הניגון שבלב

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון ארצי לילדים ונוער
קהל יעד: ג - ו
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 28/07/2019

רועי ילד שקט ומופנם, מגמגם וסובל בשל כך מהצקות בבית הספר. הוא נוהג להתחבא בחדר המוזיקה ולהעביר שם את זמנו הפנוי.

לקראת תחרות השירה של יום המשפחה הארצי, מגיעה לבית הספר יוכי, המורה החדשה למוזיקה, שאמורה להכין את להקת בית הספר לתחרות.
יוכי מבחינה בכישרונו המוזיקלי יוצא הדופן של רועי, ונלחמת מול כולם על ההזדמנות שמגיעה לו לקבל.

זהו סיפור על חשיבותו וערכו של כל אדם, ובעיקר על סובלנות וקבלת השונה.

 



דבר המחזאים:

 

אחד הסיפורים שהכי השפיעו על ילדותנו היה הסיפור על הצדיק הכפרי של הבעל שם טוב, על אותו נער, רועה צאן פשוט שלא ידע קרוא וכתוב אך בשריקתו פתח את שערי שמים בבית הכנסת ביום הכיפורים.

הסיפור הזה לימד אותנו יותר מכל  על חשיבותו וערכו של כל אדם, על כוונת לב טהורה ועל קבלת השונה.

את המחזה "הניגון שבלב" כתבנו בהשראת סיפורו של הבעל שם טוב מתוך כוונה לתת ביטוי לצדיקים הכפריים בימינו, אותם אנשים שאנחנו שופטים אותם, מגדירים אותם ומקטלגים אותם בלי לתת להם הזדמנות אמיתית. בלי להקשיב להם באמת.

 כי לכל אחד יש קול בעולם הזה וכל מה שאנו צריכים לעשות הוא לדעת להקשיב.

 

                                                                                                                   הדס קלדרון ועודד אהרליך

 

השונה בחברה - חריג או מיוחד?

האמת היא שכולנו ללא יוצאי דופן שונים – לכל אחד ישנה טביעת אצבע השייכת אך ורק לו ואין עוד אדם בעולם שיש לו אותה טביעת אצבע, אם נסתכל ונבדוק היטב את טביעת האצבע שלנו נגלה שלאדם שיושב לידינו אין אותם קוים או פיתולים. יתכן ובמקרים מסוימים נמצא דמיון בין טביעות אצבעות בין אנשים שונים אך זה הוא רק דמיון והן אינן זהות.

מסקנה: כולנו – ללא יוצא מן הכלל- שונים.

דוגמאות לשוני:

שוני בהופעה חיצונית- גובה, משקל, מין, צבע עור וכו'

לקות או מגבלה כלשהי- גמגום, נכות, חרשות, צליעה וכו'

שוני חברתי- מעמד כלכלי, שפה, דעה שונה משלנו וכו'.

ויש עוד רבים אך חשוב לזכור כי שוני הוא עניין שניתן להתייחס אליו בשתי גישות- חיובית או שלילית וזאת ע"י השאלה האם שונה פירושו חריג או שמא מיוחד?

במידה והשוני לא מוכר לנו מהעבר או גורם לנו אי נוחות אנו נתייחס אליו כמפחיד ונקטלג אותו כחריג אך אם נתגבר על הפחד הראשוני, נבדוק את השוני, נשאל שאלות ונגלה אמפתיה אל השוני נוכל לראות מעבר ואף לייחס לו ייחודיות.

אמפתיה- קיים/ שייך/ רצוי

כל בני האדם רוצים להרגיש שייכים, רצויים, בעלי חשיבות עבור האחר. כדי להעניק את הרגש הזה עלינו לפעול באמפתיה כלפי האחר- אמפתיה היא תהליך הזדהות עם רגשות האחר והעברתה לזולת, כך שהוא ירגיש שמבינים אותו, תומכים בו והוא לא לבד. בנוסף האמפתיה מלמדת אותנו לא למהר לשפוט, לא לבקר את האחר, לתת לנו זווית בריאה יותר ובכך גם את האפשרות לפתח תקשורת חיובית ומחברת.

דרכים מעשיות לפתח אמפתיה:

  1. לעצור, ולהקשיב באמת מה האדם השני מרגיש ומה הוא צריך?
  2. להביע עניין באדם האחר, להכיר אותו לעומק, לשאול לשלומו, לחייך אליו.
  3. להסתכל לאדם בעיניים, דרכן ניתן ללמוד רבות על תחושותיו.
  4. השתמשו בדמיון- דמיינו את עצמכם במקומו, כיצד הייתם מרגישים?
  5. לצאת מאזור הנוחות ולהתנסות במצבים פחות מוכרים/פחות נעימים לנו, לשוחח עם אנשים שדעתם שונה משלנו, לקחת חלק בפעילות שלא העזתם בעבר כדי לקבל טעימה מחוויותיו של האחר.
  6. חיוביות- מאחורי כל אדם עומד סיפור שלא תמיד גלוי וידוע לנו, שימרו על הבנה ורגישות בתגובותיכם והשתדלו לפעול בחיוביות.

