איתן חריס וסרטו "אם לומר את האמת..."

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 30
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: איתן חריס
שנת הסרט: 2014
קהל יעד: יא - יב
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 06/06/2018

ג'נין ג'נין, סרטו של מוחמד בכרי, עורר עם צאתו בשנת 2003 תגובות נזעמות בישראל. בכרי היה באותה עת,  שחקן ובמאי ערבי רב מוניטין, תושב ישראל,

במאי 2002, לאחר רצף ארועי טרור עקובים מדם, פלש צה"ל לגדה המערבית ופתח במבצע "חומת מגן" שתכליתו המוצהרת היתה חיסול תשתית הטרור הפלסטינית. המבצע ארך כ40 יום ובמהלכו הופצו שמועות על טבח נוראי שערכו חיילי צה"ל במחנה הפליטים בג'נין . מייד עם צאת החיילים מהמחנה נכנס מוחמד בכרי עם צות צילום לג'נין, וראיין את תושבי מחנה הפליטים, על שהתרחש, לדבריהם, בזמן פשיטת צה"ל על המחנה.

חמשה חיילי מילואים, שנלחמו במבצע חומת מגן ושכלו 13 מחבריהם ליחידה בקרב בג'נין, תובעים את בכרי בתביעת דיבה, בטענה כי סרטו, המוצג כדוקומנטארי אינו אלא סרט תעמולה פלסטיני, המציג אותם ואת שאר חיילי צה"ל שהשתתפו בקרב בג'נין, כפושעי מלחמה.

המאבק בבית המשפט ומחוצה לו אורך שש שנים. לצידו  של בכרי עורך הדין אביגדור פלדמן, ומולם חמישה אנשים, כמעט אנונימיים, כמעט שקופים, הבטוחים בצדקת דרכם.

קרב פנים אל פנים מרתק ומסעיר מתחולל במסדרונות בית המשפט בין חמישה חיילי מילואים לבין מוחמד בכרי, במאי ושחקן ערבי, תושב ישראל.

סופו התמוה של המשפט מעיד על כך.

הסרט מאיר על הסכנה האורבת לפתחו של הקולנוען הדוקומנטרי, ומהלך המשפט מעלה שאלות אתיות הנוגעות לכל יוצר דוקומנטרי באשר הוא.

 

 



איתן חריס הוא במאי ומפיק של סרטים דוקומנטריים וזוכה בפרסים בינלאומיים ומקומיים רבים. זוכה פרס שר החינוך למצויינות בקולנוע. צלם סרטים שמאחוריו עשרות רבות של סרטים דוקומנטאריים ועלילה (בלוז לחופש הגדול) וסרטים רבים בארץ ובעולם. בין סרטיו כבמאי ומפיק: סולחה, אם לומר את האמת..., לולה, כמו לילית, נסיג', ערוס אל ג'ליל, אייבי נתן - עם שקיעת החמה, משאללה, ועוד.

הרעיון לסרט "אם לומר את האמת..."  נולד בשל הסערה שעורר סרטו של מוחמד בכרי "ג'נין ג'נין" ותביעת הדיבה בעקבותיה, ע"י חמישה חיילי מילואים ושפתחה מחדש כמה שאלות אתיות המעסיקות כל יוצר דוקומנטרי באשר הוא:

1. מהי אחריותו המוסרית והמשפטית של היוצר הדוקומנטרי לדברים הנאמרים ע"י הדמויות המשתתפות בסרטו? 

2. מה ההבדל בין סרט תעודה לסרט תעמולה?

3.האם סרט דוקומנטרי אמור להביא את דעות כל הצדדים?

4. האם סרט דוקומנטרי הוא יצירת אמנות?

כהכנה לצילומים נפגשתי עם שני הצדדים לתביעה ובאי כוחם. למרות התחייבותי המפורשת כלפי הצדדים להצגתם בסרט בצורה הגונה שמחוייבת לאמת, בחרו התובעים שלא לשתף עימי פעולה בעשיית הסרט. הם נימקו זאת ב"היותי חלק מהתקשורת השמאלנית" וטענו שאינם נותנים בי אמון. מוחמד בכרי בחר לשתף איתי פעולה. 

למרות שרק צד אחד בתביעה, הנתבע, שיתף איתי פעולה, עשיתי כל מאמץ על מנת להביא את שני הצדדים בסרט בצורה הוגנת.

לאחר הקרנת הסרט, הודו התובעים בפני כי שגו בהחלטתם. לעומתם, מוחמד בכרי, לצערי, החרים את הסרט ועשה כל שיכול היה על מנת להשמיצני...

 

כהכנה להקרנה והדיון בעקבותיה מוצע להביא בפני התלמידים את הרקע לתקופה, תחילת שנות האלפיים, הפיגועים בתוך ישראל ובראשם הפיגוע הנוראי בנתניה בערב פסח 2002 ומבצע "חומת מגן" בעקבותיו.

שאלות לדיון:

  1. האם סרט "דוקומנטארי" אמור לשקף את דעות כל הצדדים?
  2. אחריות היוצר - האם יוצר דוקומנטארי המביא בסרטו דברים בשם אומרם, אחראי מוסרית לתוכן האמירות?
  3. האם סרט דוקומנטארי הוא יצירת אומנות?
  4. מה הופך סרט תיעודי לסרט תעמולה?
  5. מהי אמת דוקומנטארית?
שפת המופע הסרט בערבית ועברית עם כותרות תרגום בעברית
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
איתן חריס
0522643525

harris@netvision.net.il

זכרון יעקב, hthr 15

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.