משהו ממך אצלי-אל"י-היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 45
סגנון: דרמת נעורים
שם הרכב: שפת-התאטרון
סיווג: הצגה בגודל בינוני
שם המפיק: אל"י- האגודה להגנת הילד
קהל יעד: ז - יב
כמות קהל מקסימלית: 300
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 17/07/2023

הצגה העוסקת בפגיעה מינית בין בני נוער ובשימוש פוגעני ברשת ובמדיה החברתית.

שיר וערן הם זוג תיכוניסטים מאוהבים. ערן מבקש משיר לשלוח תמונה חושפנית שלה לווטסאפ שלו, כדי שיהיה לו "משהו ממך אצלי". הוא מבטיח שהתמונה תישמר אצלו בלבד ולאחר היסוסים, שיר נעתרת ושולחת תמונת סלפי.
למרות הבטחתו, בשלב מסוים מתחילה התמונה להתגלגל הלאה, עד לכדי סחיטה ואיומים בהפצת התמונה ברשתות החברתיות.
שיר במצוקה נפשית קשה ביותר, המצב יוצא מכלל שליטה והיא מתביישת לפנות לעזרה. האם תפנה לעזרה? האם יוכלו לעזור לה כשהתמונה עומדת להיות מופצת ברשתות החברתיות?

 



ההצגה נכתבה ע"י עו"ס טובה פישמן ולימור גרינברג בשיתוף הצוות הקליני של אל"י ובשילוב עם אנשי תיאטרון, והיא מבוצעת ע"י שחקני תיאטרון מקצועיים בוגרי בתי ספר למשחק. 

ההצגה משקפת את ההתמודדויות של בני הנוער בתקופה שבה הרשתות החברתיות מהוות מרכיב מרכזי בחייהם.
מטרת ההצגה להעביר לבני הנוער באופן חווייתי ומוחשי את הנזקים הקשים העלולים להתרחש בצילומים חושפניים ובהעברתם, לחוש את עוצמת הפגיעה והשלכותיה על הנפגעת, 
כמו גם לתת מידע וכלים כיצד ניתן להתמודד במצבי מצוקה קשים, תוך הדגשת חשיבות הפנייה לעזרה.

אנו רואים חשיבות רבה בעבודה של הצוות החינוכי, על מנת לחדד, לעבד ולהעמיק את מסרי ההצגה. לפניכם נקודות מומלצות לדיון:

שלב א' – רשמים ותחושות מההצגה:

לתת מקום לשיתוף בתחושות ובמחשבות של התלמידים שעלו מתוך ההצגה. להעלות שאלות כגון:

איך הרגשתם בהצגה? מה חשתם כלפי הדמויות השונות בהצגה (הזדהות? תיעוב? כעס? רחמים? ביקורת? האשמה? חמלה?), האם ההצגה חידשה / שינתה משהו בעמדותיכם?

שלב ב' – עיבוד רגשי וקוגנטיבי:

שאלות מנחות לדוגמא:

שיר – גיבורת ההצגה: מה לדעתכם הרגישה שיר כשנחשפה להעברת תמונתה ולסחיטתה? (בלבול / כעס / חוסר אונים / חרדה...) האם לדעתכם שיר היתה שותפה / אשמה בפגיעה בה? (גם אם התלמידים מדברים על אשמה, חשוב להדגיש את חוסר הלגיטימיות של האחר להשתמש בתמונה – לשליחה למישהו אחר / להפצה / וכמובן לסחיטה ואיומים)

איך אתם הייתם נוהגים במצב קשה של מצוקה? (חשיבות השיתוף – הקלה רגשית וקבלת סיוע ממשי) האם הייתם משתפים? אם כן - את מי?, אם לא - מדוע?

טלי – החברה הטובה:

טלי מפרה את הבטחתה לא לגלות את הסוד ומגלה לאביה של שיר:

לדבר על הבטחה ונאמנות, הבחנה בנורות אדומות של מצוקה אצל חבר/ה, על הפרת הבטחה בעת חירום, על הלשנה לעומת דיווח.

ערן – בן הזוג: מידת אחריותו על הפגיעה בשיר, אופן התמודדותו של ערן – בתחילה מול הפעלת לחץ ושכנוע ובהמשך – בבחירתו לקחת אחריות על מעשיו.