 

 

 

 

 

מוזיקה - שפה משותפת - כלי אוניברסלי

 

מאז ומתמיד הייתה המוזיקה גורם מרכזי בהתפתחות החברה האנושית. מוזיקה היא אמצעי ביטוי, בעזרתו ניתן להעביר רגשות בצורה ישירה, מבלי לומר מילה. היא פועלת כמעין שפה עליונה, או כלי תקשורת רגשי מחוץ להבדלי השפה, המקום, הזמן, המין, הגיל והדת- באמצעות המוסיקה אנו יכולים להבין אדם שלא דובר את שפתנו ואפילו להבין את בעלי החיים או הטבע.

 

יצירה מוסיקלית שמתנגנת ברגע אחד בין אלפי אנשים מסוגלת להפיח בהם הרגשת אחדות וקרבה מיוחדת שלא ניתן להשיג בעזרת שום אמצעי אחר, המוסיקה מכניסה את כל מי שמאזין לה לתדר אחד וכך כולם חווים איזה רגש משותף הפועם בבת אחת בכולם.

 

אנחנו אוהבים להאזין למוזיקה כי היא יוצרת בתוכנו הרמוניה בין הניגודים הפנימיים שלנו, וככל שהיא מבטאת חיבור חזק יותר בין ניגודים כך היא עמוקה יותר.

 

אדם המאזין לצלילים אהובים עליו יכול להרגיש רוגע, הרמוניה פנימית, התרגשות, שמחה ועוד... סוד ההשפעה של מוסיקה הוא בכך שהיא עוברת בפשטות ובישירות מלב אל לב ללא מילים.

 

 

האזינו לקטעים המוזיקליים הבאים ובסופם שתפו מה התחושות שלכם מכל קטע:

 

.

 

http://www.sup.co.il/47917425

 

.

 

http://www.sup.co.il/11342081

 

 

.

 

http://www.sup.co.il/46900616

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תפאורה ותאורה

 

תפקידם של  התפאורה והתאורה בהצגה הינו ליצור במה אשר בשניות ספורות תעביר לקהל את הלך הרוח של ההצגה, בפשטות, תשנה פניה ותאפשר לדמויות לעבור במקומות שונים ולספר סיפורים שמתרחשים לעיתים במקביל.

בהצגה "הניגון שבלב" התפאורה איננה תפאורה ראליסטית , היא בנויה מכמה אלמנטים המרמזים  על המקום ,  שני קירות המסמנים  חדר מוזיקה בבית הספר בעזרת כלי נגינה רבים תלויים או מונחים, ציור קלידים ותווים, שני ארונות המסמנים את מסדרון בית הספר , ספסל המסמן את החצר , וילונות מנצנצים המסמנים את אולם המופעים . סימון המקומות בעזרת אלמנטים מנמלים משאירות לצופה מקום לדמיון .

התאורה מאירה בצבעים חמים ובהירים שעוזרים לתחושת האינטימיות ומדמה פנים חדר. בעומק הבמה תלוי מסך שצבעו משתנה בהתאם לאווירה שבסצנה או הזמן בו הסיפור מתרחש, כך גם לגבי השטיח העגול שבמרכז הבמה.

בעזרת התאורה, ניתן ליצור אזורים מוארים יותר ובכך לחלק את הבמה למקומות שונים לדוגמא כאשר יוכי מדבר עם רועי מחוץ לחדר המוסיקה הם עומדים בקדמת הבמה, ומוארים בצבעים קרים המדמים תאורת חוץ כאשר שאר הבמה חשוך יותר. במידת הצורך ניתן להחשיך לגמרי את הבמה כולה- הדבר מאפשר חילופי תפאורה מורכבים יותר כפי שקורה כשהבמה משתנה לאולם בו מתקיימת התחרות.

 

את התאורה, התפאורה והתלבושות יוצרים מעצבים המתמחים בתחומם אך הדבר נעשה בדיאלוג עם הבימאי בכדי שלהצגה תהיה שפה אחת.

