוד- איציק גן | כינור – לארי

ניתן להזמין את המופע עם פחות נגנים וזה יוזיל את העלויות

קליפ הסינגל הראשון של הפרוייקט: https://www.youtube.com/watch?v=oW4KK8DjHmw

לקט שירים מהאלבום כולל קליפ: https://youtu.be/3aJ2wIb9Jmo

ייחודיותו של מופע זה הינה התאמתו והנגשתו לציבור הרחב, גם לאלו שהתפילה אינה שגורה בפיהם ומוכרת לאוזנם.

במופע אנו משלבים גם שירים שמוכרים בדור הצעיר כמו השיר מודה אני ששר עומר אדם ועוד  ואנו מתיעצים עם הצוות עם יש בבית הספר תלמידים שיכולים להצטרף אלינו לחלקים במופע ומתאימים את המופע בהתיעצות עם הצוות.

 

 

 





אחיה אשר כהן- אלורו, פסנתרן, מעבד ומנהל מוזיקלי בפרויקט. אחיה נחשב לאחד הכישרונות העולים בתחום הג'ז והוא מלווה בנגינה אמנים בולטים מתחום המוזיקה הפופולארית.

אחיה אשר כהן אלורו – פסנתרן ומלחין, בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, מופיע ומקליט עם מיטב האומנים בארץ, ביניהם: יהורם גאון, אברהם פריד, עמיר בניון, רזאל ועוד. אחיה גם הוציא לפני כשנה סינגל לזכר של הגיטריסט יוסי פיאמנטה וסינגל משותף עם הקלרניטן אברהם בלטי על ניגון ברסלב עתיק. אחיה הוא גם המנהל המוסיקלי של "ערב זוכרים ושרים" שמתקיים כל שנה בערב יום השואה בירושלים בז'ראר בכר ומופע סליחות "לקראת נעילה". בין היתר הלחין אחיה מוסיקה לסרט, של הבמאי ספייק לי. אחיה טס לקנדה על מלגה שקיבל מהאקדמיה למוסיקה כדי לקחת חלק בתכנית יוקרתית, שם פגש את ספייק לי ששמע את אחיה שר את השיר "עזרי מעם" וביקש לצרף אותו לפסקול של הסרט. מילות השיר שונו לאנגלית והוא נקרא "As We may dream.

עופר כלף, זמר רב תחומי, מופיע עם תזמורות ואנסבלים בז'אנרים שונים בארץ ובחו"ל. מייסד המחלקה הוואקלית הרב תחומית באקדמיה למוזיקה בירושלים. מורה לאמנות הביצוע בתחום השירה הרב־תחומית ומלמד קורס בתורת הכלי ומדעי הקול לזמרים. מנחה שחקנים ומלמד בסטודיו לניסן נתיב בירושלים. יוזם סדנאות ומפגשים עם בני נוער, ומעביר מאסטר קלאס למוזיקאים ולהרכבים צעירים במגמות מוזיקה בבתי ספר תיכוניים בתחום המוזיקה הפופולרית.

יונתן דרור, זמר ויוצר נשוי ואב לשלושה גדל והתחנך במושב 'בן עמי' בצפון הארץ - בן למשפחה הדתית היחידה שהייתה במושב - חיבתו למוזיקה הושפעה משני עולמות קוטביים אלה: מצד אחד בית הכנסת, פיוטים והשירה האנדלוסית, ומצד שני מגוון סגנונות המוזיקה אותה שמע בסביבתו החילונית. כנער בתקופות החגים שימש חזן בקהילה האנדלוסית ברודוס ובשאר ימות השנה שימש כסולן של להקת רוק מקומית. וההשראה למופע (שבמהלך המופע אנו מספרים על כך) 

יונתן דרור, בוגר האקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים, נחשב לדמות מוכרת בזירה התרבותית הירושלמית ובשנים האחרונות מעורב במספר פרויקטים תרבותיים בעיר - הן כזמר והן כיזם - ביניהם פרויקט 'יונתן דרור והטיש הירושלמי', 'זוכרים ושרים בערב יום השואה', 'לקראת נעילה' ו ״קבלת הפנים הגדולה בנתב״ג ל 2000 צעירים יהודיים מכל העולם״ ועוד.

