ועדת הרפרטואר בתחום התיאטרון היא נגזרת של מטרות תוכנית סל תרבות ארצי, כתוכנית העוסקת בחינוך לתיאטרון ולא בחינוך באמצעות תיאטרון. החוויה התיאטרונית היא שצריכה לעמוד במרכז. הוועדה אינה רואה את תפקידה כמי שבוחנת את האמירה של ההצגה אלא את אופן עיצוב האמירה בשפת התיאטרון.
מאחר שאין תיאטרון ללא אמירה, שאלת המינון בין האמירה לאמצעים הדרמטיים, והאופן שבו מבקשת ההצגה להעביר את תכניה, היא השאלה המרכזית שמעסיקה את חברי הוועדה. בהצגה הדידקטית קיים חוסר איזון בין הפן האמירתי ובין העניין החווייתי, ה"איך" משרת בה את ה"מה". אם האמירה של ההצגה מובאת באופן דוגמטי, כך שההתכוונות חשופה לחלוטין, ללא כל מורכבות, ההצגה הופכת להיות הטפה, שאינה משאירה מקום לפרשנות. הצגות כאלה אינן יכולות לחנך לתיאטרון מאחר שהאמצעים התיאטרליים האמנותיים נדחקים בהן לתפקיד משני ומשמשים ככלי בלבד, בעוד החוויה התיאטרלית אינה מתקיימת.
בשיפוט של הוועדה הדגש הינו על מרכזיותה של החווייה התיאטרלית, מתוך כוונה לחוויה מורכבת, המגרה את הדימיון ומשאירה מקום לפרשנות ולחשיבה אוטונומית.
הוועדה מבקשת לבחון כל הצגה לגופה, על פי הקריטריונים הראויים, ולא ביחס להצגות אחרות. בעת הדיון בהצגה הוועדה תתייחס להצגה הנדונה בלבד, ולא תעסוק בהשוואות להצגות אחרות.
הבחינה בכל הצגה תתייחס בהתאמה למסגרת החינוכית בבתי הספר, ההתאמה לנושא, לצורה ותוכן באופן ראוי ונכון במסגרת הפעילות, וגם התאמתו לתוכניות החינוכיות הנלמדות בבית הספר בשיתוף מומחי התחום הרלוונטי מתוך בית הספר. הוועדה היא שקובעת את קהל היעד של כל הצגה.
עקרונות השיפוט האמנותי של הוועדה
הוועדה מבקשת לנסח את המושגים הבסיסיים שישמשו אותה בבואה לבחון הצגה, את מכלול המרכיבים שעליהם יש לתת את הדעת, את מערכת היחסים ביניהם, ומה בהם הופך את ההצגה להצגה טובה.
העקרונות האסתטיים (מה מהווה הפרעה אסתטית אל מול שלמות אסתטית)
מה רואים על הבמה (תפאורה, תלבושות, אביזרים – מידת ההתאמה)
ביצועי המשחק (ייחודי/קונבנציונלי, באיזה מידה הוא "מאבד את עצמו" בתוך התפקיד)
המוזיקה ופעלולי הקול (אופן השתלבותם)
הטמפו, הקצב של ההצגה
הטקסט (מידת הפרשנות שהוא מאפשר, מה מעניין בו)
הקהל כמרכיב בהצגה (איך הוא מגיב)
כלכלת הסממנים (היחס בין המרכיבים, האם יש כלכלה נכונה של כל המרכיבים שאמורים ליצור בסופו של דבר את החוויה התיאטרלית).
בכל שאלה ניתן לפנות להילית מוסרי, רכזת פניות ההצטרפות להיצע: hilit@matnasim.org.il
טלפון: 03-5653200
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.