המופע "משקה משקר" עוסק בתופעת שתית אלכוהול בקרב בני נוער. זהו מופע יחיד המשלב מונולוגים דרמטיים בצד הנחיה מודרכת. השילוב הייחודי מעניק לצופים , מעבר לחוויה הרגשית, גם ידע רלוונטי, כלים להתמודדות , הדהוד למסרים ועיבודם.
המונולוגים המרגשים מביאים את נקודת השקפתם וסיפורם האישי של מתבגרים שנקלעו למצבי סיכון בעקבות המפגש עם האלכוהול. מסיבת שתיה בבית ריק שמסתיימת בסרטון שמופץ ברשת ושתיה בפארק שכמעט מגיעה לפגיעה מינית. כל דמות מציגה פן אחר של התופעה ומעוררת הזדהות ומחשבה.
ההנחיה הקצבית בין המונולוגים מאפשרת מרחב לעיבוד ההתרחשויות. בין היתר אנו עוסקים בנושאים הבאים: אלכוהול והשפעותיו, התמודדות עם מצבי חירום תחת השפעת אלכוהול, הסכנות לפגיעה מינית- כפוגע או כנפגע, אלימות תחת השפעת אלכוהול, שאלת המחיר האמיתי של המשקה , אחריות/עזרה לחבר ופניה לעזרת מבוגר.
המופע מתאים לתלמידי כיתות ח' עד יא'
המזמינים יקבלו שני מערכים עם הצעות לפעילות הכנה לצפייה ופעילות לעיבוד הצפייה שיועברו ע"י המחנכים בכיתות.
פורמט יחודי לשנת תשפא- ההצגה מגיעה לכיתה! פעילות מותאמת למגבלות הקורונה בקבוצות קטנות בכיתות
המחיר המשתלם ביותר הוא למזמינים 3 פעילויות ביום
VIDEO
כתיבה: רות גנאל
בימוי והפקה: רות גנאל
שחקנית: דנית פור/ בת חביב/ הילה קסטלר
הנחיה: רות גנאל
המופע נבנה ב"שיטת המעלית" שפיתחה רות גנאל- M.A. במינהל החינוך, קרימינולוגיה וסוציולוגיה, מרצה, מנחת קבוצות, עוסקת בהדרכת הורים קבוצתית ופרטנית, עוסקת בשילוב מגוון כלים יצירתיים בטיפול והנחיה: פלייבק, פסיכודרמה, גשטלט, טרילותרפיה ועוד.
שיטת המעלית מתייחסת למעלית דמיונית שעולה ויורדת בין הראש ללב.
הראש- זקוק לידע, נתונים, עובדות
הלב- מחפש התרגשות, הזדהות, סיפור שאפשר להתחבר אליו
חיבור בין הראש והלב יוצר השפעה לטווח ארוך, משפיע על עמדות ועל התנהגות.
המופע כולל 5 מונולוגים מרגשים כאשר אחרי כל מונולוג יש קטע הנחיה הכולל כלים להתמודדות עם סיטואציות שונות.
המעבר בין מונולוג הנחיה לסירוגין שומר על רמת קשב גבוהה של הקהל, סקרנות וענין.
המופע מדבר אל בני נוער ובשפה של בני נוער וכאשר צופים בו הורים- הם מקבלים הצצה לעולמם של המתבגרים ויכולת להבין מה מניע אותם, מה הם מחפשים, ממה הם מפחדים.
הרקע הטיפולי והניסיון ארוך השנים של רות גנאל בעבודה עם נוער והורים מאפשר להוציא הרבה מאד חומר לשיח עם מתבגרים בעקבות המופע- יש בו שכבות של שכבות של נושאים- מגוון דמויות וסיפורים שאפשר להזדהות איתם ומתוך כך- אפשרות להקיף מגוון היבטים של תופעת שתית האלכוהול בקרב נוער.
המופע מלווה בשני מערכי פעילות שנשלחים לבית הספר בכדי שתוכלו להכין את התלמידים לצפייה ולקיים איתם שיח משמעותי לפניו ולאחריו.
פעילות לעיבוד הצפייה
תרגיל פתיחה: לבחור רגע אחד מתוך הפעילות שנשאר איתי גם אחרי שהשחקנית הלכה
למה דווקא הרגע הזה או המשפט הזה נגע בי?
בשלב השני: חצי מהתלמידים מתבקשים לכתוב על פתק בצבע מסויים (או דף שורות) בעילום שם מה יכול להשפיע עליהם ולשכנע אותם לשתות אלכוהול
החצי השני מתבקש לכתוב על פתק (בצבע אחר או על דף חלק) בעילום שם מה עצר אותם עד היום מלנסות/ לשתות אלכוהול
כל קבוצה מניחה את הפתקים המקופלים בערימה משלה
המורה מערבב את כל הפתקים- כל תלמיד שולף פתק של מישהו אחר מהערימה שלו
מתחלקים לזוגות: בכל זוג יש אחד שמחזיק בסיבה למה כן לשתות והשני מחזיק בסיבה מדוע לא לשתות.
נושאים לשיחה:
שלב א':
*תסביר את הטיעון שרשום בפתק כאילו אתה כתב אותו- תנמק, תצדיק, תן דוגמא
שלב ב'
*האם אתה מתחבר לטיעון הזה?
שלב ג:
האם בפעילות שחווינו יש מענה לטיעון שעולה מהפתק?
מפרט טכני
לאור הקורונה הפעילות מתקיימת בכיתה . יש להצמיד את כל השולחנות לצדדים או לפנותם החוצה. התלמידיםיושבים על כסאות בצורת ח ' ; .אין צורך באבזור נוסף.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.