 

מידע על השירים במופע: 

1.השיר הפותח את המופע הוא ברוח התקופה של חודש אלול "קול דודי דופק" בלחן הידוע של חב"ד – האדמו"ר הזקן ובביצועו של הזמר יונתן דרור.

2. הפיוט"בן אדם מה לך נרדם" הפותח את הסליחות בנוסח הספרדי, אותו מבצע הזמר עופר כלף בליווי מקהלה (הנגנים).

3. השיר השלישי לקוח גם הוא מפיוטי הסליחות "יה שמע אביוניך" מילותיו של ר' יהודה הלוי בלחן עממי ובעיבוד מחודש המשלב בתוכו את הניגון "רחמנא דעניי" של חסידות חב"ד בביצוע מיוחד של עופר כלף ויונתן דרור.

4. "אבינו מלכנו" הלקוח מהתפילה בעשרת ימי תשובה בלחן משולב של מקס ינובסקי ועממי אשכנזי מבצע חנן בן סימון. 

5. "אל נורא עלילה" עם מילותיו של ר' משה אבן עזרא בלחן ספרדי ירושלמי ומרוקאי ובעיבוד עם השפעות של מוסיקה מערבית. מבצעים יחד הזמר יונתן דרור עופר כלף. 

6. לך אלי תשוקתי. מילותיו של אברהם אבן עזרא בלחנו הקסום של יאיר גדסי, בביצועם של יונתן דרור ועופר כלף.

7. "בזכרי על משכבי" נפתח בלחן ספרדי ירושלמי בביצוע פיוטי ובהמשך השיר נכנס העיבוד של אחיה אשר כהן אלורו אשר משלב  פיוז'ן רוק וג'אז ובמבצעים אותו  עופר כלף ויונתן דרור.

8. אין יום כיפור בלי "ונתנה תוקף" את הפיוט עם מילותיו של ר' אמנון ממגנצא ולחנו המופלא של יאיר רוזנבלום מבצע עופר כלף.

9. השיר החותם את המופע והאלבום הוא אולי הפיוט הידוע והמזוהה ביותר עם הסליחות "אדון הסליחות" בלחן הספרדי והירושלמי המוכר בביצועם בשל עופר כלף, ויונתן דרור.

ייחודיותו של מופע זה הינה התאמתו והנגשתו לציבור הרחב, גם לאלו שהתפילה אינה שגורה בפיהם ומוכרת לאוזנם.

במופע אנו משלבים גם שירים שמוכרים בדור הצעיר כמו השיר מודה אני ששר עומר אדם ועוד  ואנו מתיעצים עם הצוות עם יש בבית הספר תלמידים שיכולים להצטרף אלינו לחלקים במופע ומתאימים את המופע בהתיעצות עם הצוות.

 

ב"ה

 

מערך סליחות הכנה למופע לקראת נעילה

פתיחה בשירים: "אבינו מלכנו"

                    "אדון הסליחות"

הסבר על הפיוט:

אחד הפיוטים העתיקים והידועים ביותר שהפך ברבות השנים לפיוט המזוהה ביותר עם מנהג הסליחות. מתחילת חודש אלול ועד ליום הכיפורים שרים בקהילות הספרדיות את הפיוט מדי יום בסדר הסליחות, בדרך כלל בשירה משותפת של החזן והקהל, ההולכת ומתעצמת מבית לבית. 

  • שאלה: תסתכלו במילים- מה מיוחד במבנה של השיר?

מחברו של הפיוט אינו ידוע. הפיוט בנוי לפי סדר הא"ב וכל שורה משבחת ומתארת את האל ואת מעשיו. בין בית לבית חוזר הפזמון בבקשת סליחה ורחמים – חטאנו לפניך רחם עלינו. 

אנו עומדים בפתחו של חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, בו נוהגים בעדות ישראל השונות לקום באשמורת השחר לאמירת סליחות, עדה עדה ומנהגיה. בעדות המזרח נוהגים לומר סליחות במשך כל חודש אלול ובעדות אשכנז ממוצאי השבת שלפני ראש השנה. 
"אדון הסליחות" הוא אחד הפיוטים הידועים ביותר בסדר הסליחות והוא נאמר מדי יום במשך חודש אלול ובעשרת ימי תשובה. הפיוט מושר בדרך כלל בשירת מקהלה שהולכת ומתעצמת עם הגיעה לפזמון החוזר - חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ –

  • שאלה: איך אתם הייתם מלחינים את המילים הללו? לחן עצוב או שמח? למה?

