תמר מאיר וספרה "סיפור העגלה"

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 50
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: אב"י - אמנויות במה ישראלית
קהל יעד: א - ד
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 27/05/2020

ארבעה חסידים נוסעים עם עגלון טוב לב שני סוסים זקנים ועגלה ישנה אל הרבי הגדול. בדרך יתקלו במכשולים ובקשיים, עליהם יתגברו באמצעות המוזיקה והרוח:
ניגון, שריקה, ריקוד, וגם צחוק וסיפור. לאורך הסיפור נכיר את האופי השונה של החסידים, את תפקידו החשוב של העגלון, ובעיקר – את כוחן של המוזיקה ושל החשיבה החיובית.
אלו יעמדו לצידם ויעזרו להם להגיע בשלום, גם כאשר העגלה נתקעת, הסוסים נעצרים, ואפילו כאשר הסוסים והעגלה יברחו לעבר השני של הנהר. במהלך המפגש תמר משמיעה לילדים ניגונים, ואף מנגנת להם בעצמה.

איוריו המיוחדים של שי צ'רקה המלווים את הסיפור, יוצרים למעשה עלילה מקבילה ומדגישים את הרעיונות שבסיפור בדרך מיוחדת, והמפגש יעסוק גם בהם ובפרשנות המיוחדת שלהם לסיפור. המפגש ילווה במצגת מרתקת של הווי חיי החסידים, הדגמות מאיורי הספר, וניגונים חסידיים. המפגש מתאים לכל המגזרים, ויותאם ברגישות המתבקשת לבית הספר ולערכיו.



על היוצרת - ד"ר תמר מאיר

ד"ר תמר מאיר היא מרצה לספרות וסופרת ילדים. זוכת פרס דבורה עומר לספרות ילדים, ופרס "יד ושם" למפעלים חינוכיים על ספרה "חנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי".

ספרה "סיפור העגלה", נכתב בהשראת עולם הסיפור החסידי, שהוא אחד מתחומי התמחותה של ד"ר מאיר.

תמר מאיר היא מרצה וותיקה ומבוקשת בעלת ניסיון בעבודה עם כל הגילאים, המופיעה גם בפני תלמידי בתי הספר היסודיים.

על היצירה 

סיפור העגלה מבוסס על עלילה מקורית (ולא עיבוד לסיפור קיים), ועם זאת הוא שואב השראה וכולל מוטיבים רבים מתוך עולם הסיפור החסידי. הילדים ישמעו על התהליך שבו נוצר הסיפור, על הדרך שעשה מסיפור משפחתי לספר, על תהליך עיצוב דמויותיהם של ארבעת החסידים, ועל הרעיונות שנמצאים במרכזו: כוחם של המוזיקה, הריקוד והחשיבה החיובית לפתור בעיות (גם אצל הביטלס...) ובמיוחד – על הדרך שבה סיפורים ומספריהם יכולים להשפיע על המציאות.

לצד העיסוק בערכים האוניברסליים של האמנות, ובאופן שבו גם אנחנו יכולים לפתור בעיות בחיינו היום, נעסוק גם בהווי המיוחד של החסידים, ובסיפורים חסידיים:

במהלך המפגש ישמעו הילדים מי הם בעצם החסידים, מהו ההווי המיוחד שלהם, וילמדו על המקום החשוב של הניגון והמוזיקה, ועל המקום החשוב של סיפור סיפורים בעולם החסידי, זאת תוך דוגמאות מסיפורים חסידיים שהשפיעו ישירות על 'סיפור העגלה'.

רעיונות לדיון:
מה תפקידה של המוזיקה בחיינו? מה ההבדל בין שירה לשריקה?

מה עושה לנו הצחוק?

מה קורה לנו כשאנחנו רוקדים?

האם הרגשנו פעם שאחד מאלה עזרו לנו לפתור בעיה?

החסידים בסיפור נוסעים יחד בעגלה, כמו שאנחנו נוסעים היום במכוני המשפחתית.

מה קורה אצלכם בנסיעות המשפחתיות? האם נתקלתם פעם בבעיה במהלך הנסיעה? איך פתרתם אותה?

ניתן לקחת את הסיפור למקום אוניברסלי, וניתן גם לעשות הכנה הקשורה בהכרת החסידים והחסידות, ההווי המיוחד שלהם, והיחס לניגון ולשמחה.
ניתן גם להשמיע לילדים או ללמד אותם ניגונים חסידיים מפורסמים (כמה מהם נקלטו היטב בתרבות העברית הכללית).

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצה בית הספר יגאל אלון

לינק לצפיה
אב"י - אמנויות במה ישראלית
054-2468280

avinpo@gmail.com

פרדס חנה, ת.ד. 745

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.