שם המחבר: יורם ניסינוביץ

רבי נחמן והנער

 

ב"משיבת נפש" נתקלתי לראשונה בספריה תורנית מוזנחת בישיבה התיכונית. חודשים התייחדתי עם הספר לאחר תום יום הלימודים. אין ייאוש בעולם כלל.
מהופנט ומשוכנע קראתי את מה שלא הבנתי, נער בן 16 הייתי ספוג כאבים ובושות. נשארתי כיתה עברתי בית ספר – רציתי למות – לא ידעתי איך לספר זאת לחברַי בתנועת הנוער.
הייתי חוזר משבת בבית, יורד מהאוטובוס בתחנת מושב ניר גלים, עובר ליד הרפת, מוסך הכלים החקלאיים הנאנחים והפרדסים. השביל חצה את מִקשת המלונים בואכה הישיבה. הגעתי לשער האחורי חולף על פני מגורי המורים הדשא מתנשף הגעתי אל רבי נחמן מברסלב שחיכה לי מאובק בספריה. נטלתי אותו לכיתה, הוגה עמו בלילה, שנינו מתבודדים: נחמן בן פייגע, נחל נובע מקור חוכמה. לחשֵנו התפשט אל מגרש הכדורסל ואל חדר האוכל ליד הקציצות, אבל לא נשמע לאוזני הנערים.
במקלחת פגשתי את דורון בן המושב שאמר לי, צריך אומץ.

החיים בעיירה (שטעטל) ניר גלים התנהלו בדשא ליד בית הכנסת. ניצולי שואה התגודדו אחרי התפילה נושמים את ריח מפעל הכימיקלים הקרוב, המקושט בצינורות צבעוניים, בבקרים חרַש טרקטור את השדות. דורון היתום היה משם, נושא בשורה ודמיון אל נערותִי.

המורה שלי, הרב זוסמן, ג'ינג'י ענק עם זקן, לא ידע את רבי נחמן מברסלב ואיים עליו בנוכחות כל התלמידים. גוננתי על רבי נחמן והראיתי את כתביו הנסתרים.
לא הייתה לו חברה, רק נפש קרובה ליד הים.
האם יינצל רבי נחמן מיגוני? בליל שבת הלכנו ברגל מניר גלים עד אשדוד לפעילות בסניף בני עקיבא. חולפים על פני הכבישים המפוחדים, מפעל משאיות הלֶיְילָנד והחורשה.

לבסוף, התייאשתי ממשיבת נפש וביקשתי להתארח בישיבה של חסידי ברסלב. היו לי אומץ, בדידות וחוצפה וכך מצאתי את עצמי מתאשפז בשבת אחת בישיבה בקהילת קודש בני ברק. נחמן בן פייגע נקרא לפני התפילות הארוכות ולאחריהן. הכול היה פשוט מדי, לא מיוחד, משומש. חזרתי ארצה והפקרתי את רבי נחמן להמון.

צדיק יסוד עולם, נחל נובע מקור חוכמה.

 

 

מתוך המדור פגישה לאין קץ

המשורר יורם ניסינוביץ מקיים מפגשים עם תלמידי כיתות י - י"ב.

 

מַמְלֶכֶת דִּמְמַת הַיַּלְדוּת

עֲרוּץ הַנַּחַל
נִשְׁבָּר
בִּסְבַךְ הַצִּמְחִיָּה

בְּמַמְלֶכֶת דִּמְמַת הַיַּלְדוּת
בֹּקֶר חָרְפִּי
מִתְעַרְפֵּל וּמַהְבִּיל
מְלֹא הָעַיִן שִׁמָּמוֹן

בַּצָּהֳרַיִם מִסְתַּמְּנִים הַגְּבוּלוֹת
מִן הַיָּם דָּרוֹמָה, עֲבֹר דֶּרֶךְ
גִּבְעַת הַטִּילִים
לַמִּזְרָח אֶל עַמּוּדֵי שְׁלוֹמִי

צָפוֹנָה, בִּמְחִלּוֹת הַסְּבַךְ הַצָּהֹב
זָחַלְנוּ אֶל הַהֵיכָל
(שֻׁלְחָן שָׁבוּר וּגְרוּטָאוֹת מַתֶּכֶת)

בִּמְחוֹז הַצִּלְצוּלִים הָאֲבוּדִים
נוֹף הָאָדָם
נִפְרָשׂ:
יִגְדַּל שְׁמָם שֶׁל מַלְכַּת הַכִּתָּה וְרָמִי

מֶלֶךְ מַלְכֵי הָאַקְסוּס*
עַל גְּדוֹת נְהַר הַהַדְסוֹן

בְּמִבְרֶשֶׁת עֶרֶב מָרָה
הוּא צוֹבֵעַ אֶת הַשַּׁמַיִם
בְּשָׁקוּף
וּבְּחֶמְלָה

עַתָּה
מְתוּקָה מְאֹד הַמַּמְלָכָה

* אַקְסוּס – שורש שוּש קירח שטעמו מר-מתוק.

 

* פברואר 2013.

 

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.