סיפור נהדר על אוצר
מאת ובבימוי חנוך רעים
נסיכה עליזה, שאינה יודעת לעשות דבר בעצמה ומשרתה הנאמן, חובב הנגינה בגיטרה, יוצאים לחפש אוצר. המפה מובילה אותם אל גן הילדים, שם הם מוצאים תיבת אוצר ובתוכה ערימה של גרוטאות וזבל. לא אוצר, לא אוצר בכלל.
בין החפצים והלכלוך הם מגלים בקבוק ובו מכתב המספר להם שהם אכן מצאו אוצר, אבל רק אם ישתמשו בראש יוכלו לראות ולהבין את ערכו.
השניים יוצאים למסע נוסף - והפעם ללא מפה – מסע חקר לפתרון החידה כיצד משתמשים בראש. המסע הזה מביא אותם לעולם פנימי וקסום – עולם הדמיון והיצירה.
ביחד הם יוצרים הצגה קטנה. הוא מנגן והיא מספרת ומפעילה תיאטרון חפצים מקסים, העושה שימוש בכל מה שיש בתיבה. המסקנה ברורה – הם מצאו אוצר, אוצר של ממש.
VIDEO
תפאורה ותלבושות: טליה אוטולנגי
מוזיקה: יאיר סרי
בהשתתפות: מור בן דוד, עופר ירושלמי
כמה מילים על "סיפור נהדר על אוצר"- חנוך רעים
מה שמאתגר ומרתק אותי בהצגות תיאטרון המתקיימות בתוך גני הילדים הוא הרעיון שבמקום שהילדים יגיעו אל התיאטרון, התיאטרון מגיע אל הילדים - האמנות מתארחת לשעה קלה בתוך שגרת חייהם ולוחשת על אוזנם:
"הקסם נמצא כל הזמן סביבכם ובתוככם וכל רגע בחיים יכול להפוך לסיפור אגדה".
בכדי למצות את התחושה הזו יצרתי הצגה שעלילתה וגיבוריה מגיעים אל הגן בחיפוש אחר אוצר – ויותר מכך – הם מוצאים אותו.
בתהליך העבודה התבררה לנו עובדה מעניינת שהיא אוצר בפני עצמה - לתיאטרון ולמחזור יש הרבה מן המשותף - בשניהם אנחנו זקוקים להרבה דמיון ויצירתיות. כך הופכת האמנות לחלק בלתי נפרד מעקרון הקיימות והשמירה על הסביבה והדבר מסייע לילדים להבין ולהפנים את הנושאים החשובים שעל הפרק, מבלי שהיצירה עצמה הופכת לדידקטית.
הצעות לפעילות
כל ילד מביא לגן או לכיתה, צעצועים (שלמים ובמצב טוב) שהוא כבר אינו משחק בהם. מכניסים הכל לשק ומחליפים את השק עם הגן השכן (באופן הזה גם מעצימים את תחושת הנתינה וגם מונעים "בעלות" על הצעצועים).
יצירה מחומרים ממוחזרים שהילדים מביאים כגון: תבניות ביצים, מכלי חלב מקרטון או פלסטיק, מקלות של ארטיקים, בקבוקי שתייה מפלסטיק וכד'.
הקהל בהצגה
בהצגה, אומרת הנסיכה למשרת שלה שהילדים בגן יסייעו לה בהצגה אותה היא מכינה.
שאלו את הילדים כיצד לדעתם הם יכולים לסייע בהצגה.
לאחר מכן, הקריאו לילדים את דבריה של הנסיכה ושוחחו על תפקיד הקהל בהצגה.
"או, זה תפקיד חשוב מאוד. הם הקהל. הם צריכים לעשות הרבה דברים – לשבת ולהיות מאוד בשקט ולהקשיב ולהסתכל ולהתרגש ואם נפתיע אותם הם צריכים להיות מופתעים ואם משהו יצחיק אותם, אז הם צריכים לצחוק ובסוף ההצגה, הם צריכים למחוא כפיים, אבל זה רק בסוף."
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.