"יש לי סוד" נועה גולדברג רוזן שרה ומספרת על מרים ילן שטקליס

תחום: ספרות
תת-תחום: מופע ספרותי
משך זמן המופע: 50
סגנון: פרוזה ושירה
שם הרכב: מספרים ומוזיקאים
סיווג: תכנית מיוחדת
שם המפיק: נועה גולדברג רוזן
קהל יעד: י - יב
כמות קהל מקסימלית: 200
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 17/04/2019

 המופע "יש לי סוד" הוא מופע מוזיקלי ותיאטרלי על שתי נשים: המשוררת מרים ילן שטקליס והשחקנית נועה גולדברג רוזן - יוצרת המופע.

הוא עוסק בחיפוש הייעוד, בחתירה למשמעות ובשירה. בסיפורים ובשירים שהיא שרה בליווי תזמורת, מגוללת נועה את סיפור חייה המרתק של המשוררת האהובה, והידועה בעיקר כמשוררת ילדים - ודרכה מגלה את הייעוד שלה עצמה כיוצרת. במופע שירים מוכרים כמו: ידידי טינטן, הבובה זהבה, מיכאל, דני גיבור, אלישבע מה נחמדת וגם שירים לא מוכרים, שהולחנו במיוחד למופע, ומאירים את מרים ילן - שטקליס כמשוררת מגוונת וכאשה מעניינת ומודרנית.





 

שמי נועה גולדברג רוזן. כמי שלא נולדה כאן, הכרתי את מרים ויצירתה רק כשהתחתנתי עם בן משפחתה. בהיותה חשוכת ילדים, דאגה מרים ילן למנות הקדש על שמה, בו ציוותה את עיזבונה לילדי ישראל שאין ידם משגת. מאז שנת 1984 מתכנסים מדי שנה הנאמנים ומפנים את כספי התמלוגים מספריה למטרות טובות, כמו למשל, לאחרונה: ספר בכתב ברייל שניתן לילדים עיוורים ולספרייה לעיוורים, או ספרים שלה שחולקו לילדים בגבול הצפון ועוד מפעלים חשובים. המעשה הזה שלה, שלדברי האחראית על תחום ההקדשים במשרד האפוטרופוס הכללי, הוא יוצא דופן ויחיד, הבהיר לי כמה חשוב היה לה שיצירתה תמשיך לחיות גם אחריה.

מזה עשר שנים אני חוקרת בארכיונים, מראיינת מכרים ובני משפחה ובין היתר למדתי שחוותה צער רב, שמאז זכייתה בפרס ישראל הראשון לספרות ילדים והאקלים הספרותי של אז, "תויגה" כמשוררת ילדים בלבד, וכך נחסמה לה הדרך לפרסם את היצירה שלה, רחבת ההיקף, ש"פחות מתאימה להבנת ילדים" (שטקליס). בסופו של דבר בשנותיה האחרונות, איגדה את כל מה שלא פורסם עד אז, לקחה הלוואה והוציאה לאור בכוחות עצמה, בקשיים רבים ובמהדורה מצומצמת את הספר "חיים ומילים". הספר נחשב לנדיר ביותר ובתוכו אוצר של שירה נפלאה: שירי אהבה, שירה ציונית, שירה יהודית על בית אבא, שירי אהבה רבים לעיר ירושלים, שירי קינה לעם ישראל בעקבות הפרעות והשואה וכן תרגומים, סיפורים וסיפורים אישיים. מכל מה שאספתי במסע הזה, יצרתי את המופע שעוסק בדמות שלה ובהשראה שהשרתה עליי  - שאותה אני מבקשת להעביר הלאה.

בשבוע שעבר זכיתי למה שאמני במה רבים מייחלים לו: פגשתי בדרך מקרה את ה"קהל" שלי... זיהה אותי בחור צעיר ושאל אם אני השחקנית מההצגה על מרים ילן שטקליס, וכשעניתי בחיוב הוא הוסיף כך (ואחר כך לבקשתי שלח לי):"כמתנה ליום הולדת קיבלתי כרטיס למופע "יש לי סוד". לא ידעתי במה אני הולך לצפות... כשיצאתי מהמופע שלך, הייתי נפעם, מלא בקסם והשראה. זהו מופע מיוחד, לא עוד ערב שירה ולא עוד ערב שירים, שילוב מקסים של סיפור החיים של שתיכן ושיריה הקסומים של מרים שהשאיר בי רצון לשמוע עוד עליה ועוד עלייך ואפילו הייתה לי לרגעים הרגשה שהיא עצמה נוכחת על הבמה יחד אתכם... זוהי תרבות במלוא כוחה, שאפו ואני מאחל לך שתצליחי. רונן לוי"

אני מרגישה שזכיתי בשליחות : למרים ילן שטקליס אין מרכז תרבות, ספרייה או מכון מחקר על שמה. (במשך שנים היא תרמה בנדיבות לקרן לב"י וחייתה בצניעות  בדירת שני חדרים בירושלים) היצירה שלה והמורשת שלה חיה רק כל עוד היא ממשיכה להיות בפי כל: בספריה שהורים מקריאים לילדיהם, בשירים שמולחנים ומושמעים ועל הבמה אני עושה את חלקי, מספרת על חייה ושרה שירים שלא הכרנו וכדאי להכיר. אני מקווה להגיע ולהופיע בכל מקום בארץ, בפני קהל מגוון בכל גיל להזכיר ולהוקיר את האישה יוצאת הדופן ופורצת הדרך ולתרום בכך ששיריה ימשיכו לחדור ללבבות ולנחם.

