דון בדמיון

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 55
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תיאטרון הכפכף
קהל יעד: גן - ב
כמות קהל מקסימלית: 200
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 20/09/2022

דון בדמיון, מסע הרפתקאות ליצני, צבעוני ומרהיב על זוג אופי בייגלה מצחיקים שהופכים לשחקנים בהצגה "דון בדמיון". מיועד לגילאי 5 עד 120. 

תיאטרון הכפכף מזמינים אתכם לקלאסיקה על חברות, אומץ לב ועל הקו הדק שמפריד בין מציאות לדמיון, עליו הולך דון. דון בדמיון. במסעם הם רוכבים על סוסים, מצילים את הנסיכה דולצינאה מהטירה של המכשף הנורא, נלחמים בטחנות רוח, פוגשים מפלצות בדמות פרות, מטפסים על הרים ומביסים את הרוח הרעה. יחד הם יוצרים הצגה שכולה משחק וירטואוזי, תיאטרון פיזי, מסכות, ליצנות ומוזיקה חיה. במעטפת תפאורה תקופתית.

בהשראת הספר "דון קישוט" מאת מיגל דה סרוונטס.

 



קבוצת תיאטרון הכפכף היא קבוצת אמנים שנולדה מתוך מפגש צבעוני בין שחקן, מוזיקאי, תפאורנית ובמאי, שחברו יחד וייצרו ממוחם הקודח שלל דמויות צבעוניות, מייצגים, הצגות ילדים ומופעים מוסיקליים עם טוויסט ליצני. ההצגה עלתה בפסטיבל אופקים לתיאטרון רחוב, פסטיבל תרבות יהודית עכשווית בבית מזי"א ירושלים ובפסטיבל פתוח בבית ש"י עגנון ירושלים.

מתן קליגר עשור (זהירון וחיפזון, הארגז של ביאליק,קפטן הוק "פיטר פן" תיאטרון מופע") רועי פדידה (אנדלושס, ווימבו סימבה, האחים בז'וז') ורן אסולין (משל למשל, רופאי חלום, האחים בז'וז')

מחזה, בימוי ועיצוב: צביקה קורמן כרמון. ניהול מוזיקלי ולחנים: רועי פדידה. הפקה: רן אסולין. ביצוע תפאורה: ים גזית. תפירת תלבושות: אילנה קלגין. עיצוב וייצור מסכות: פייר טוביאנה.

 

דון בדמיון -  רעיונות להכנה לצפייה בהצגה

  1. דברו עם הילדים על פירוש המילה חלום, בקשו מהם לנסות ולהסביר מהו חלום לדעתם? במהלך השיחה השתמשו הגדרה המילונית:

חֲלוֹם – חֶזְיוֹן (מראה) לַיְלָה, מַרְאוֹת וּמְאֹרָעוֹת שֶׁאָדָם רוֹאֶה לִפְעָמִים בִּשְׁנָתוֹ.

  1. בקשו ממי שרוצה לספר על חלום אותו חלמו בשנתם.
  2. עכשיוהציגו בפני הילדים את המושג "חלום בְּהָקִיץ"  והסבירו להם את פירוש המילה בְּהָקִיץ - בִּשְׁעַת עֵרוּת, לֹא בזמן בְּשֵׁנָה.
  3. דברו עם הילדים על פירוש המילה חלום בְּהָקִיץ, בקשו מהם לנסות ולהסביר מהו חלום בְּהָקִיץ? במהלך השיחה השתמשו הגדרה המילונית - חלום בְּהָקִיץ - הזיות, דמיונות, היסחפות לעולמות הדמיון המתרחשות בזמן עֵרות.
  4. עכשיו ספרו לילדים כי הם עומדים לצפות בהצגת "דון בדמיון" והקריאו להם את תקציר העלילה:

דון קישוט היה אדם פשוט שחי בכפר קטן בספרד אבל בניגוד לכל שכניו בכפר שעבדו קשה ויצאו כל בוקר לעבד את אדמותיהם, לרעות את עדריהם ולפרנס את משפחותיהם הוא העדיף לחלום חלומות ולבלות את חייו בקריאת ספרי הרפתקאות ובמיוחד סיפורי גבורה של אבירים. סיפורים אלו הביאו אותו לחלום בהקיץ ולהאמין שגם הוא יכול להיות אביר אמיץ ועז רוח ושגם הוא יכול לצאת להרפתקאות: להילחם בקרבות מול ענקים ומפלצות, להשיג אוצרות להציל נסיכות ואולי אפילו להתחתן עם אחת מהן. וכך הוא מרכיב לעצמו שריון אבירים מאולתר מגרוטאות וכלי מטבח ישנים, מתחמש בחרב משחק מעץ של ילדים ואז הוא משכנע שכנו סנצ'ו פנשה שהיה איכר עני להתלוות אליו במסע ולהיות נושא כליו על ידי כך שהו מבטיח לו שיקבל חלק מן האוצרות אשר יפלו לידיהם בדרך ובכך יהפוך לאדם עשיר שלא צריך שוב קשה כל כך כל חייו. והשניים יוצאים למסע הרפתקאות שמתנהל בו זמנית במציאות ובדמיון.

 

רעיונות לדיון בעקבות צפיה בהצגה

 

  1. רשמו על הלוח זו לצד זו את המילים מציאות ודמיון, עכשיו קראו בפני הילדים אחת, אחת את רשימת ההתרחשויות מתוך ההצגה ובקשו מהם לשייך כל התרחשות או חלק ממנה למילים מציאות או דמיון, לדוגמה: הסולמות כסוסים -  הסולמות = מציאות לעומת זאת ההתייחסות והשימוש בהם כסוסים = דמיון

רשימת התרחשויות:

  1. שימוש בגרוטאות וכלי מטבח ישנים כשריון אבירים

(גרוטאות וכלי מטבח = מציאות , שריון אבירים = דמיון)

  1. המפגש עם אלדונסה הכובסת

(אלדונסה הכובסת = מציאות, ההתייחסות אליה כנסיכה דולצינאה = דמיון)

  1. המפגש עם הפרות השבות מן המרעה

(הפרות = מציאות, ההתייחסות אליהן כמפלצות = דמיון)

  1. המפגש עם טחנת הרוח

(טחנת הרוח = מציאות, ההתייחסות אליה כענק בעל 4 זרועות = דמיון)

  1. הביקור בטירת המכשף הרשע בה כלואה דולצינאה

בהתחלה בקשו מהילדים להסביר מדוע התרחשות זאת שונה מההתרחשויות עליהן דיברנו קודם, תוך כדי השיחה הובילו אותם והסבירו להם שבמקרה הזהאין אנו רואים בטירה או אפילו מְיַצֵּג (תפאורה) של טירה על הבמה וכל ההתרחשות נובעת מדמיונו של דון קישוט אשר מצליח לגרום אף לסנצ'ו פנשה ו גם לנו הקהל לדמיין שאנו רואים את הטירה מול עיינינו. מכאן אפשר להבין כמה כוח יש לדמיון וכיצד בעזרת הדמיון אפשר לבנות עולמות, לצאת להרפתקאות ולהיות כל מי ומה שאנחנו רוצים אפילו אם זה רק לשעה קלה או לכמה ימים.

  1. בקשו מהילדים לספר על חלום בהָקִיץ  שלהם? ואו מה הם חולמים להיות בעתיד?
  2. חלקו לילדים דפים וצבעים ובקשן מהם לצייר את  החלום בְּהָקִיץ שלהם. לאחר מכן תוכלו לערוך בכיתה תערוכת חלומות נפלאה.

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תיאטרון הכפכף
054-6266864

cafcafaf@gmail.com

באר שבע, מבצע לוט 4

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.