הבית של תוף - גרסא מורחבת

תחום: מוזיקה
תת-תחום: מפגש מוזיקה
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: כלי הקשה
שם המפיק: נויה שליין
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 27/11/2023

מופע כלי הקשה קצבי ואנרגטי, מבוסס על ספר ילדים שכתבה נויה שליין - "הבית של תוף".

הבית של תוף, הוא סיפור בחרוזים מעורר דמיון, שבמהלכו הילדים פוגשים את משפחת כלי ההקשה.

כלי ההקשה השונים מתעוררים לחיים כדמויות במשפחה וכחפצים בבית.

המופע "הבית של תוף" הוא מופע מקורי, במהלכו נויה שליין מנגנת על מגוון אדיר של כלים, תוך כדי הקראת הסיפור והקרנת האיורים.

בית הספר או הגן שמזמינים את המופע  יקבלו במתנה עותק אחד של הספר וכך יוכלו להתכונן למפגש ולצפות בסדרת הסרטונים שמלווה את הספר.

בגרסא המורחבת של המופע, נעשה שימוש בכלי הקשה רבים ומרשימים כמו מרימבה 5 אוקטבות, תופים והמון כלי הקשה. משולבים במופע קטעי ריקוד, תיפוף על הגוף, סטפס ושירים.

המופע בהשתתפות פעילה של הקהל.





על היצירה

הבית של תוף, הוא מופע כלי הקשה וירטואוזי, המבוסס על הספר "הבית של תוף".

במהלך המופע, נויה מבקרת חבר, אבל החבר שלה הוא לא ילד רגיל, החבר שלה הוא תוף. לאורך המופע, נויה וההקהל פוגשים את משפחתו של תוף, משפחת כלי ההקשה.

כלי ההקשה השונים מתעוררים לחיים כדמויות במשפחה וכחפצים בבית.

בין דפי הספר "הבית של תוף" מפוזרים קודי סריקה שמובילים לסדרת סרטונים המקיפה ביותר שנעשתה בעברית על כלי הקשה. בכל סרטון מוצגים כלים שונים ממשפחת כלי ההקשה.

 

על היוצרת

נויה שליין - אמנית מרימבה וכלי הקשה בינלאומית.

יוצרת, סולנית ומנחה של מופעים רבים, ביניהם מופעים במסגרת סל תרבות ארצי, קונצרטים עם תזמורות ורקדנים ורסיטלים שהוקלטו לרדיו.

הופעות בפסטיבלים נחשבים בעולם, כגון הפסטיבלים בלוצרן, בזלצבורג והפרומס בלונדון. וכן, הופעות באולמות החשובים בכל רחבי אירופה, בסין, בקוריאה ובארגנטינה.

מחברת הספר "הבית של תוף" וסדרת הסרטונים שמלווה אותו.

מרצה בנושאים: כלי הקשה, קצב החיים והשילוב בין אמנות לעסקים.

מקימת ההרכב "כלים שלובים" – הרכב נשי ייחודי של חליל, צ'לו ומרימבה.

זכתה בתחרויות רבות, ביניהן בתחרות ע"ש פאול בן חיים בביצוע יצירות ישראליות.

השתלמה בכיתות אמן בין-לאומיות למרימבה ולכלי הקשה, בהדרכת הפרופסורים קייקו אבה, פיטר סאדלו, בוגדן בקנו, מומוקו קמיה ולודוויג אלברט. וכן בכתת אמן בקרנגי הול עם מר זאקיר חוסיין.

בעלת תואר ראשון בניהול ובמוסיקה ותואר שני במנהל עסקים, שניהם בהצטיינות, מאוניברסיטת תל אביב.

 

נכתב על המופע

"לקרוא לשליין 'מתופפת' זה אנדרסטייטמנט מטורף. הצלילים של המרימבה שלחו אותי לאלבומים הגדולים של פרנק זאפה. שליין היא אמנית כלי הקשה וירטואוזית ששולטת בסוגים שונים של כלים, ובנוסף לריקודי סטפס היא גם יוצרת מופעים משלה ומלחינה מוזיקה מקורית. בנוסף לכל כישוריה היא גם משחקת ושרה. פנומנית. או ליתר דיוק, פנו-וומן."