מלים אלו בניגוד למצופה מושרות בשמחה ובהתלהבות ולא מתוך צער ועצבות, שכן יש שמחה ונחמה בידיעה שקיים לאדם פתח לשוב בתשובה על מעשיו וכי האל הוא חנון ורחום, טוֹב וּמֵטִיב לַבְּרִיּוֹת, סוֹלֵחַ עֲוֹנוֹת, עוֹנֶה בְּעֵת צָרוֹת. 

  • פעילות מוסיקלית:
    כל ילד שר שורה וכולם ביחד שרים "חטאנו לפנייך"

אפשר גם לתת תפקיד למקצב לדוג':

 

  • דיון:

  • מתי מבקשים סליחה? ממי?

  • האם אל לנו לבקש סליחה?

 

שיר: בן אדם מה לך נרדם / י-ה שמע אביונך

יה שמע אביונך 

מילים: רבי יהודה הלוי
לחן: עממי

 


יָהּ שְׁמַע אֶבְיוֹנֶיךָ 
הַמְחַלִּים פָּנֶיךָ 
אָבִינוּ לְבָנֶיךָ 
אַל תַּעְלֵם אָזְנֶךָ 

יָהּ עַם מִמַּעֲמַקִּים 
יִקְרְאוּ מֵרוֹב מְצוּקִים 
אַל נָא תְּשִׁיבֵם רֵקִים 
הַיּוֹם מִלְּפָנֶיךָ 

הַוּוֹתָם וַעֲוֹנָם 
מְחֵה וְרֻבֵּי זְדוֹנָם 
וְאִם לֹא תַעֲשֶׂה לְמַעֲנָם 
עֲשֵׂה צוּרִי לְמַעֲנֶךָ 

וּמְחֵה הַיּוֹם חוֹבָם 
וּרְצֵה כְּמוֹ שַׁי נִיבָם 
וּלְךָ תָּכִין לִבָּם 
וְגַם תַּקְשִׁיב אָזְנֶךָ 

דִּמְעַת פְּנֵיהֶם תִשְׁעֶה 
וְתֶאֱסוֹף עֵדֶר תּוֹעֶה 
וְתָקִים לְךָ רוֹעֶה 
וּפְקוֹד בְּטוֹב צֹאנֶךָ 

הוֹלְכֵי בְּדֶרֶךְ נְכֹחָה 
תְּבַשְּׂרֵם הַיּוֹם סְלִיחָה 
וּבִתְפִלַּת הַשָחַר 
הַמְצִיאֵם חִנֶּךָ 

 

משימה: לפניכם מספר היגדים ביחס לבקשת סליחה. קראו את ההיגדים ורשמו ליד כל היגד אם אתם מזדהים אתו או לא; תנו כותרת לכל קבוצת היגדים.  
(אפשרות נוספת לפזר את ההגדים וכל אחד יכול בחור שניים. לפתח דיון)

 

כותרת:_____________________________________

 

  • בקשת סליחה היא ביטוי לחולשה.

  • איזה מזל שאפשר לבקש סליחה,

  • זו דרך נפלאה לתקן דברים שקלקלתי.

  • בקשת סליחה היא ביטוי לעוצמה.

  • קשה לי לבקש סליחה, כי כך אני מודה בטעות שעשיתי.

  • אני אוהב/ת לבקש סליחה בשל תחושת ההקלה שנגרמת לי אחרי כן.

  • הידיעה שאוכל לבקש סליחה גורמת לי לא להקפיד על התנהגותי עם אנשים.

  • בקשת סליחה זו השפלה עצמית.

  • בקשת סליחה היא הדרך היחידה לתקן עוול שעשיתי.

  • יש המון דרכים לבקש סליחה, אם קשה לי להגיד סליחה אני מחפש/ת דרך אחרת.

 

כותרת:________________________________________

 

  • כשמבקשים ממני סליחה זה מביך אותי.

  • אני חש סיפוק כשמבקשים ממני סליחה.

  • כשמבקשים ממני סליחה מתגברת אצלי התחושה שהצדק איתי.