כהכנה מיטבית למופע מומלץ להביא בפני התלמידים מדבריה של המשוררת: 

"בהחלטת השופטים אשר באדיבות לבם העניקו לי פרס ישראל, נזכרים כמה דברים שלא נראים לי... הביטוי 'בשביל ילדים' – כתבתי שירים שהם אינם מתאימים להבנת ילדים, וכתבתי שירים שמתאימים להבנת ילדים. בשבילי – שני הדברים היינו הך וזהו: הלא אינני כותבת לא בשביל ילדים ולא בשביל מבוגרים, אני כותבת מה שליבי חפץ לכתוב לעצמי." 

ולאחר מכן, מומלץ לקרוא עם התלמידים משיריה של מרים ילן-שטקליס אשר מוכרים כשיריי לדים, כמו השיר "מיכאל" או "מעשה בילדה בודדה", ולהציף את השאלה: האם האמן, באמנות שלו, צריך שיהיה נאמן לעצמו בלבד או שעליו "להתחשב" בקהל היעד-בתכנים ובשפה. 

אפשר לתת לתלמידים את השאלון האמריקאי על המשוררת שיחשוף אותם לעולם שלה וקורות חייה.

לאחר המופע אפשר לנסות לברר מה בשירים ששמעו הפך אותם לאהובים ורלוונטיים עד היום בשעה שיוצרים אחרים שנחשבו  מאד, נשכחו מלב. או אפילו: האם באמת השירים שלה רלוונטיים ונכנסים אל הלב גם היום.

אפשר להמחיז את הסיפור "מעשה במשרוקית", שקרה למרים בת הארבע. (לחלק את התלמידים לקבוצות וכל קבוצה תביים קטע מתוך הסיפור ובסוף השיעור להציג את הקטעים בזה אחר זה)

 

חידון על מרים ילן - שטקליס

1. מרים ילן - שטקליס ששנת הולדתה היא 1900

א. נולדה באוקראינה, חייתה בירושלים ונקברה בחיפה

ב. נולדה בניו-יורק, חייתה בחיפה ונקברה בירושלים

ג. נולדה בחיפה, חיה ירושלים ונקברה באוקראינה

 

2. המשוררת מרים ילן - שטקליס עבדה רב חייה כ:

א.  גננת ומפקחת על גנים

ב.  מזכירה ראשית של אגודת הסופרים העבריים

ג.  ספרנית בספרייה הלאומית

 

3. השם "ילן" בשמה של המשוררת הוא:

א. שם בעלה, משה ילן, שהיה היסטוריון פרה-היסטורי בעל שם עולמי

ב. שם שהיא המציאה לעצמה ומורכב מראשי התיבות של שם אביה.

ג. שם נעוריה מהבית, לפני שהתחתנה

 

4. מרים ילן - שטקליס זכתה להיות כלת פרס ישראל לספרות ילדים

א. לא זכתה, כי אין פרס מיוחד לספרות ילדים

ב. זכתה בפרס בשנת 1956, הראשונה שזכתה בקטגוריה של ספרות ילדים

ג. זכתה בפרס אך סירבה לקבלו

 

5. בצוואתה השאירה מרים ילן שטקליס את הקניין הרוחני שלה ל:

א. לאחייניות האהובות עליה: נורית, יעל, הדסה ורותי

ב. לילדי ישראל שאין ידם משגת

ג. לילדים יהודים ברוסיה ואוקראינה – מאחורי מסך הברזל

 

6. מספרים שמרים ילן - שטקליס הייתה

א. גבוהה ושרירית ונהגה ללבוש בגדי גברים

ב. רזה ובעלת שיער ארוך שחור כעורב ופניה מאופרות בסגנון גותי

ג. זעירה ושברירית ולבשה בגדים בצבע וורוד מעוטרים בתחרות וסרטים

 

7. הסיפור "מעשה במשרוקית" בו מסופר על ילדה שנחטפת בידי צוענים

א. קרה לה עצמה בהיותה בת 4

ב. מבוסס על סיפור אמיתי שקראה בעיתון בשהייתה נערה

ג. נולד מהדמיון הפרוע של המשוררת

 

8. השיר "דני גיבור" שכתבה מרים ילן שטקליס

א. מספר סיפור על אהבה נכזבת של ילד לילדה

ב. מזהיר מפני ילדות שמשפילות ילדים

ג. מהלל את הילד דני שמתאפק ולא בוכה אף פעם

 

9. החברות העמוקה בין מרים לבין היוצר שמוליק קראוס החלה

א. כשהיו יושבים בקפה "כסית" בדיזנגוף שם ישבו כל האמנים הנחשבים

ב. כשמרים שחררה אותו ממעצר ארוך ואירחה אותו בביתה ל"מעצר בית"

ג. כששירם המשותף "נתפייסה" הגיע לראש מצעד הפזמונים

 

10. השמות אלישבע, מיכאל, גדעון, דני, גורי, יעל נורית הדסה ורותי הם

א. שמות נכדיה של המשוררת

ב. שמות ילדי השכונה שלה רחביה, שנהגו לבקר אותה ולזלול אצלה ממתקים

ג. שמות ילדי המשפחה והחברים ששילבה בתוך השירים והסיפורים

סוג במה חצי מקצועית
מספר אומנים 3
מספר אנשי צוות 1
זמן הקמה 1 שעה
מאיזה שעה 11:00
עד איזה שעה 12:00
שפת המופע עברית
ציוד הקרנה במופע המלא יש הקרנה של וידאו והשמעת אודיו
סאונד כן
מסך כן
טייפ כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצה מצביקה ניר יו"ר אגודת הסופרים

לינק לצפיה

המלצה של דוקטור רננה גרין שוקרון

לינק לצפיה
נועה גולדברג רוזן
0549428686

nrrozen@gmail.com

עין עירון, אל המעיין

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.