שם המחבר: גליה שושני

"להפנות את המצלמה אל עצמי"- מפגש עם הצלמת טל שוחט בבאר שבע

זוג מבוגר מתנשק בתנוחה רומנטית. כתפאורה משמשת שמיכה עם ציורי פרחים גדולים, והרקע  בצבע ורוד בזוקה. בתחתית התצלום, לכל רוחבו, מונחת סכין גדולה, ותחתיה כיתוב באותיות דפוס שחורות: "שוחטים". "מה אתם רואים פה?" שואלת האמנית, טל שוחט (לשעבר "שוחטים"), "מי הזוג הזה, מה זה מזכיר לכם?". זה כמו סרט הודי אומרים התלמידים, אידיליה זוגית על ניר ורוד, פרחים ופרפרים. אבל, כפי שהם שמים לב, יש כאן גם מבט בוגדני. צד שלישי הניח את הסכין ואת הבסיס לדיון ארוך ולפרשנויות שונות.  
 
  השיחה התקיימה במפגש אמן שקיימה טל שוחט ב- 13 בינואר עם קבוצת תלמידים מנהיגי תרבות במקיף ח' בבאר שבע. המפגש, שהתקיים מיד אחרי יום הלימודים, התנהל באווירה אינטימית, לאחר ארוחת צהרים קלה שארגנה ברברה אטיאס, המורה שמובילה את הקבוצה.

     במפגש הראתה טל תצלומים שיצרה במהלך לימודיה ועבודות מאוחרות יותר. חלק מהעבודות עוסקות במשפחתה. "בתקופה ההיא חזרתי לגור בבית הורי", היא מספרת, "אחרי הרבה שנים מחוץ לבית. "ואז התרחש אצלי תהליך שבו התחלתי להפנות את המצלמה אל עצמי. דרך המצלמה בדקתי את הסביבה שלי, את מה שאני רוצה, אוהבת, חושבת, מרגישה. באופן טבעי התחלתי לצלם את הורי, ופתאום הם התגלו כדוגמנים מודחקים; הם התאהבו בצילום והתמסרו למצלמה באופן טוטלי, משמח ובלתי צפוי". בתצלומים ניכר שהם מבויימים מראש לפרטי פרטים. "כשאני ניגשת לעבודה", אומרת טל, "אני יודעת בדיוק מה אני רוצה. יש לי בראש את התמונה לכל פרטיה".

שעה וחצי ישבו התלמידים בחושך מרותקים לתצלומים המוקרנים על המסך.  הם נוכחו כל אחד מהתצלומים מספר סיפור, ומשקף עולם של משפחה, של רגשות סותרים, ושל ערכים ועמדות חברתיות. דיון ער התעורר על הפרשנויות הרבות שניתן היה לייחס לכל אחת מהן. "את עושה את מה שאת אוהבת" אמר אחד הנערים בהתפעלות. "כן" השיבה הצלמת. "אני משתדלת להיות במצב שאני מחוברת למה שאני עושה, ועושה אותו בתשוקה". בסוף המפגש ניגשו אליה תלמידים אחדים לשאול כיצד יוכלו לראות עבודות נוספות.

מידע נוסף אודות האמנית - לחץ כאן 

23/1/2008


 

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.