" מקס יקירי, כל מה שנותר בעזבוני יש לשרוף כליל, מבלי לקרוא. שלך, פרנץ קפקא". תשעים שנה לאחר שכתב את צוואתו המפורסמת, כתבי היד של פרנץ קפקא מתגלגלים לדירה מוזנחת ברחוב שפינוזה בתל-אביב ונמצאים בליבו של סכסוך ספרותי–פוליטי רווי יצרים בין ישראל, גרמניה וצ'כיה. בהשראת הסיפור "לפני החוק" מתאר הסרט את המאבק המשפטי על כתבי היד המסתוריים של קפקא המנוח, ההופך בעצמו למאין סיפור קפקאי, תשעים שנה אחרי מותו. מדינת ישראל טוענת לבעלות על כתבי קפקא בשל יהדותו, הגרמנים טוענים שקפקא כתב בשפה הגרמנית ולכן שייך להם והצ'כים מנכסים את כתביו לעצמם כי התגורר בפראג רוב חייו. כיצד הגיעו כתביו השווים מיליונים לידיה של גברת אלמונית מתל אביב? ולמי, אחרי הכל, שייך פרנץ קפקא?
VIDEO
שגיא בורנשטיין הוא מפיק, במאי ועורך של סדרות וסרטים תיעודיים. מאחוריו 15 שנות ניסיון בעבודה עם כל גופי השידור המרכזיים בארץ ועם ערוצים נבחרים באירופה ובארה"ב. בין עבודותיו כעורך: "מחוברים", "מעושרות", "עולמו של רנו פסקל" ועוד. " בין סרטיו: הסיפור האחרון של קפקא, מוסר השילומים, #מחנה_משותף ועוד. למד צילום בקאמרה אובסקורה ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.
הסיפור האחרון של קפקא הופק עבור הערוצים ARTE, SWR, SVT והרשות השנייה והוקרן בתחרות הרשמית בפסטיבל דוקאביב, בפסטיבל דוק לייפציג בגרמניה ובפסטיבלים וערוצי טלוויזיה רבים ברחבי העולם. הסרט צולם בישראל, גרמניה, שווייץ וצ'כיה וכולל, בין היתר, צילומים במצלמה נסתרת ומעקבים ליליים, בניסיון להתחקות אחרי התגלגלות כתביו של קפקא לתל-אביב והמאבק המשפטי עליהם שהתנהל כמעט עשר שנים בכמה בתי משפט בישראל ובמדינות אחרות.
הכנה למפגש
כהכנה לקראת הצפיה בסרט והמפגש עם הבמאי, מומלץ לקרוא את הסיפור "לפני החוק" מאת פרנץ קפקא, שהיווה השראה מרכזית בתהליך יצירת הסרט ודרכו ניתן להכיר את יסודות העולם הקפקאי ואת יחסו של קפקא עצמו למערכות המדיניות ובראשן מערכת המשפט.
ניתן לעסוק עם התלמידים בשאלות הבאות טרם הצפייה:
מה מאפיין את העולם הקפקאי?
כיצד ניתן לבטא מאפיינים אלו באמצעים קולנועיים?
מה הם האתגרים העומדים בפני במאי/ת קולנוע בעיבוד קולנועי של יצירה ספרותית?
מערך שיעור בעקבות הצפייה בסרט – 50 דק' (לכיתות י' עד יב')
מטרות:
התייחסות לסוגיות שהסרט מעלה בנוגע לקשר בין סופר ליצירתו.
התייחסות לעולם הקפקאי וביטויו בשפה הקולנועית.
התייחסות לסוגיות אתיות ביצירה דוקומנטרית.
פתיחה ושאלות מהתלמידים (15 דקות)
נעדכן על התפתחות הסיפור מאז סיום צילומי הסרט (רק השנה נתן בית המשפט העליון את פסק הדין הסופי ונחתם המאבק המשפטי ארוך השנים המתועד בסרט).
נספר כיצד נחשפנו לסיפור יוצא הדופן של כתבי היד של קפקא ומדוע בחרנו לעסוק בו.
נשתף את התלמידים בכמה סצנות שצולמו ולא נכנסו לסרט מסיבות שונות.
נותיר מספר דקות לשאלות ראשונות מהתלמידים.
שאלות לדיון מונחה בנושא הקשר בין סופר ליצירתו (15 דקות)
נקרא יחד קטע קצר מתוך "צוואות נבגדות" של מילון קונדרה, המתייחס לעיזבונו של קפקא.
האם לדעתכם מכס ברוד היה צריך לקיים את צוואתו של קפקא ולשרוף את כל כתביו?
האם יצירה ספרותית עומדת בפני עצמה, או נקראת לאור דמותו של המחבר?
למי שייך לדעתכם עזבונו של קפקא ומדוע?
האם כתב יד של יצירה ספרותית הוא פריט בעל ערך בעיניך? מדוע?
שאלות לדיון מונחה בנושא העולם הקפקאי, עיבודו לשפה קולנועית וסוגיות אתיות ביצירה דוקומנטרית (15 דקות)
נקרא קטע קצר מתוך פסק הדין של בית המשפט העליון בתיק העיזבון.
מהו יחסו של קפקא לעולם המשפטי? כיצד היה מגיב לפסק הדין בעניין עזבונו?
מה מאפיין את העולם הקפקאי?
כיצד ניתן לבטא מאפיינים אלו באמצעים קולנועיים?
מה הם האתגרים העומדים בפני במאי/ת קולנוע בעיבוד קולנועי של יצירה ספרותית?
אווה הופה, הדמות שניצבת במרכז הסרט, סירבה להתראיין לסרט. יוצרי הסרט קיבלו החלטה לעקוב אחריה ולצלם אותה במצלמות נסתרות. מה את/ה מרגיש/ה לגבי בחירה זו? האם זו חדירה לפרטיותה? האם זו בחירה מוצדקת ומדוע?
סיכום (5 דקות)
נסכם את הדיון ואת השאלות והעמדות השונות שעלו בו.
נציע לתלמידים מספר מקורות נוספים לחקר והעמקה אישיים: יצירות נוספות העוסקות בצוואתו של קפקא, יומניו של קפקא עצמו, סרטים דוקומנטריים נוספים המתייחסים לעולם הספרות ועוד .
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.