עמית סלונים, וואלה

* שיר הפתיחה מתוך המופע "הבית של תוף"

https://www.youtube.com/watch?v=OPlHXA2R0eY&ab_channel=NoyaSchleien

 

* סרטון הכרות עם "הבית של תוף" –

https://www.youtube.com/watch?v=xD0K80ekIHI

 

* דוגמא של נויה שליין מנגנת על מרימבה וכלי הקשה –

היצירה "תחושת היופי" של ארז משיח, מתוך התכנית "אינטרמצו עם אריה ורדי" -

https://www.youtube.com/watch?v=etnNuz3I2z4

 

* ניתן להתחיל את הדיון בשאלה אילו כלי הקשה הילדים מכירים – לרוב הילדים מכירים רק תוף, משולש, תוף מרים ומצילתיים. בהם הם מתנסים כבר מגיל צעיר, מגן הילדים.

ניתן לחשוף ולהכיר להם כלים רבים במשפחת כלי ההקשה.

 

* סוגים שונים של כלי הקשה –

כלי הקשה מלודיים – איתם ניתן לנגן מנגינה. כמו קסילופון, גלוקנשפיל ומרימבה.

כלי הקשה ריתמיים – איתם ניתן לנגן מקצבים. כמו סנר (Snare), טום-טום (Tom-tom) ותוף באס.

כלי הקשה שנועדו ליצור אפקט של סאונד (Sound Effects) – כמו רעשנים, פעמונים, מקל גשם וגונג.

 

* חלוקה נוספת של משפחת כלי ההקשה –

כלים שמנגנים עליהם בעזרת מקלות - כמו קסילופון ומערכת תופים.

כלים שמנגנים עליהם עם הידיים - כמו בונגוס (במקור מקובה), דג'מבה (במקור מאפריקה), ודרבוקה (ניתן להראות את השימוש הרב של דרבוקה במוסיקה הים תיכונית).

 

* כיצד מייצרים צלילים שונים לתופים – התופים מגיעים בגדלים שונים. תיבת התהודה שלהם בגודל שונה. ככל שהתוף קטן יותר, הצליל שלו גבוה יותר. ככל שהתוף גדול יותר, תיבת התהודה שלו גדולה יותר ולכן הצליל שלו נמוך יותר.

 

* ההבדל  בין כלי נשיפה, כלי מיתר וכלי הקשה.

אחד ההבדלים הבולטים הוא בדרך בה מפיקים את הצליל ובדרך בה מאריכים את הצליל (בכלי הקשה ע"י Roll או Tremolo).

 

* כלי הקשה אפשר למצוא בכל מקום -

אפשר להמציא מקצב פשוט ולנגן אותו בעזרת טושים או עפרונות על השולחן בכתה.

אפשר להמציא מקצב פשוט ולנגן אותו על הירכיים, ובעזרת מחיאות כפיים ורקיעות רגליים.

להראות קטעי וידאו של תיפוף על הגוף.

לדוגמא - https://www.youtube.com/watch?v=sb-2VsE2y-U

להראות קטע מריקוד הגמבוט – צורה של תיפוף על הגוף שהתפתחה כצורת תקשורת של כורים במכרות באפריקה.

https://www.youtube.com/watch?v=U0Q51WVrR40

סטפס – תיפוף בעזרת הרגליים – לדוגמא היצירה The Typewriter \ Leroy Anderson – בה האמנית נויה שליין מחקה את התפקיד שכתוב לכלי הקשה, באמצעות סטפס -

https://www.youtube.com/watch?v=zODW2G5u4mE

 

* בחלק גדול מהמופע מנוגנת מוסיקה מקורית שנכתבה במיוחד, אך ישנן מספר יצירות מוכרות שמנוגנת טעימה מהן ורצוי להכיר אותן לילדים –

