שם המחבר: מיכל דסברג

מזרח ומערב בתיכון ויצ"ו קנדה בנתניה

צופה מן הצד, לו ביקר בשבוע האחרון בתיכון ויצ"ו קנדה בנתניה, היה משתומם לשמע צלילים לא אופייניים שהתנגנו מאחורי דלתות סגורות. במשך שבוע שלם נשמעה זמרתם של פריד אל אטרש, אום כולתום ופיירוז עולה מן הכיתות,  ומתערסלת בין צמרות העצים הגדולים בחצר היפה של ביה"ס. צלילים אלה היו חלק משיעור מיוחד שנבנה כהכנה לקראת המופע של אנסמבל מזרח –מערב בביה"ס. השיעור עסק בייחודה של המוזיקה המזרחית הקלאסית ובשונותה מן המוזיקה המערבית. הוא  נבנה על ידי סיגל רוקח, רכזת סל תרבות בביה"ס, ואבי ברגמן, מורה למחשבים ומתמטיקה, ומעריץ מושבע של פריד אל אטרש.  תלמידים רבים עברו בשבוע זה מיוזמתם  מכיתה לכיתה כדי להשתתף שוב בשיעור ההכנה המיוחד הזה.
אנסמבל מזרח מערב הוא להקה ייחודית המשלבת בנגינתה סגנונות מוזיקה ממזרח (מוזיקה ערבית ומהמזרח הרחוק) וממערב (מוזיקה קלסית וג'אז), ויוצרת שפה מוזיקלית חדשה המאופיינת בדגש על אלתור. המוזיקה שמנגנים ישראל בורוכוב מנחה המופע והמלחין של רוב הקטעים, ויתר חברי האנסמבל היא מורכבת ומרתקת. המאזין הקשוב יגלה בה גוונים ותתי גוונים שהשילוב ביניהם מקורי ולא מוכר לרוב התלמידים.

"התלמידים שלנו יכולים להתמודד עם כל מופע" הרעים עלי בקולו החביב יונתן קווארט, מנהל התיכון,  "גם עם דברים שרחוקים מעולמם. הסוד הוא לעורר סקרנות וציפייה ולתת כמה כלים לצפייה. הכנה טובה היא המפתח, והיית צריכה לראות מה הלך כאן השבוע…". שיעור ההכנה כלל השמעת קטעים מתקליטורים של זמרים ממזרח וממערב, הסברים והשוואות בין סוגי המוזיקה (מזרחית ומערבית), הסבר על הכלים האופייניים למזרח, ואנקדוטות מחיי הזמרים הערבים הנערצים ("החומרים נאספו ותורגמו באהבה גדולה מאתרי האינטרנט השונים" נכתב בפתח החוברת  שהכינו המורים.  בנוסף ניתן לכל תלמיד דף ובו טבלה המסכמת הבדלים מרכזיים בין מוזיקה מזרחית למערבית.

לקראת  המופע עצמו הגיעו התלמידים קשובים ומלאי ציפייה,.ככל שהתקדם, שינה המופע את פניו מקטעים שקטים ומהורהרים לקטעים בעלי קצב סוחף ומלהיב ולרגעים השתתפו התלמידים  במחיאות כפים.

אכן, רבים מן התלמידים האזינו בריכוז מתחילת המופע ועד סופו, אך האם כל התלמידים האזינו בדבקות עצומת עיניים? לא, לא כולם. האם פנה לעולמם הפנימי של כל הנוכחים? מן הסתם לא. מה שבטוח, הוא שכולם נחשפו לאופק מוזיקלי חדש, והתוודעו לז'אנר שהיה לא מוכר להם. כולם הראו יחס של כבוד ודרך ארץ למוזיקאים על הבמה, ולכולם ניתנה הזדמנות להיפגש עם יצירות שאולי לא היו פוגשים בהן לעולם ללא יד מכוונת. כולם קיבלו, הודות לשיעורי ההכנה, אפשרות לפתח כישורי צפייה, פענוח והערכה ולהעשיר את את טעמם האישי.

ישראל בורוכוב כבר הופיע עם להקתו בבתי ספר רבים, אך גם הוא התרגש מרמת ההכנה של התלמידים ומהמסירות של המורים לנושא. "לו כל בתי הספר היו משקיעים ככה היינו מגיעים רחוק". ואולי, ברבות הימים, יאמר מישהו ממאזיניו שהגיע לאן שהגיע בזכות מוריו מתיכון ויצ"ו קנדה, ובזכות ההתוודעות למוזיקה שהרימה את מבטו למרחבים רחוקים.

סל תרבות ארצי הוציא לאור חוברת מסדרת "צורות" העוסקת בתחום זה. לעיון בחוברת לחץ כאן

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.