במפגשיה עם תלמידים בבתי הספר, משתפת אותם הסופרת גלית דהן קרליבך באילו אופנים הספרים מהווים עבורה הזדמנויות פז לצאת להרפתקאות ומסעות, מימי ילדותה ועד היום. עוד משוחחת במפגש על תהליכי קריאה שונים, הקודמים להרגשתה לכתיבה עצמה, ועושה זאת בדרכים סיפוריות, עתירות גוון וצבע. לטענתה, פנטזיה, ככוח של דמיון, היא ממשית, חזקה, ואף בעלת פן מוסרי.
גלית דהן קרליבך, ילידת 1981, היא יוצרת, סופרת ומורת דרך, כלת פרס היצירה לסופרים ומשוררים לשנת תשע"ד. ילידת העיר שדרות, אשר גדלה בה, באשדוד ובירושלים. כך היא מספרת על עצמה: "גיליתי ששני המקצועות שלי משלימים זה את זה - כשיש צמח או מבנה בעל היסטוריה עמומה אני נוהגת להמציא פרטים. ככה הרבה יותר מעניין. חוץ מזה, אני מנחת סדנאות כתיבה, בעלת מדור סיורים הומוריסטי, מבקרת ספרים לרדיו ולעיתונות וקוראת, קוראת, קוראת".
בין פרסומיה המגוונים ניתן למצוא שירים, ביקורות ספרות, מאמרים, מסות וסיפורים קצרים שפרסמה לאורך השנים, בעיתונים ובכתבי עת שונים, בהם: "מאזניים", "מעריב", "הארץ", "Ynet" ועוד. נכון לשנת 2018, יצאו לאור שישה רומנים וספרי פנטסיה פרי עתה, כאשר הראשון שבהם "אחותי כלה והגן נעול", ראה אור בשנת 2010. בנוסף ראו אור ספריה "קצה" ו"סופה של אליס" – רומנים למבוגרים, "ערפילאה" וספר ההמשך, "שובו של פי עשר" – ספרי פנטסיה לנוער, המתארים עולם פנטסטי-ריאליסטי. דהן-קרליבך מעידה על עצמה כי באופייה היא "היפראקטיבית וחייבת לעשות כמה דברים בבת אחת", ומוסיפה כי "בספרים אלו יצרתי שני עולמות שונים".
כשנשאלה בנוגע למניע שלה לכתיבת ספרים, סיפרה כי "הטריגר שלי לכתוב ספרים, הוא הדברים שמכעיסים ומרגיזים אותי. זה כמו תיקון עולם, לא בתור אידיאולוגיה, אלא בתור נקמה. "ערפילאה" היא הנקמה שלי בחום שאני מאוד סובלת ממנו. הלכתי עם הבן שלי בחזרה מבית הספר והיה ממש חם. אמרתי לו, 'תאר לעצמך שהיה כאן עץ קרח, אילו טעמים היית רוצה שיהיו בו?' ואז התחלתי לכתוב והבנתי שהסיפור התבשל אצלי הרבה זמן". דהן-קרליבך מקבלת את השראתה לכתיבת ספרות ריאליסטית המשלבת בתוכה פנטזיה מנוף ילדותה ומבית סבתה. "סבתא שלי לימדה אותנו שאין דבר כזה 'אנחנו לבד בעולם', והיא התכוונה ליצורים ולא לאנשים... אני אוהבת פנטזיה ואוהבת כשאנשים משתלבים בתוכה".
ספריה הנחלקים לעולמות של מבוגרים ועולמות של ילדים ונוער, עוסקים בין היתר בתחושות שחוותה בילדותה. כך את הרומן "קצה" ו"ערפילאה" כתבה בו זמנית, במשך שנתיים, כאשר "קצה" מספר על אישה צעירה ועצובה הפוגשת בגבר כריזמטי המנהיג קבוצת נערים אבודים, בעוד "ערפילאה" מתרחש בשני עולמות במקביל, במדינת ישראל וערפילאה – הנמצאת אי שם בעננים. הוריו של גיבור הספר, שאול, נעלמים, ובאותו הזמן נחטפת מכשפה צעירה בממלכת ערפילאה, סמוך לתחרות הקסמים שאמורה לקבוע מי יחליף את המלך בממלכה.