  • יש בי הערכה גדולה למי שמבקש סליחה.

  • קל לי מאוד לסלוח.

  • אם נפגעתי קשה לי מאוד לסלוח.

  • אין לי אמון במי שמבקש סליחה, יש לי תחושה שזה לא מהלב.

  • קל יותר לבקש סליחה אחרי שפגעת, קשה יותר להימנע מלפגוע.

  • אין טעם לבקש סליחה, זה לא מוחק את תחושת הפגיעה  

 

  • קטע יצירה: כתיבת שיר- סליחה: כתבו חמש שורות לאדם ממנו הייתם רוצים לבקש סליחה לאור תבנית המנגינה החוזרת.

 

השמעה בכיתה.

 

שיר: "עזרני אל-חי"


עזרני אל חי http://www.piyut.org.il/images/mafrid.gif ר' רפאל ענתבי
ישראל – על פי לחן מרוקו

 

 

עָזְרֵנִי אֵל חַי לְהַכְנִיעַ

 

אֶת יֵצֶר הַמְפַתֶּה הַמֵּרִיעַ

מִבִּלְתְּךָ אֵין מוֹשִיעַ

 

לְהוֹשִׁיעֵנִי

     

דַּלְתֵי תְשׁוּבָה חַי פְּתַח לִי

 

כִּי שַׁבְתִּי מֵחֶטְאִי וּמַעֲלִי

אָנָּא צוּרִי שְׁמַע קוֹלִי

 

מַהֵר עֲנֵנִי

אוֹדֶה עֲלֵי פְשָׁעַי

 

אַתָּה תִשָּׂא עֲוֹנִי

     

סוֹד יְמִינְךָ הַפְּשׁוּטָה

 

לְקַבֵּל אֶת נֶפֶשׁ הַמִּתְחָרְטָה

וְלֹא תוֹסִיף תֶּחֱטָא

 

אֵלֶיךָ קוֹנִי

הַרְחֶק נָא מֵעָלֶיהָ

 

חֶבְרַת כַּת הַצְּפוֹנִי


 

סיכום



 

בס"ד

אֲדוֹן הַסְּלִיחוֹת

בּוֹחֵן לְבָבוֹת  

גּוֹלֶה עֲמוּקוֹת

דּוֹבֵר צְדָקוֹת  

חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ  

 

הָדוּר בְּנִפְלָאוֹת

וָתִיק בְּנֶחָמוֹת  

זוֹכֵר בְּרִית אָבוֹת

חוֹקֵר כְּלָיוֹת  

חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ  

 

טוֹב וּמֵטִיב לַבְּרִיּוֹת  

יוֹדֵעַ כָּל נִסְתָּרוֹת  

כּוֹבֵשׁ עֲוֹנוֹת

לוֹבֵשׁ צְדָקוֹת  

חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ  

 



מָלֵא זַכִּיּוֹת  C:\Users\temp\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\H15NIFJX\MC900304981[1].wmf

נוֹרָא תְהִלּוֹת  

סוֹלֵחַ עֲוֹנוֹת

עוֹנֶה בְּעֵת צָרוֹת  

חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ  

 

פּוֹעֵל יְשׁוּעוֹת C:\Users\temp\Desktop\adon-perushim.jpg

צוֹפֶה עֲתִידוֹת  

קוֹרֵא הַדּוֹרוֹת

רוֹכֵב עֲרָבוֹת  

שׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת

תְּמִים דֵּעוֹת  

חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ

 


http://www.piyut.org.il/Files/Notes/459.gif

מפרט טכני 3 מקרופונים שירה - זמרים יש שחקן שיוכל להשתמש באחד מן המקרופונים של הזמרים. קלידים DI STEREO ; מקרופון שירה פסנתר כנף (אופציונאלי) גיטרה בס גיטרה חשמלית סט מקרופונים לתופים מקרופון שירה כינור DI נעי (חליל) ;
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצה בית ספר סליקסברג

לינק לצפיה

המלצה בית ספר דנמרק

לינק לצפיה

המלצה זהבה חבר מעלה אדומים

לינק לצפיה
יונתן דרור
054-4568028 -

yondror@gmail.com

מעלה אדומים, - רבי טרפון 4 דירה 4

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.