הצגה בנושא דימוי גוף
מאז ששלי הייתה ילדה בת 5 היא חלמה להיות שחקנית כמו חני נחמיאס ולעוף על הבמה במחזמר אליס בארץ הפלאות, היא נחושה לקבל את התפקיד, אך הבמאי אפילו לא נותן לה צ'אנס ונותן לה את תפקיד הביצה,
הוא לא צריך לומר לה למה, היא כבר יודעת לבד - בגלל המשקל שלה.
האם היא תצליח לקבל את האודישן? האם יתנו לכישרון שלה צ'אנס?
ההצגה מדברת על הקשיים שנערה חכמה, יפיפיה ומוכשרת עם עודף משקל עוברת מול חבריה, מול משפחתה ומול הסביבה שלה.
ועל החברה שמסתכלת ברנקן ולא במה שיש בו.
רקע :
נושא הדימוי העצמי מלווה את החברה שלנו ובעיקר את הילדים והמתבגרים בחברה שגדלים ונבנים מהערכים סביבם ובעיקר מההשפעות הסביבתיות המקיפות את חייהם.
חשיפה חוזרת לאידיאל הרזון כפי שמוצגת היום בתקשורת, בפרסומות, ובמדיה החברתית מהווה סיכון לבניית הערכים הללו.
"יכולה לעוף" מביאה את סיפורה של שחקנית מוכשרת ואת האומץ להתגבר על כל המכשולים הסביבתיים ולהצליח להגשים את החלום שלה.
דבר הבימאית והמחזאית - ליאת פישמן לני
לפני שיצאתי לכתיבת המחזה ערכתי כמה ראיונות בנושא דימוי גוף עם א.נשים המתמודדים עם סוגיה של משקל ובראש וראשונה כמובן עם נוי עזריה , השחקנית של ההצגה.
הממצאים הדהימו אותי.
כאשר הגענו לדבר על הילדות ותקופת ההתבגרות כולם דיברו על חוסר קבלה עצמית (לעיתים עד כדי תיעוב עצמי), קשיים חברתיים וניסיון להשתנות רק כדי להיות מקובלים, חוסר ביטחון, חוסר שייכות, דימוי עצמי נמוך והמסכות שנאלצו לשים על עצמם כדי להתגונן מפגיעה רגשית.
מצאתי את עצמי מזדהה עם כל אחד ואחד מהקשיים שתוארו ע"י המרואיינים. ואז הבנתי שהמחזה אומנם מדבר על ילדה שמנה אבל מביא את סיפורם של כל מי שמרגיש קצת שונה. אם זה ילד.ה עם הורים גרושים, או בעיות ריכוז, או ילד עם מבטא, או צבע עור שונה, או כל דבר אחר שיכול לגרום לדימוי עצמי והערכה עצמית בעייתית.
על ידי הקבלה שלנו את עצמנו נוכל להיטיב את ההערכה שלנו את עצמנו וממקום זה נוכל גם לקבל ביתר קלות את השונה מאיתנו ומכאן נולד התפקיד של הסבתא במחזה - כדי להאיר את התכונות החיוביות של הגיבורה שלנו, להעצים אותה, להעיר אותה לפעולה, לדבקות במטרה ומעל הכל , לאמונה שלה בעצמה.
וזה להשקפתי תפקידנו כהורים, כמורים וכמבוגרים אחראיים במציאות המורכבת שבה אנו חיים.
אני מאמינה שרק מעצם עמידתה של נוי על הבמה , כאשר היא מביאה את סיפורה האישי בצורה כל כך חשופה, ומגשימה את חלומה להיות שחקנית, היא מקיימת את כל מה שהיא מדברת עליו.
שעם קצת אמונה, קצת עזרה מאחרים והרבה עבודה קשה , כל אחד "יכול.ה לעוף".
דבר השחקנית נוי עזריה
כל אדם, וכל ילד בפרט, חווה חוסר קבלה עצמית באיזשהו שלב בחייו. כשזה נובע מגורם הקשור למראה חיצוני (השמנה, צבע עור, גובה, צבע שיער) וזה באופן אוטומטי הופך להיות משהו שהסביבה מודעת אליו, לכן ההתמודדות יותר מאתגרת.
ההצגה מבוססת בין היתר גם על סיפורים אישיים שלי וההתמודדויות וחוויות מהילדות שלי.
אני חושבת שאנחנו חיים בעידן שאידיאל היופי כמעט בלתי אפשרי ואנחנו נחשפים אליו ברשתות החברתיות , באינטרנט, בטלוויזיה, בשלטי חוצות ועוד.
זה פוגש אותנו בהמון מקומות ומזכיר לנו לאן אנחנו צריכים לשאוף.
אני חושבת שדווקא בעידן כזה חשוב רגע לעצור, ולהזכיר לילדים שזה בסדר להיות קצת אחר, זה לא הופך אותך לפחות טוב אלא למיוחד ולייחוד שלנו יש הרבה כוח.
שאלות לדיון
- איך הילדה בהצגה מתארת את עצמה בהצגה?
- מה החוזקות שלה?
- מה היא לא אוהבת בעצמה?
- האם לדעתכם שלי מקבלת את עצמה?
- מה זה המונח קבלה עצמית?
- איך שלי מתארת את השינוי שחל בה בסוף ההצגה ? מה גרם לשינוי?
- מה התפקיד של הסבתא שלה בהצגה ? מה סבתה איפשרה לשלי?
- איך אתם מסבירים את הצלחתה של שלי באודישן?
- מה גרם לשלי להאמין בעצמה?
- האם אתה יכול לחשוב על מקרה שלא האמנת שתצליח בו והצלחת ? איך הייתה ההרגשה? מה איפשר לך להצליח?
אמרו לתלמידים שבכל אחד מאתנו יש חלקים שאנחנו פחות אוהבים. חלקנו מצליחים לקבל את עצמנו עם כל החלקים הטובים והטובים פחות ולהרגיש טוב עם עצמנו , ואחרים מתמקדים יותר בחלקים החלשים שלהם ומתקשים לקבל את עצמם.
האם מישהו הרגיש פעם משהו דומה למה ששלי בהצגה מתארת ויכול לשתף אותנו?
תרגיל
מקריאים לתלמידים את המשפט הבא :
תן לעצמך לא להיות מושלם , קבל את עצמך על כל השונה והמיוחד שבך.
בקשו מהתלמידים להגיד מה דעתם על המשפט ומה הם הבינו ממנו.
עשו סבב בכיתה ושאלו כל תלמיד עם מה הוא יוצא מהשיעור היום.
מטרות הדיון אחרי ההצגה
- התלמידים יבינו מהי קבלה עצמית.
- התלמידים יזהו האם הם נוטים לקבל את עצמם או לא.
- התמלידים ירכשו כלים שיעודדו קבלה עצמית.
תרגיל
התלמידים יכירו את המושג קבלה עצמית דרך היכרות עם החוזקות והחולשות של עצמם.
מסדרים את הכיתה במעגל כיסאות. הנחו את התלמידים לחשוב על עצמם במשך 2-3 דקות ולחשוב על משהו שהם מרגישים שהם טובים בו - תכונה או כישרון מסויים, ולשמור את המחשבה לעצמם. בדקו עם התלמידים שהם הצליחו לחשוב על משהו כל תלמיד ייעמד בתורו וישתף את הכיתה במשהו שהו טוב בו.
הסבב יסתיים כשכל התלמידים יהיו ישובים במקומותיהם.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.