שם המחבר: ד"ר אייל דותן

מה היחס בין רגשות לבין פרשנות וביקורת של יצירות אמנות?

 

פרשנות וביקורת נתפסות כתוצרים אינטלקטואליים, המחייבים למידה והכרה של ההקשר ההיסטורי, האמנותי והחברתי שבתוכו נמצאת היצירה, ניתנים להרחבה ולהעמקה ובעיקרון בלתי נדלים. רגשות, לעומת זאת, נתפסים כתוצר אישי, מקומי, המתעורר באופן ספונטני, אינסטינקטיבי, שלא ניתן ללמידה. כתוצאה מכך, הדעה השלטת היא שברוב התחומים החשובים לאדם רגשות ממלאים תפקיד משני בהשוואה לזה שממלאים השכל, התבונה, הידע. כך הוא המצב גם בעולם האמנות בכללותו.

אלא שבעשרים השנים האחרונות, כתוצאה מפריחת תחומי ידע רבים העוסקים בחקר הרגשות, מתברר כי עולם הרגש מורכב לא פחות מעולם הפרשנות והתיאוריה והמשמעויות. הדרמה הרגשית שעשויה יצירת אמנות לעורר חשובה לא פחות מאשר משמעויותיה ולקחיה המוסריים.

האמנות בתקופתנו הזניחה את תחום הרגש, שהיה בשליטתה עד המאה העשרים, והעבירה את השליטה על האפקטים שלו לתעשיית הבידור והתרבות הפופולרית. רגשות נתפסים כסוג של מוזיקת רקע המדגישה או ממסכת אפקטים מסוימים. הטענה הזאת מכוונת בעיקר לאמנות פלסטית שהפכה למושגית אך גם לשירה וספרות ובמידה מועטה יחסית לתאטרון או לקולנוע.

האמן מרקוס קואטס, אחד מהאמנים המוערכים וה"חמים" ביותר בסצנת האמנות העכשווית מציע בעבודות שלו להתבונן בסוג הרגש שאמנות מעוררת היום בצופיה – תערובת של תמיהה, בוז, צחוק, השתאות ומבוכה. הוא עושה זאת על ידי הכללת התגובות הללו של הצופים בהופעה שלו עצמו, הכוללת מחוות אבסורדיות, ביזאריות, של תקשור עם עולם החי.

 

 

* תקציר הרצאתו של ד"ר אייל דותן, שהתקיימה במסגרת השתלמות רכזים בנושא פרשנות וביקורת, בדצמבר 2013. ד"ר אייל דותן הוא מרצה למחשבה בת זמננו, בחוג לספרות באוניברסיטת תל אביב.

** לצפייה ביו-טיוב של פעולת האמן מרקוס קואטס, עם ראש עיריית חולון, מוטי ששון.

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.