היפהפיה הנרדמת - הסיפור האמיתי

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מפגש תאטרון
משך זמן המופע: 55
סגנון: בובות ושחקנים
שם הרכב:
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: בן-בינה טל
קהל יעד: גן - ב
כמות קהל מקסימלית: 150
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

הצגת יחיד משעשעת החושפת את סיפורה של היפהפייה הנרדמת,

כפי שהוא מוצג מזווית הראיה של מְכַשֶפָאשלַה –מכשפה מצחיקה, מרושעת ולא מוצלחת במיוחד.

מכשפאשלה מתנכלת לנסיכה החמודה אבל בחוסר כישרון כה משווע,

עד כי ניסיונות הקלקול שלה תורמים לאנושות את האומנות המודרנית, את גילוי כוח המשיכה ואפילו את מגדל פיזה.

כתיבה, עיצוב בובות, ביצוע: טל בן-בינה

מוסיקה: עמית פוזננסקי

תפאורה, אביזרים ועיצוב תלבושות: "סטודיו מרבה ידיים"

עיצוב תאורה: גיל הנדלמן

יעוץ וליווי אמנותי: נוגה אלגום

קול מוקלט: יובל לירון

 

 




כתיבה, עיצוב בובות וביצוע: טל בן בינה

מוזיקה: עמית פוזננסקי

תפאורה, אביזרים ועיצוב תלבושות: "סטודיו מרבה ידיים" 

תאורה: גיל הנדלמן

יעוץ אמנותי: נוגה אלגום

קול מוקלט: יובלל לירון

היפהפיה הנרדמת – הסיפור האמיתי

מאת ובביצוע טל בן-בינה

דף הכנה (ניתן ומומלץ לפנות לאמנית לקבל במייל את חומר ההכנה ודף היצירה)

ההכנה החשובה ביותר – איך מתמודדים עם הטענה ש "היפהפיה הנרדמת זה סיפור לבנות"...? ילד נבון אחד, הסביר פעם לכל חבריו ש: "היפהפיה הנרדמת זה לבנות, אבל הסיפור האמיתי זה לבנים!" כמובן שלא יכולתי להסביר זאת טוב ממנו...

ההצגה מעלה מספר רעיונות מאד מעניינים שיכולים להוות בסיס לפעילות או שיחה בגן/כיתה. אפרט כמה הצעות (אל נא תבהלו מרוחב היריעה – קחו רק מה שתרצו).

 

1. מומלץ מאד להקריא לילדים את הסיפור -  אמנם הרוב מכירים, אבל לא תמיד זוכרים. כשזוכרים את המקור, נהנים יותר מהחידושים (המכשפה היא זו שמספרת את הסיפור והיא חמודה ומצחיקה, הארמון מתכסה בצמח פסיפלורה ולא בוורדים, הנסיכה היא זו שיוזמת את הנשיקה ועוד...).

2. מילות מפתח – יהיה נהדר אם תוכלו לוודא לפני ההצגה שהילדים יודעים את משמעות המילים: פאשלה, נקמה, מלתחה ופסיפלורה...

3. מה מניע את המכשפה - מכשפאשלה שרה שיר שאומר "לא אוהבים אותי ולא רוצים אותי, לא מזמינים אותי לשום מקום..." האם גם אתם מרגישים לפעמים שלא אוהבים אתכם? מכשפשלה עושה דברים רעים כי היא מרגישה שלא אוהבים אותה. האם אפשר להתנהג אחרת?

4. חווית הכשלון – מכשפשלה נכשלת פעם אחרי פעם במהלך ההצגה. בכל פעם שהיא נכשלת יוצאים דברים טובים... אפשר להמציא עם הילדים דוגמאות: נקרע לי הציור אז ציירתי אחד שאני יותר אוהבת, נשפך לי שוקו על הרצפה אז עזרתי לאבא לנקות והיה לנו כיף ביחד, הלכנו למכולת אבל גילינו שהיא סגורה אז שיחקנו ב"מכולת כאילו" וכו'...

5. אפשר לספר לילדים על המצאות אמיתיות שהתגלו במקרה:

  • המצאת דגני הבוקר – לדר' קלוגס נשרפה דייסת התירס שבישל. הוא גילה שאפשר לגרד את השאריות מתחתית הסיר להוסיף חלב, ולהנות מקורנפלס טעים ובריא...
  • מדען אחד יצא לטיול עם הכלבה שלו, כשחזרו הביתה הפרווה שלה היתה מלאה קוצים, בזמן שניקה את פרוותה הוא חשב וחשב והמציא  את הסקוטש הנצמד (וולקרו), המצאה מאד חשובה עבור נאס"א ועבור הגננות.
  • פקידה אחת נרדמה בזמן הקלדה (לכו תסבירו לילדים מה זו מכונת כתיבה...). החתול שלה שיחק בבית והפיל על הדף הכתוב פחית של צבע לבן. הפקידה התעוררה ובמקום להתרגז על החתול, המציאה את הטיפקס  

6. אמנות מודרנית – אפשר להראות לילדים ציורי אומנות קלאסיים בהם נראים הדברים כמו במציאות, לעומת יצירות מופשטות (המונה ליזה לעומת יצירות של פיקסו, או פיקסו מוקדם לעומת מאוחר). אפשר לתת להם לצייר דף שמח לעומת דף עצוב. (כמובן הילדים יודעים יותר טוב מכולנו ליצור אמנות מודרנית, אבל נחמד שידעו שיש לזה הגדרה רבת חשיבות...)

