ההצגה "כמו למשל" היא תוצר של שיתוף פעולה בין אומנים מכל תחומי היצירה. ביניהם שניים ממפעילי הבובות המובילים, ז'יל בן דוד, במאי ההצגה (מוישה אופניק, הקונצונים, פרפר נחמד ועוד...) ערן בן צבי, השחקן והמפעיל (אלי החתול, קפה עמליה, שקע ותקע ועוד...) מריה גורביץ' מעצבת ומייצרת בובות ואביזרי במה לתיאטרון וטלוויזיה והמחזאי אביב לוז )נחלת בנים, אור קטן, פלפל שחור(
---
מי היה ז'אן דה לה-פונטיין?
ז'אן דה לה-פונטיין, האיש שחיבר וערך את הספר, נולד בצרפת לפני 400שנה. הוא נחשב לאחד מגדולי כותבי המשלים בצרפת ובעולם.
משליו הם מלאכת מחשבת של הספרות הצרפתית, כשבכל אחד מהם קיים מוסר השכל.
בנעוריו לה-פונטיין היה האחראי מטעם המלך על היערות והמים באזור.
הוא העביר ימים רבים ביערות והתבונן רבות בבעלי החיים והם אלה שנתנו לו השראה ליצירות שלו. במשליו הוא שם את דבריו בפיהן של חיות המדברות ופועלות בסביבתן הטבעית. הוא אמר: "אני משתמש בחיות כדי ללמד בני אדם."
---
כל הילדים אוהבים בובות
ילדים, מטבעם, יודעים איך לצפות בתיאטרון. הם נשאבים מרצון לתוך הפנטזיה ומקבלים את מוסכמות הבמה. החיבור שלהם עם הבובות הוא טבעי ואינטואיטיבי כי בבובות יש אלמנט ילדי מובנה.
בהצגה שלנו יש אריה ועכבר, שועל וחסידה ועוד הרבה בובות יפהפיות בעזרתן אנו מציגים את המשלים בצורה משעשעת, נגישה ומלאת דמיון.
המשלים מעלים סוגיות מחיי היום יום של הילדים, ביניהם:
תקשורת עם אחים/ילדים גדולים מאתנו, התמודדות עם ילד/ה שמציקים לנו, כיצד בוחרים מתנה למישהו יקר?
בכל אחד מהמשלים ישנו מוסר השכל ותובנות, וביניהן:
לכל אחד יש חוזקות, אפילו לקטן ביותר, אפילו כשהן נסתרות מהעין.
אל תזלזל בחבריך, נסה לשים את עצמך במקומו ולהבין אותו.
נסה לפתור בעיות דרך אמפטיה, אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך.
לא כל הנוצץ הוא זהב.
תבחר לנהוג לפי בחירתך האישית, האישי והרגשי עדיף לנועל הנוצץ והאופנתי.
במהלך ההצגה הילדים לומדים להקשיב למשלים ומיד לעשות קישור בינם לחייהם הפרטיים. כך לדוגמה הילד הקטן וחסר הביטחון יבין שיש לו כוחות והילד השובב יחשוב פעמיים לפני שיחזור לתעלוליו.
הצעות לשיח עם הילדים בעקבות ההצגה
"משל הוא סיפור קצר עם מוסר השכל. והדבר היפה שבדרך כלל, בעצם תמיד, הסיפורים הם סיפורים על בעלי חיים. למה? כי יותר קל ללמוד על עצמנו דרך מישהו אחר." (מתוך ההצגה(
- אילו עוד סיפורים אתה מכיר בהם הגיבורים הם בעלי חיים?
- למה לדעתך נבחרה חיה מסוימת לדמות הטובה/ הרעה/ הערמומית?
- מהן התכונות המאפיינות את החיות השונות?
- האם גם לבני אדם תכונות כאלה?
- איזו חיה היית רוצה להיות ומדוע?
- כיצד אתה פותר את המריבות בינך לאחים שלך?
- מה קורה בגן כשילדים אחרים מציקים לך?
- האם גם אתה הצקת לילדים אחרים בגן?
- איזה מתנות אתה אוהב לתת לחבריך?
- אילו מתנות אתה הכי אוהב לקבל?
מומלץ להקריא לילדים משלים נוספים ולאחר הקריאה לבקש דוגמאות שלהם הקשורות למשל. בדרך זו הילדים מתרגלים את היכולת ללמוד על עצמם ועל חייהם באמצאות עולם הספרות.