בין הוראה להופעה

 

"בין הוראה להופעה" – כנס השקה לציון שיתוף הפעולה בין סל תרבות ארצי ואגף אמנויות במשרד החינוך, התקיים ביום שני, 23 במרס, בבית התפוצות בתל אביב.

עם דוברי הכנס נמנו בצלאל קופרווסר, מפמ"ר המוזיקה, ד"ר ניר מיכאלי, יו"ר המזכירות הפדגוגית, רן שפירא, מנהל סל תרבות ארצי, פרופ' משה צוקרמן מאוניברסיטת תל אביב, ופרופ' עודד זהבי, המכהן כיו"ר ועדת המוזיקה של סל תרבות ארצי. כל הדוברים הדגישו את חשיבותו של שיתוף הפעולה, המבקש לממש את מטרותיו של החינוך לאמנויות ובהן פיתוח דמיון, יצירתיות, יכולת ביטוי עצמי וטיפוח חשיבה ביקורתית בקרב התלמידים. ד"ר ניר מיכאלי הדגיש כי הצלחת שיתוף הפעולה בין סל תרבות לאגף אמנויות תימדד בהפעלת שיקולי דעת בבחירות המופעים והמפגשים, שלא יהיו בחירות הנובעות מפופוליזם אלא מתוך השאיפה לעומק, מגוון ובדגש על תהליכים. רן שפירא ציין כי לשיתוף הפעולה היבטים רבים ובהם הצטרפותם של חברים חדשים, בהמלצת משרד החינוך, לוועדות הרפרטואר של סל תרבות, והתכנית לאפשר לתלמידי המגמות לקיים פעולות הכנה ופעולות משלימות למופעים ולמפגשים, שבכמה מהמגמות יוכרו כחלק מבחינת הבגרות החברתית.

שיתוף הפעולה בין סל תרבות ארצי ואגף אמנויות התחיל לפני מספר חודשים מתוך מטרה לחזק את מעמדן של האמנויות בבתי הספר ולהרחיב את מעגל השותפים לרעיון ולדרך החינוך לאמנויות. צוותי היגוי משני הגופים הללו - ובהם המפמ"רים לאמנויות בהובלתה של ד"ר נורית רון מנהלת אגף אמנויות, יושבי ראש ועדות הרפרטואר של סל תרבות ארצי ומנחים ומלווי תחומים מטעם סל תרבות ארצי - עוסקים בפיתוחה של תכנית רב גילית בששת תחומי האמנויות. חוזר מנכ"ל משרד החינוך, שייצא בקרוב לכל מוסדות החינוך, מדגיש את אחריותה ומחויבותה של מערכת החינוך להנגשת האמנות לכלל התלמידים, ועיקרו – הדגשת הקשר שבין תכניות הלימודים באמנויות לבין תכניות סל תרבות, מתוך הכרה בכוחה של האמנות ובמשמעותה המכרעת לעיצוב דמותה וזהותה של התרבות והחברה.

על האתגר העומד בפני מערכת החינוך, שתלמידיה ומוריה נחשפים תדיר לתרבות מסחרית, דיבר פרופ' צוקרמן בהרצאתו על "האמנויות ככורח חינוכי – היבטים כלליים וההקשר הישראלי". צוקרמן אמר כי "כל אמנות איכותית נאבקת לא רק בהנגשה אלא גם אל מול חרושת התרבות – שאינה מבקשת להיות אמנות או לאתגר את קהלה אלא להאכילו במה שהוא אוהב". הוא הדגיש כי "אמנות אינה סחורה", ולכן "אדם אינו צורך אמנות". כשמדברים על תהליכי הכשרה, הדגיש, "צריך לזכור שיצירה לא מדברת בעד עצמה ושרמה רגשית אינה ערובה לקליטת יצירה. יצירה גדולה צריכה תשומת לב. היא תובעת מהצופה לפענח אותה, להבין את ההיגיון ואת המבנה שלה".

בחלקו השני של הכנס התקיימו מפגשי אמן בתחומי האמנות השונים ובהם: חליל ונבל - עם המוזיקאים עדינה הרעוז ומיכאל מלצר; המסיכות שלי – עם השחקן סלים דאו; המופע הספרותי "ביאליק פרח חי" – עם השחקנית והמוזיקאית אסתי ניסים; קולנוע הומניסטי - דמות האחר בקולנוע – עם הקולנוען יורם שפירא; ו-משחק הסטריאוטיפים ביצירותיה של יסמין גודר – עם שני רקדני הלהקה - שולי אנוש ואופיר יודלביץ.
המשותף לכל המפגשים הללו, הנכללים ברפרטואר של סל תרבות ארצי, הינו אלמנט התיווך המתקיים בהם; הדיאלוג החי בין האמנים לבין הקהל.

כך למשל, במרכז המפגש "המסיכות שלי" עם השחקן סלים דאו, עמדה "התקופה המתה", בלשונו, אותה תקופה של חזרות בתאטרון, שאנו ממעטים להתייחס אליה בבואנו לצפות בהצגה. המפגש, מתחילתו ועד סופו, הוא מעין דיאלוג בין סלים לנוכחים, בו הוא מעלה סידרה של שאלות תוך המחשת הדברים. ככל שהמפגש מתמקד יותר ויותר בעולמו של השחקן, מתחוללת מטמורפוזה של ממש בסלים עצמו, ההופך לנגד עיני הקהל לעובד ניקיון במועצה מקומית. מתוך מזוודה מגיחים פרטי לבוש ואבזרים שונים שהוא עוטה על עצמו בזה אחר זה: חולצה דהויה, מכנסים שאת מקום החגורה מחליף חוט פשוט, ז'קט מרופט ועליו ווסט זוהר, משקפיים, כובע ושפם, שהדבקתו מסמנת את סופו של תהליך ההתגלגלות לדמות. ומשזה הושם, סלים מציג קטע מההצגה היחיד שלו "שביתה כללית". שבמרכזה דמותו של עובד הניקיון. סלים שיתף את הקהל בתהליכי עיצוב הדמות, דרך התבוננותו בעובדי ניקיון, ובתרגום הווייתה לבמה. לסיום, הציג סלים מסכה חסרת הבעה מוגדרת והראה כיצד התנועה הגופנית, הפיזית, היא שנותנת לשלל דמויות צבעוניות לפרוץ החוצה. 