פיית האמנות: זה לא קישקוש... זה חידוש!!!   יש פה שמחה ועצב, אושר וכאב -  כל מה שיש לנו בתוך הלב...  הנסיכה פסיפלורה!  זה נפלא! זה מושלם!      גילית את האמנות המודרנית לפני כולם!!!

7. כח המשיכה – לפני המון המון שנים, ישב מדען צעיר שקראו לו אייזיק ניוטון תחת עץ תפוח (כן ממש כמו הנסיכה שלנו) ונפל לו לפתע... תפוח על הראש! במקרה כזה אפשר לבכות, אפשר להתרגז, אפשר לצחוק... אבל אפשר גם לחשוב. זה מה שניוטון עשה (ממש כמו פסיפלורה) וכך גילה את כח המשיכה (שקוראים לו גם כח הכבידה). בעצם ניוטון גילה שלכל דבר בעולם יש כח משיכה. גם לתפוח יש כח משיכה, אבל כיוון שהתפוח קטנטן וכדור הארץ עצום בגדלו – התפוח נמשך לכדור הארץ ולא להיפך.

בואו ננסה להפיל דברים – נגלה שגם דברים גדולים וגם קטנים, גם כבדים וגם קלים – כולם נופלים מטה. אפילו כשילדים קופצים, הם חוזרים בחזרה אל הרצפה.

אפשר גם להראות לילדים, בעזרת שלושה כדורים בגדלים שונים איך הירח סובב סביב כדור הארץ וכדור הארץ סובב סביב השמש. כל גוף נמשך אל הגוף הגדול ממנו ולא בורח לטייל בחלל. (אז למה הירח לא נופל עלינו? כי יש כח הדוחף אותו קדימה (התמד) בשעה שכח הכבידה מושך אותו אל כדור הארץ. כך נוצרת תנועה מעגלית.)

פיית המדע: כח המשיכה מושך הכל אל האדמה     בלעדיו היינו מרחפים בלי כנפיים,    הגשם היה מטפטף לשמיים,    הסוס היה בונה קן על הברוש,    והכובע היה טס לנו מהראש!

8. מגדל פיזה – הוא מגדל פעמונים גבוה שנמצא בעיר פיזה שבאיטליה. כבר כשהחלו לבנות אותו, הוא החל לנטות על צידו. הסיבה היתה שהקרקע עליו הוא בנוי אינה קרקע יציבה. מה אמרו המתכננים והבונים? "אוי! איזו פשלה..." אך בכל זאת המשיכו לבנות. חלפו כמעט אלף שנים (!) המגדל עומד על צדו מאז ועד היום.

אולי אחד הילדים יכול לנסות לעמוד באלכסון? כמה אפשר לעמוד באלכסון? מתי כח המשיכה ינצח אותנו?

כיוון שהאיטלקים חששו שהמגדל יפול כמו הילדים העומדים באלכסון, הם שיפצו את המגדל וחיזקו אותו. היום השיפוע קטן יותר והמגדל יציב הרבה יותר. בכל שנה מבקרים במגדל מליוני תיירים, כי דווקא אותה "פשלה" של מתכנני המגדל הפכה אותו לאחד מפלאי תבל!

פיית היופי: "הוא "קוּל", הוא מגניב, הוא פשוט מושלם המגדל הכי מצולם בעולם..."

9. פעילות יצירה: תיאטרון דו מימד – חלק מההצגה נוצר בטכניקה של תיאטרון דו מימד. אפשר ליצור תיאטרון שכזה עם הילדים בעזרת דמויות צבועות, גזורות, מודבקות על מקל. אפשר ליצור גם תפאורה דו מימדית: בתים, עצים, עננים וכו'.

אני מצרפת דף יצירה: הנסיכה והמכשפה. אפשר כמובן ליצור כל דמות שרוצים מאיורים, תמונות וציור חופשי.

*ציטוטי הפיות הם מגרסה מוקדמת של המחזה, בשלב הקיצורים נאלצתי לקצץ/לקצר אותם בהצגה.

 

 

סוג במה חצי מקצועית
רוחב 4
עומק 4
גובה 3
זמן הקמה 01:30
שפת המופע עברית
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

מכתב מסבתא

לינק לצפיה

גן תל אביב, טלי

לינק לצפיה

מכתב מליהי חרלפ פלטר

לינק לצפיה
בן-בינה טל
050-2103023

benbina@gmail.com

רמת גן, אסף 21

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.