הצעות לדיון לקראת המפגש:
- כהכנה למפגש, מומלץ לקיים הקראה של הספר הרלוונטי בכיתה, או הקראה של מספר פרקים, ולפחות פרק ראשון (ראו בחלק המלצות אמן/מפיק קטע קצר). לאחר מכן, לשם כניסה לאווירה מתאימה, ניתן להקרין קטע מתוך הסרט "בילבי" (המבוסס על ספר הילדים הנודע מאת אסטריד לינגדן) בו מוצגת הצצה לאורח חייה הייחודי, פועל יוצא של דמיונה ויצירתיותה המפותחים, או להציג קטע מתוך הסדרה "גאון" העוסקת בחייו של המדען אלברט איינשטיין, בו ממוחש כיצד, באמצעות שימוש בדמיון, פיתח את התיאוריות פורצות הדרך בפיזיקה שבזכותן קנה את שמו. לאור קטעים אלו, אפשר לבקש מהתלמידים לתאר את מה שראו וחשבו. אלה קטעים המתארים את המפגש בין המציאותי, הפנטסטי או הדמיוני, דרך עיניים של ילדים, מבוגרים, ושל מי שקסם הפנטזיה והדמיון מפעם בו. כיצד ובאלו אופנים תורם לכם הדמיון בחייכם? האם פעם הבנתם משהו חדש באמצעותו?
- למה צריך לדעתכם ספרות המשתמשת בדמיון ומה היא נותנת לקוראים?
- ניתן לבקש מהילדים לספר על ספרי פנטזיה שאוהבים, על דמויות אהובות, לנסות לעמוד איתם על השאלה מהי בכלל פנטזיה ואיך היא שונה מהמציאות?
- לבקש מכל ילד לבחור גיבור המשתמש בדמיון בצורה יצירתית, ולשאול: מה מוצא חן בעיניך באופן בו משתמש הגיבור בדמיונו? בנוסף, לבקש מכל ילד לבחור עולם דמיוני/פנטסטי. מה אתם אוהבים בעולם הזה, האם הייתם רוצים לחיות בעולם כזה?
- לקרוא לילדים קטעים מתוך פתיחת הספר "ערפילאה". המצורפים למסמך זה (בחלק "המלצות אמן/מפיק"); איך נשמעת לכם ממלכת ערפילאה? ומה יכול היה לקרות לחרבונה שהפכה לכזו צחיחה ועלובה? מה אתם חושבים על היחסים בין עננה וגשמינה? אפשר להפנות את תשומת לב הילדים לבחירת השמות של הסופרת, עבור הדמויות ועבור המקומות בסיפור. מה לדעתכם מספרים לנו השמות על הדמויות והמקומות, עוד בכלל לפני שקראנו בספר?
- לו המצאתם עולם בדיוני משלכם, מה היה בו ואיך היה נראה? האם אתם בכלל מאמינים בקסמים?
- האם אתם נמשכים לספרים שמשלבים עולמות דמיוניים? אם כן, למה? אם לא, למה לא? לפתח דיון כיתתי סביב השאלה ולהקשיב לריבוי הקולות והרעיונות שעולים.
הצעות לעיבוד לאחר המפגש:
- מה חוויתם במהלך המפגש? האם התחדש לכם משהו במהלך המפגש?
- האם עלה בכם הרצון לקרוא את הספרים של גלית? אולי לכתוב סיפור משלכ/ן?
- מה למדתם במפגש ומה לקחתם ממנו? האם הרגשתם שמשהו השתנה בעקבותיו, באופן בו אתם חושבים על ספרי פנטסיה?
- בעקבות המפגש, מה בעיניכם/ן התרומה של הפנטסטי/הדמיוני לעולם הפנימי שלנו כקוראים? במה יכולה לסייע לנו חוויית קריאה מהסוג הזה ומה היא מאפשרת, שקריאה מסוג אחר, לא תאפשר?
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.