אלכס פז-גולדמן וספרו "תעלומת העיניים השחורות-כחולות"

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 45
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: אלכס פז-גולדמן
קהל יעד: ו - ט
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 23/09/2020

 עלילת הספר מתרחשת בישראל של שנת 1967 על רקע פרשת היעלמותם של ילדי תימן בראשית שנות המדינה. ההשראה לספר הייתה כותרת בשבועון "העולם הזה" שהכריזה: "ילדי תימן נמכרו לאמריקה!" ובגוף הידיעה סיפור על רב שעסק במכירת ילדים תימנים ליהודים אמריקאים עשירים תמורת 5,000 $ לילד. 

 

 





על הספר

לכבוד שבוע הספר, נשאלו אנשי ספר ורוח, מהו הספר הכי "כל ישראלי" בעיניהם. ספר שמגלם את ההוויה הישראלית במלואה. בחברה אחת עם "מיכאל שלי" של עמוס עז, "ספר הקטרוג והאמונה" של א.צ. גרינברג ו"התנ"ך" (לא פחות ולא יותר) נבחר גם הספר "תעלומת העיניים השחורות כחולות".
וכך כתבה העורכת, מתרגמת ומרצה בענייני עברית וספרות ילדים – עטרה אופק: ""תעלומת העיניים השחורות-כחולות" של אלכס פז-גולדמן – ספר מרתק, אמיץ ועכשווי, שמעז לגעת בפרשת ילדי תימן המושתקת והמוכחשת, ובדרך נוגע גם בהמון מאפיינים ישראליים אחרים – משנות ה-60 אמנם, אבל בעידן הכפר הגלובלי, כמה מאפיינים ישראליים עוד נותרו לנו? והכל בלי טיפת אנכרוניזם"
אז מה לאשכנזי טהור, שני הורים פולניים ניצולי שואה ולילדי תימן שנעלמו? הספר "תעלומת העיניים השחורות-כחולות"  זכה בפרס שרת התרבות והספורט לספר נוער מצטיין. ​

 

על היוצר 

פז-גולדמן נולד בקיבוץ המעפיל להורים ניצולי השואה. גדל בשכונת רמת עמידר ברמת גן ולמד בבית ספר מכל"ל, בוגר הטכניון במדעי המחשב ותואר שני בתוכנית למחקר תרבות הילד והנוער באוניברסיטת תל אביב.

את כתיבתו החל בעיתון הסטודנטים "אפסילון".  כתב סיפורי ילדים ב"משמר לילדים ו"הארץ שלנו" וב"עיניים". היה בין כותבי "דבר אחר" וכן כתב וערך בשיתוף עם בנצי לופו את המדור הסאטירי העולם הבא שהתפרסם ב"העולם הזה" בנוסף להיותו סופר עבד בתעשיית ההי-טק. פז-גולדמן גר בתל אביב ואב ל-3 בנות ובן.

הספר "תעלומת העיניים השחורות-כחולות"  זכה בפרס שרת התרבות והספורט לספר נוער מצטיין.  עלילת הספר מתרחשת בישראל של שנת 1967 על רקע פרשת היעלמותם של ילדי תימן בראשית שנות המדינה. ההשראה לספר הייתה כותרת בשבועון "העולם הזה" שהכריזה: "ילדי תימן נמכרו לאמריקה!" ובגוף הידיעה סיפור על רב שעסק במכירת ילדים תימנים ליהודים אמריקאים עשירים תמורת 5,000 $ לילד. 

 

ספרים נוספים של המחבר:

"שלושה בסירה אחת עם פאני היל"  קובץ סיפורים אודות נשים המסרבות להיכנע לתכתיבים גבריים וקורעות באומץ את מארג החיים המשותף והאומלל  וגם על ספרים אסורים על ילדים ועל יכולתם לחבר בין אב לבן שתהום פעורה ביניהם.

"עמית, דלית ושביט בתעלומת המודעות התלושות" במסווה של תעלומה אחרי חתולה שנעלמה ובהרבה הומור עוסק הספר בתהליך שעובר על ילדים להורים גרושים זה. הספר נבחר למצעד הספרים של משרד החינוך..

"המרגל האבוד והשמלה הירוקה" על רקע פרשיות ריגול שהסעירו את מדינת ישראל הצעירה בשנות ה-שישים של המאה ה-20, , כמו פרשת האיש במזוודה והמרגל על הסוס וולפגנג לוץ.  מוטי וראובן בני ה-12, בלשים מקריאת ספרים, חושפים מרגל אכזר ומסוכן שחדר לשכונה ומאיים על קיומה של המדינה כולה ותוך כדי כל נחשף סוד משפחתי מטלטל. .הספר נבחר למצעד הספרים של משרד החינוך.

"הרפתקה בחולות"  -בשיתוף עם איריס ארגמן נכתב בהשראת ספריו של הסופר נחום גוטמן ומספר על ילדה תל אביבית שחוזרת בזמן לתל אביב של מאורעות 1936. הספר עובד למחזה בתיאטרון לילדים ונוער של אורנה פהספר נבחר למצעד הספרים של משרד החינוך.

איך כותבים ספר היסטורי לנוער של היום על מאורעות שהתרחשו לפני 70 שנה ואשר הוסתרו במשך שנים רבות תחת מעטה של חשאיות? וכל זאת מבלי להתשמש בטריק של "חזרה בזמן"?

מה הקושי בבחירת שפה וסגנון כאשר מתארים שיח שנערך לפני שבעים שנה כאשר מאז ועד היום חלו תמורות ענקיות בשפה, בסגנון, בסלנג? 

כיצד מתמודדים עם בעיית "התקינות הפוליטית" של היום? 

מהו אנאכרוניזם וכיצד יש להימנע ממנו?

מה הדיאלוד שמתרחש בין המחבר לעורכץ הספר? מי מנצח ומי מפסידש.

מה היו לבטיו של המחבר בבחירת דמות המספר הראשי?

כיצד יכול מי שגדל בבית אשכנזי-פולני לתאר במדויק את אוירת הבית התימני עד כדי כך שגדול משוררי תימן בישראל כותב עליו שהוא "אחד משלנו התימנים"?

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
אלכס פז-גולדמן
054-4942500

alexpaz3@gmail.com

תל אביב, רח׳ עמוס 20

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.