שרון – "החבר" שסוחט ומאיים:

הבחירה לנצל מישהו אחר רק בגלל שהוא יכול – מבלי לגלות חמלה לאדם שבו הוא פוגע ולהשלכות הפגיעה (שלצערנו עלולה להגיע לכדי מעשים אובדניים): לדבר על אמפתיה, על להעמיד את עצמי במקום האדם הנפגע (או אדם משמעותי עבורי – אם היו עושים את זה לבן/בת משפחה שלי..).

זו הזדמנות לדבר על השפה המחפצנת (מלשון חפץ) ששרון משתמש בה ביחס לשיר ("אני נותן לךָ, אתה נותן לי" וכו'...) ובכלל לשוחח על קשרים בין המינים – עד כמה הם מושתתים על כבוד וראיית האדם כסובייקט ולא כאובייקט למימוש צרכיי. לעתים החברה שופטת ומאשימה את הקורבן. גם אם לקורבן היה חלק / אחריות – חשוב שלא להפחית מחומרת הפגיעה ומאחריות הפוגע על ניצול המצב.

ניתן גם להרחיב דיון בנושאים כמו: הבחירות שלי כאדם – לא לבחור ביחסי ניצול, כשאני מנצל מישהו אחר – אני לא רק פוגע באחר, אלא גם פוגע באדם שאני – האם אני רוצה להשיג דברים בדרך ניצול אחר או בזכות עצמי.

שלב ג' – סיכום תכני ההצגה ומסריה:

לבדוק באיזו מידה הפנימו התלמידים את מסריה של ההצגה. להעלות נקודות כגון:

1. צילום, שליחה והפצה של תמונה (ללא רשות וגם עם רשות) – משמעות ואחריות: להפעיל שיקול דעת לפני צילום של עצמכם / של אחרים, לעצור ולחשוב על ההשפעה על האחר (איך אני הייתי מרגיש/ה אם היו עושים לי את זה), הבנה שכל תמונה ברגע שצולמה – עלולה להיות מופצת ללא כל שליטה מצידכם. חשוב גם לתת מידע על החוק למניעת הטרדה מינית – על הפגיעה ברמה הפלילית של הפצת תמונה וסחיטה.

2. לחץ חברתי – להקשיב לאינסטינקטים הראשוניים שלכם, לא לקחת החלטה פזיזה כשאתם לא שלמים עמה, להבחין בלחץ שמופעל עליכם ולמצוא את הכוחות לעמוד בו.

3. להדגיש את חשיבות הפנייה לעזרה לאדם שסומכים עליו – הורה, צוות חינוכי, וכד'. לשוחח על ההתגברות על מחסום המבוכה ועל החשש מכעס והאשמה, על כך שתמיד ניתן למצוא פתרון לסיטואציה - לאפשר להם להעלות פתרונות ולהוסיף פתרונות מצידכם.

4. בנוסף, חשוב להביא לידיעתם כי בכל חשש לפגיעה בילדים ונוער ברשת ניתן להתקשר 24/7 אל המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת – מוקד 105. המוקד מטפל בכל סוגי הפגיעות, פליליות ואזרחיות, כגון: בריונות, חרם, ביוש (שיימינג), התחזות, הפצת תמונות וסרטונים מיניים ו/או פוגעניים, הטרדה ופגיעה מינית, ועוד. המענים במוקד כוללים טיפול משטרתי במידת הצורך, טיפול במקרי חירום והצלת חיים, סיוע בהסרת תכנים, תמיכה והפניה לגורמי סיוע, ייעוץ ומתן מידע. www.105.gov.il

מפרט טכני מערכת הגברה מדונות GBL תפאורה הכוללת וילון נתלה על מעמד גדול ואביזרים שונים
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

טופס המלצה פנימיית כנות(משהו ממך)

לינק לצפיה

טופס המלצה-יצחק שמיר, רמלה (2)

לינק לצפיה

טופס המלצה-משהו ממך,בית חינוך ירקון

לינק לצפיה
אל"י- האגודה להגנת הילד
052-3458303

limor@eli.org.il

תל אביב - יפו, בית אלפא 9

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.