שם המחבר: חן הלר סלומון

החוויה האסתטית - דבר מנהלת התחום

התבוננות ביצירת אמנות היא חוויה אסתטית. החוויה האסתטית היא נקודת ההתחלה בהבנת האמנות בסביבה החזותית והתרבותית בה אנו חיים. זוהי חוויה אישית, המתבטאת בתחושות למיניהן: הנאה, קסם, התרגשות, השתאות, הארה ועוד. החוויה גדלה, כאשר האדם מתוודע להקשרים התרבותיים ולתפקידים התקשורתיים של היצירה. חוויה שכזו ניתן לחוות במגוון סוגים של מפגשים עם אמנות חזותית, הקיימים במסגרת סל תרבות ארצי.

 

מפגש עם אמן, המגיע לבית הספר, יעורר אצל התלמיד שאלות ויאפשר לו מקום לשיח. הרגע הזה, בו יש לתלמיד את האפשרות להכיר אדם יוצר מקרוב, לשמוע על הדרך שלו, ועל המחשבות שלו ברגע היצירה, הוא רגע קסום שאין לו תחליף. מפגש שכזה עתידו לעורר השראה בתלמיד לחשיבה יצירתית, להכרות עם טכניקות שונות ואף לעשיה. האמנים בסל עובדים במגוון מדיות וחומרים, כך שלכל אמן עולם משלו איתו הוא יכול להעשיר את הילדים בחוויה חדשה. ואכן, המפגשים עם האמנים מקבלים תגובות נפלאות בקרב הצוותים החינוכיים והתלמידים שמדווחים על עניין רב שהתעורר בכיתה.

 

יסכימו עימי רבים וטובים כי ההגעה למוזיאון היא משמעותית וחשובה ביותר. ביקור במוזיאון הוא כמו ביקור בעולם קסום או בתוך בועה, בה החוקים אחרים. יש משמעות ליכולת של התלמיד לספוג את החלל ואת האופן בו נאצרת תערוכה. בעת הביקור במוזיאון החשיבה משתנה, נפתחת ומתרחבת, ההרגשה משתנה. אנחנו מרשים לעצמנו חיבורים חדשים כשאנחנו במוזיאון. בעת הצפייה בנוף אחר, מפרה ומעניין.

 

והימים הם ימי קורונה. עניין לא רגיל  ובשל אילוצי השמירה על תקנות משרד הבריאות גם חשיפת התלמידים לאמנות חזותית מקבלת פנים חדשות.

 השנה אנחנו מקיימים מפגשי אמן בקבוצות קטנות פנים אל פנים או בזום. אנחנו מתבקשים להגיע למוסדות האמנות בקבוצות קטנות או להישאר במסגרת בית הספר ולקיים את החוויה האמנותית שם. לכן, השנה, התערוכה יכולה גם להגיע לבית הספר או להיות משודרת על מסך בכיתה.  הגעת תערוכה ניידת, המלווה במדריך או מדריכה, שיתנו טעימות ממה שקורה במוזיאון, תביא עימה את קסם האוצרות ותהפוך כל יום ליום חג, שכן ישנה התמקדות באמנות ותרבות ברחבי בית הספר.       

האפשרות של הקרנת תערוכה וירטואלית, תדמה לילדים את גודלו וצבעוניותו של המוזיאון ותעורר בהם רעב להגיע, כשיתאפשר. נכון, ביקור וירטואלי במוזיאון אינו דומה לצפייה ביצירות מקור, אבל זה הכי קרוב לכך. להכרות נוספת עם תכנים בהקשר, ניתן לעיין בכתביה של רחל שליטא בספרה "דיאלוג עם אמנות", בהוצאת מכון מופ"ת (2013).

 

אחד מתפקידי הסל הוא לחשוף תלמידים לאמנות על כל סוגיה. בנוסף, מתפקידנו לעורר בילד סקרנות ורצון להכיר ולדעת. אני מאמינה שכל סוג של חשיפה אמנותית בפני הילד, מלמדת אותו ופותחת בפניו עולם חדש. לנו בסל, יש נכונות להסתגל, ולהתאים את עצמנו לאופני צריכה חדשים של אמנות, ועם זאת, אני מקווה שבמהרה נוכל לשוב לאולמות המוזיאונים,  להתבונן ביצירות מקור, לפגוש את האמנים פנים אל פנים ולחוות אמנות באופן הכי מלא שאפשר.

 

התמונה באדיבות אמין אבו עמרה, מנהל סל תרבות ארצי בתל שבע. תלמידים נהנים מביקור במוזיאון תל-אביב בהדרכתו של רפעת. קיץ 2018.

 

חן הלר סלומון היא מנהלת תחום אמנות פלסטית ומנחת מחוז ירושלים והשפלה

 

 

יש למלא את הפרטים

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.