אור קטן
מאת אביב לוז /בימוי האוורד ריפ/ עיצוב באטריס הל/ תלבושות מעיין ריף
מוסיקה יובל מסנר/ תאורה שלומי בן דוד/ משחק ניבי עופר ועומר שמשוני
"אור קטן" היא קומדיה רומנטית שמדליקה בתוכנו אור של תקווה ומזמנת לנו לשאלות זהות רבות משמעות.
ג'ני צעירה שובת לב ילידת ברוקלין, מגיעה לישראל במסגרת פרויקט התנדבות ציוני לעבוד בבית החולים ברזילי באשקלון. ארז, חייל שהשתחרר משירותו בגולני בדרכו לשדה התעופה לקראת טיסה לאמריקה. בעוד זו באה להיות חלק, זה מבקש להתנתק מהמדינה.
תוכניותיו של ארז משתבשות וברגע האחרון הוא נאלץ לחזור לדירה באשקלון מבלי לדעת שזאת כבר נמסרה לדיירת החדשה, ג'ני המתנדבת מברוקלין. הנסיבות ויד הגורל גורמים להם להעביר יחדיו את חג החנוכה רווי ירי רקטות ואזעקות ה"צבע אדום".
המצב הבלתי צפוי, הפערים התרבותיים בין שני הצעירים, והיחס השונה לזהותם הישראלית- יהודית, מזמינים שלל מצבים קומיים ומרגשים, שבמהלכם אור חדש יאיר את תפיסת עולמם של ג'ני וארז לגבי מורשתם ומקומם בחברה הישראלית.
מורים יקרים, אנו מגישים חומרי הכנה לצפייה בהצגה ונושאים לדיון אחריה במטרה להעשיר את חווית הצפייה, להרחיב את עולמם של הצופים ולעודד את מעורבותם. צפייה מודרכת ושיחה שמומלצת לקיים לאחר הצפייה, יכולים להעשיר את עולמם של הצופים, אסתטית, רגשית ואינטלקטואלית.
יש הסבורים כי על מנת ליהנות מיצירה אמנותית די בכך שחווים אותה. יחד עם זאת, אנו מאמינים שההנאה כרוכה גם בהבנת שפת התיאטרון הייחודית, מרכיביה וסימניה.
כל יצירה אמנותית הינה שילוב של תוכן וצורה.
באמנות התיאטרון מכיל התוכן מסר או אמירה, ואילו הצורה היא הסגנון האמנותי בו המסר מוגש. סגנון אמנותי פירושו משחק, תפאורה, תלבושות, תאורה, מוסיקה ותנועה; בעזרת כל אלה משפיעים התוכן והמסרים של ההצגה על הצופה, מרגשים אותו ומעוררים בו מחשבה.
ליצירה התיאטרלית מורכבות ייחודית משלה: היא תוצאה של שיתוף פעולה בין יוצרים רבים מתחומי אומנויות שונים ולכל אחד מהם תרומה חיונית משלו. יחד הם יוצרים את הצגת התיאטרון, כחוויה חד פעמית הנוצרת כל פעם מחדש, מול קהל צופים אחר, במקום אחר, בזמן אחר.
הצגת תיאטרון היא אפוא יצירה רב-גונית ושלמה אשר ביכולתה לברוא עולם חדש, עולם של אשליה ודמיון, המקרין על עולם המציאות שלנו ומרעיף עליו קסם והנאה.
הצעות לדיון לאחר הצפייה בהצגה
א. שאלות המתייחסות לתוכן ההצגה:
- מהם לדעתך המסרים של ההצגה?
- האם אתה מזדה עם מסרים אלו?
- במה שונות תפיסות העולם של ג'ני ושל ארז?
- האם ג'ני שינתה את תפיסתו של ארז? במה?
- האם ארז שינה את תפיסתה של ג'ני? במה?
- האם לדעתך ישנם גם דברים שמשותפים לג'ני ולארז? מהם?
- מהן לדעתך נקודות ההשקה בין ישראליות ליהדות?
- האם לדעתך בסיום ההצגה ג'ני וארז הפכו לאנשים שלמים יותר?
ב. שאלות המתייחסות לסגנון התיאטרלי של ההצגה:
המחזאי והבמאי
למחזאי שני כלים עיקריים להביע את האמירה: העלילה והדמויות, אך הבמאי הוא זה שנותן את הפרשנות האחרונה למחזה הכתוב והוא גם האחראי לתיאום כל יוצרי ההצגה.
- האם המחזה מעורר עניין?
- האם הבימוי מעוררת התרגשות?
- האם שילוב של שיבושי לשון מוצלח?
- מיהו לדעתך הגיבור של ההצגה?
- האם בסוף ההצגה הדמויות השתנו? במה?
השחקן
בהערכת עבודת השחקן אמות מידה רבות: מקוריות, ייחודיות, הומור, עקביות, רגישות.
- מי הייתה הדמות האהובה עליך? מדוע?
- האם השחקנים עוררו הזדהות עם הדמויות אשר הם הציגו?
- חשבת מה את/ה היית עושה במקומם ברגע תחילת המלחמה? האמנת למשחק השחקנים?
התפאורה
המרכיב העיקרי בחוויה החזותית הוא התפאורה. ישנו עיצוב מינימליסטי, כאשר רמז אחד מסמל את השלם, או עיצוב ריאליסטי המשחזר את התקופה והמקום באופן מדויק ועוד.
- האם אהבת את העיצוב של ההצגה?
תלבושות ואביזרים
התלבושות הן הסימנים החיצוניים של השחקן, הן מספרות לנו על זמן, מקום וסגנון התקופה ואף על תכונותיה של הדמות. בהצגה קיימים גם אביזרי במה (מנורה, תנורי חימום) ואביזרי יד (גיטרה, גז מדמיע, מחברת שירים)
1. כיצד אופיינו הדמויות השונות?
2. באילו אביזרים מקוריים הבחנת במהלך ההצגה?
התאורה
התאורה יוצרת את האווירה של ההצגה וממקדת את הסתכלות הצופה.
1. מה היא מאירה, מדגישה? מה היא מסתירה, מעלימה?
2. איך היא יוצרת אשליה? (יום - לילה, חום- קור, רגעים רומנטיים - רגעי מתח)
המוסיקה
המוסיקה בהצגה היא מקורית ולעיתים אין למוסיקה הזאת חיים מעבר להצגה.
- האם המוסיקה הצליחה ליצור אווירה ולהשפיע עליך?
- האם היא רק מסמנת מעברים או גם משמשת ליווי לשירים בהצגה?
- המוסיקאי אחראי גם לפעלולי הקול בהצגה (הפסקות חשמל, צפירת מכוניות, אזעקת צבע אדום ועוד)