משתתפי הכנס, ובהם מנהלי סל תרבות מיישובים רבים, מורים ומפמ"רים לאמנויות, יושבי ראש ועדות הרפרטואר של סל תרבות ארצי ונציגי משרד החינוך והחברה למתנ"סים, ציינו את העניין הרב שעוררו בהם מפגשי האמנים:

"הרגשתי שאני צוללת אל תוך הדיאלוג המוזיקלי של מיכאל מלצר ועדינה הרעוז. מיכאל אמר שהחליל והנבל, בניגוד אולי לכלים אחרים, לא מכריחים את האדם להאזין להם, אלא האדם הוא שצריך להתקרב אליהם. הרגשתי שכך קרה לי ולקהל עולו, הרגשתי שנוצרה הקשבה";

"מפגש המחול עורר מחשבה על האופן שבו סטריאוטיפים מוטבעים ומושרשים בנו מגיל מאוד צעיר. הבקשה של הרקדנים, שנמקם את עצמנו ברצף של תפקיד נשי מובהק ותפקיד גברי מובהק, ביחד עם עבודת המחול שלהם, הייתה כמו יציאה למסע שמשחרר מקיבעונות מחשבתיים";

"המפגש עם הקולנוען יורם שפירא היה מרגש ומלמד. הסצנות מהסרטים היו חזקות, אני מתכוונת לראות את כל הסרטים שיורם הראה רק קטעים קצרים מהם, אבל מעבר לזה - הפניית תשומת הלב שלו אל תנועת המצלמה, אל העריכה ואל שאר המניפולציות הקולנועיות גרמו לי להבין את האופן שבו הקולנוע פועל עלינו ומעצב את עמדותינו". 

במפגש הספרותי "ביאליק פרח חי" עלו לדיון כוחם של הדמיון, המילים והאמנות. המשתתפים במפגש הביעו את התפעלותם מהאמצעים האמנותיים שכוחם דווקא בצמצום שבהם, ומהידע הנרחב העובר בו, פרי מחקר של שנים שעורכת האמנית אסתי ניסים. מורה להיסטוריה שנכחה במפגש ציינה את כוחן של הספרות והאמנות בהעשרת הלימוד ובהעברת רוח התקופה. רכזות מבתי ספר שונים אמרו כי למופע מסוג זה הפוטנציאל ללוות את הילדים זמן רב. "הרגשנו שזה מופע עם המשורר, אך בלעדיו. ביאליק כבר לא איתנו, אבל אסתי ניסים הצליחה להביא אותו אלינו".

           סלים דאו. "המסיכות שלי"   משחק הסטריאוטיפים ביצירותיה של יסמין גודר – עם שני רקדני הלהקה - שולי אנוש ואופיר יודלביץ.

 

*מרס 2015.

**התמונה של אסתי ניסים מתוך "ביאליק פרח חי" באדיבות בית ביאליק.

תכנית היום ולוח זמנים

כנס משותף לסל תרבות ארצי ולאגף לאמנויות של משרד החינוך
יום שני, 23 במרץ 2015, ג' בניסן תשע"ה
בית התפוצות תל-אביב
 

14:30-14:00 התכנסות וכיבוד קל

14:45-14:30 דברי פתיחה וברכות

15:30-14:45 "האמנויות ככורח חינוכי. היבטים כלליים וההקשר הישראלי": פרופ' משה צוקרמן, אוניברסיטת ת"א.

1630-15:30 "חליל ונבל" – המוזיקאים הבינלאומיים מיכאל מלצר ועדינה הרעוז מנגנים יצירות לחליל ונבל ומסבירים עליהן ועל סגנונן.

17:00-16:30 הפסקת קפה וסיור חופשי בתערוכות בית התפוצות: איימי ויינהאוס – דיוקן משפחתי; תופרי החלומות – תרומתם של מעצבים יהודים לעולם האופנה; מזל וברכה – מיתוסים ואמונות טפלות באמנות ישראלית עכשווית.

18:00-17:00 מפגש עם אמנויות:

"המסיכות שלי" -  השחקן סאלים דאו מדגים קטעים מהצגות היחיד שלו ומשוחח על הסוד והקסם של המסיכה ומה שמתחולל בגוף בהשראתה. (כיתה 9)

"ביאליק פרח חי" – בליווי גיטרה ופרחים, השחקנית והזמרת אסתי ניסים מציגה את סיפור חייו של ילד בודד וחולמני שהופך להיות משורר גדול. (כיתה 5)

"קולנוע הומניסטי; דמות האחר בקולנוע" – הקולנוען יורם שפירא מדגים קטעים מתוך סרטי מופת ומשוחח על מסרים מודעים ושלא מודעים הקיימים בכל סרט ועל האופן שבו מסייעים הסגנונות האסתטיים לעיצוב האמירה של הסרט. (אולם "בני ציון")

"משחק הסטריאוטיפים ביצירותיה של יסמין גודר" – רקדני הלהקה שולי אנוש ואופיר יודלביץ במפגש המבקש לחשוף מערכות יחסים באמצעות גוף, הבעה ומוזיקה. כוריאוגרפיה: יסמין גודר.   (גלריה 2)

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.