עפרה גלברט – סופרת; נורית צרפתי – ציירת ומאיירת.
במפגש משוחחות הסופרת והמאיירת עם התלמידים על עבודותיהן המשותפות. עפרה מספרת
מסיפוריה, נורית מציירת מציוריה ושתיהן מספרות לילדים איך ממציאים סיפור וכיצד מציירים אותו;
מנין באים הרעיונות, האם גיבורי הספרים הם ילדים אמיתיים או דמיוניים, כיצד מביעה המאיירת את
המילים בציור, באילו טכניקות היא משתמשת ואיך מכל זה נולד ספר.
בין הספרים שיידונו במפגש: "מאחורי דלתיים סגורות", "אילון רואה ירח" (הקיבוץ המאוחד), "עם
צבע אחד ומכחול", "עמית כבר לא פוחדת", "אני ילד כול יכול", "אם רוצים להתיידד עם סוס" (הוצאת
קוראים), "נחש קיפודי", "חלומו של היפופוטם" (ספרי צמרת) ו"איתי סיפור מתוק" (מטר).
עפרה גלברט-אבני היא סופרת לילדים ונוער, ילידת 1947. נולדה וגדלה בתל אביב. בילדותה ונעוריה נהגה לכתוב שירים ופזמונים ואף חיברה מחזות מוזיקליים לתנועת הנוער בה הייתה חברה. את שירותה הצבאי העבירה בנח"ל ולאחר מכן למדה בחוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב ועסקה בעבודה סוציאלית בבית החולים שיבא בתל השומר בעבודה עם חולים במחלת הסרטן. בתום כמה שנות עבודה סוציאלית התמסרה לחלוטין לכתיבה לילדים, ובכך שבה אל מחוזות המוכרים לה מילדות.
גלברט-אבני עבדה מספר שנים כספרנית, ייסדה וערכה עיתון לילדים ונוער בשם "משהו". מערכת העיתון פעלה במשך שש שנים. על ספריה כתב אוריאל אופק: "כתיבתה לילדים מצטיינת במזיגה הרמונית של דמיון מפרה ושובבות תמימה, המשובצת לעיתים במוסר השכל". נוסף על כתיבתה, עפרה עורכת ספרי ילדים ונוער ומקיימת מפגשים ספרותיים עם ילדים ונוער ברחבי הארץ.
ספרה הראשון, "טיול בצבעים", ראה אור בשנת 1978 ומאז פרסמה מעל ארבעים ספרים. גלברט-אבני זכתה להוקרה והכרה על פועלה הרב והמשמעותי. בין היתר, קיבלה בשנת 1995 את פרס יאנוש קורצ'ק לספרות ילדים על ספרה "קירות שלא רואים"; בשנת 2006 קיבלה את פרס זאב על ספרה "המכוערים של דניאל"; את פרס ראש הממשלה לשנת 2013; את פרס הספריות הציבוריות לשנת 2015 עבור ספרה "החיים שלי, דוט.קום" ועוד.
הצעות לדיון לקראת המפגש:
- (לכיתות א'-ב) ניתן לקרוא ספר בפני הילדים, ולעורר שאלות מתוך הסיפור במהלך הקריאה, תוך יצירת פאוזות חווייתיות. דוגמאות לספרים; כשהצב מאוהב, אם רוצים להתיידד עם סוס, סוד המכשפות, הענק שבא לבקר, מסעות קסומים. לאחר מכן ניתן לשאול: מה חשבתם על הסיפור שקראנו? ומה דעתכם על הדמות המרכזית בסיפור? איך בכלל יודעים מהי דמות מרכזית בסיפור? מצא חן בעיניכם הסוף של הסיפור? יש לכם רעיון לסוף משלכם? וכדומה.
- (לכיתות ג'-ד') ניתן להזמין את הילדים לקרוא בביתם את ספרה מכשפה מקולקלת ו/או את מכשפה מתאהבת, ספר ההמשך, ולהזמינם להתנסויות יצירתיות בכיתה בעקבות הקריאה; א. סיפור בשישה חלקים – לחלק דפים חלקים לילדים, לבקש מהם לקפלם לשישה חלקים כראות עיניהם ולמספר כל חלק במספרים עוקב. את ההנחיות ליצירת הסיפור, תיתן המורה בכל פעם בו יסתיים השלב הקודם על ידם. סצנה ראשונה - לבקש מהם לבחור דמות אחת מהסיפור שקראו ולציירה בריבוע הראשון. היא תהיה הגיבורה של הסיפור שלהם. סצנה שניה – לצייר את משימת הגיבור שלהם. סצנה שלישית – לצייר את המכשול החוסם את דרכו של הגיבור במילוי המשימה. סצנה רביעית – מי או מה יכול לעזור לגיבור? לצייר. סצנה חמישית – לצייר פתרון או דרך התמודדות של הגיבור עם המכשול שעמד בדרכו. סצנה שישית – כיצד הסתיים הסיפור? לאחר מכן להזמין את הילדים/ות לשתף במליאה
- (כיתות ה'-ח') ניתן להזמין את הילדים/ות לקרוא את הספר מאחורי דלתות סגורות, ספר מרגש וסוחף העוסק במשפחה אשר סוד גדול מעיב עליה... ניתן לפתח דיון בכיתה סביב נושא של סודות והסתרה מתוך המתרחש בספר, ולקרב את הילדים אל הנושא דרך עולם התוכן המעסיק אותם. מהי חשיבותם של סודות? האם סודות עלולים להזיק לנו? אילו רגשות עולים בנו כשאנו חושבים על הצורך להסתיר דבר מה מחברינו? מה יוכל לסייע לנו לפתוח את ה"דלתות הסגורות" ולשתף את מי שקרוב אלינו? באותו הנושא ניתן להזמין את הילדים לקרוא את הספרים המכוערים של דניאל או את ספר ההמשך החיים שלי, דוט.קום ולפתח דיון סביב נושא הסודיות וחשיבותה, בהקשר של גלישה ברשת ויצירת מערכות יחסים וירטואליות.
הצעות לדיון לאחר מפגש:
- בהתאם לשכבות הגיל השונות, ניתן לייצר דיונים שונים. בשכבות הגבוהות כדאי לעורר דיון סביב התכנים שעלו במפגש, להזמין את הילדים לשתף מה למדו, אילו שאלות התעוררו בהם, בנוגע לכתיבה, יצירה, ונושאים חברתיים בהם דנו.
- בקרב השכבות הנמוכות (א'-ב') ניתן להזמין את הילדים לבחור דמות אחת הזכורה להם במיוחד מהמפגש, לצייר אותה ולכתוב לה מכתב אישי ולציין בו במה מרגישים דמיון לאותה הדמות, ובמה מרגישים שוני מאותה הדמות. את היצירות ניתן לשלוח אל הסופרת, במידה וילדי הכיתה יחפצו בכך.
- בקרב שכבות היסודי הגבוהות יותר – ניתן לעורר שיח סביב השאלה מה הפיקו מהמפגש דרך אחורי הקלעים של עבודת האיור והכתיבה; ספרו על "אחורי הקלעים" של מקצועות נוספים אליהם נחשפתם, מההורים ובני משפחה, ושתפו בכיתה. מהי חשיבותה של עבודה הנעשית מאחורי הקלעים לטובת המוצר הסופי בעיניכם? נמקו.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.