 

 

 

תוצאת תמו� ה עבור ה� יגון שבלב הצגה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

הבעל שם טוב ופועלו:

 

רבי ישראל בעל שם טוב הידוע בראשי התיבות של כינויו "הבעש"ט" היה מנהיג יהודי במזרח אירופה ומייסד תנועת החסידות שפועלת בהצלחה עד היום.

הבעל שם טוב נולד להוריו לעת זקנותם, לידתו והגעתו לעולם היו כקריאת התעוררות לעם שהיה שרוי בעילפון רוחני.

בהיותו בן 5 שנים התייתם משני הוריו. על פי המסופר הבעש"ט אהב לצאת, לצפות בטבע וכך הכיר ולמד את הצמחים וסגולותיהם הרפואיות. הוא התאלמן מאשתו הראשונה ונישא בשנית, ולימים נולד נינו הלא הוא הרבי נחמן מברסלב,

הוא עבד במגוון מקצועות כגון שמש בבית מדרש, שוחט, ובתקופה מסוימת בחייו עבד כעוזר מלמד- היה מלווה ילדים אל ה"חדר" - על כך אמר כי                                                בורא עולם מתענג על תפילתם של ילדים הנאמרת בתמימות ובטוהר לב יותר מאשר פלפולים תורניים מעמיקים. זאת אומרת רצונם ובקשותיהם של כולם שווים בעיני הבורא, גם רצונם ובקשותיהם של מי שמתקשה או איטי יותר, (ואולי אפילו יותר) גם הם יכולים להצליח ולהתגשם.

התגלותו של הבעל שם טוב כמנהיג רוחני בישרה על תקופה בה אמונתו הטהורה של האדם הפשוט קיבלה חשיבות לא פחות מן תלמידי החכמים. השמחה והענווה קיבלו מקום של כבוד וחשיבות לכל התפילות באשר הן. אלפי יהודים מקרוב ומרחוק נהרו לשמוע את דברי הבעש"ט ולצפות בתפילתו. תלמידיו הפכו להיות הצינורות דרכם התפשטה תנועת החסידות לכל אירופה.

 

*** פתגמים ידועים בשמו של הבעש"ט:

  • "במקום שרצונו של אדם שם הוא נמצא"
  • "עצבות נועלת שערי שמיים, תפילה פותחת שערים נעולים והשמחה בכוחה לשבר חומות"
  • "כל אחד יכול לעבור על הים עם מטפחת, אם הוא רק יאמין באמונה פשוטה"

 

הבעש"ט נולד ונפטר באוקראינה. השפעתו הרוחנית ניכרת היטב גם בימינו באמצעות יהודים במדינת ישראל ובעולם כולו, שהושפעו עמוקות ממסריו.

 

 

 

 

 

 

 

שאלות לדיון

 

  1. איזו מוזיקאים אתם מעריצים ומדוע? מה הערכים שהם מעבירים?
  2. מה לדעתכם תפקידה של מוזיקה והשירה בעולמנו?
  3. כשאתם שומעים מוסיקה שחודרת אליכם מה מתחולל אצלכם בפנים?
  4. בלהקה כל חברי הלהקה צריכים לפעול בשיתוף פעולה על מנת להצליח לשיר ולנגן בהרמוניה איזה צורה הרמונית אתם מכירים מהטבע? (דוגמא: נמלים)
  5. כיצד לדעתכם הרגישו חברי הלהקה כשפעלו בשיתוף פעולה?
  6. האם הכרתם את הבעל שם טוב לפני שצפיתם בהצגה?
  7. עם איזו דמות בהצגה הכי התחברתם? מדוע?
  8. האם אביו של רועי מגן עליו מפגיעה או מונע ממנו להצליח?
  9. בהצגה יוכי מלמדת את רועי להתמודד עם רגשות שליליים ולהתגבר מעליהם האם אתם מכירים דרכים נוספות שעוזרות להתמודד עם רגשות כאלה?
  10. איך אתם מרגישים כשאתם עוזרים לאחר? איך אתם מרגישים כשעוזרים לכם?
  11. אילו פעולות אתם עושים כדי לחזק את הביטחון העצמי שלכם?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קובית משחק : (מומלץ לשחק עם כל הכיתה באותה הקובייה)

 

כל אחד מאיתנו נושא בתוכו חוזקות ואתגרים.

החוזקות הם הדברים בהם אתם טובים והאתגרים הם הדברים עליהם צריכים לעבוד. זהו ורשמו מה הם החוזקות ומה האתגרים הקיימים בכם:

 

 

חוזקות

אתגרים תוצאת תמו� ה עבור אימוג'י חושב

 

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון ארצי לילדים ונוער
0503456944

dana_s@youtheater.co.il

תל-אביב, ארלוזורוב 145

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.