Csárdás - Vittorio Monti

https://www.youtube.com/watch?v=IPYHy8k9Z34

 

Flight of the Bumblebee - Rimsky-Korsakov

https://www.youtube.com/watch?v=M93qXQWaBdE

 

ומספר שירי ילדים -

פזמון ליקינטון –

https://www.youtube.com/watch?v=QUeKRsFPQ3o

ניתן ללמד את הילדים לשיר בית מתוך השיר –

"לילה לילה מסתכלת הלבנה
בפרחים אשר הנצו בגינה,
בציצי היקינטון בגננו הקטון
לילה לילה מסתכלת הלבנה."

 

דו רה מי -

https://www.youtube.com/watch?v=3sXM7cq9qXc

ביצוע מתוך המחזמר - https://www.youtube.com/watch?v=cw1Kb1MzODI

 

ניתן ללמד את מילות השיר –

"דו - הוא דוב אולי דובה
רה - הוא ריח של עוגה
מי - כל מי שבסביבה
פה - שפה יפה מאוד
סול - הוא דג במצולה
לה - הוא שיר ללא מילה
סי - הוא שיא החגיגה
ומשם חוזרים לדו."

 

שם מעבר לקשת –

https://www.youtube.com/watch?v=5ADZyxqCHPQ&ab_channel=����ת�שר���ת

 

ניתן ללמד את מילות השיר –

"אי שם מעבר לקשת
בענן
נמצאת ארץ גן עדן
כמו בסיפור ישן

אי שם מעבר לקשת
במרומים
שם כל חלומותייך
בן רגע מתגשמים"

 

נושאים לדיון מעמיק יותר -

* קצב כדבר ראשוני –

- קצב הוא הדבר הראשון שאנחנו שומעים עוד כשאנחנו עוברים ברחם ואנחנו שומעים את הדופק של אמא שלנו. והוא מלווה אותנו כל החיים עם הדופק שלנו.

- קצב הוא דבר מאוד ראשוני, יש לנו תגובה מיידית אליו, עוד לפני שאנחנו יודעים לדבר. הגוף זז ברגע שהוא שומע קצב ומגיב אליו.

 

* קצב כדבר שיכול ללכד קבוצה ולהניע לפעול ביחד – כמו למשל תוף הסנר עליו נהוג לנגן מקצב צעידה כדי שחיילים יצעדו בקצב קבוע ביחד.

 

* כלי ההקשה קיימים כבר מתקופה קדומה מאוד.

אפילו בתנ"ך מוזכרות המלים תוף, מצילתיים, שליש.

יש עדויות שהשתמשו בכלי הקשה כדי להעביר מסרים בין שבטים מרוחקים.

 

* המשמעות של קצב בתוך המוסיקה. אפשר להשמיע קטעי מוסיקה במהירויות שונות ובמשקלים שונים ולדון באלמנט הקצב בתוך המוסיקה.

 

* להאזין ליצירות תזמורתיות ולדון בתפקיד של כלי ההקשה ביצירה ובתזמורת.

למשל, ביצירה בולרו של מוריס ראוול, תוף הסנר מנגן מתחילת היצירה ועד סופה את אותו המקצב שוב ושוב.

ישנם ביצועים רבים של היצירה שניתן לצפות בהם, בביצוע הבא רואים היטב את נגני הסנר - 

https://www.youtube.com/watch?v=LwLABSm0yYc

 

* לצפייה בקטעי וידאו נוספים של האמנית נויה שליין - 

https://www.youtube.com/user/noyaschleien

 

* לאתר של האמנית נויה שליין –

https://www.noyaschleien.com/

 

* מקום שיזמין את המופע "הבית של תוף", יקבל את כל הקישורים לסדרת הסרטונים המלווה את הספר "הבית של תוף". הסדרה המקיפה ביותר שנעשתה בעברית על כלי הקשה ובה 12 סרטונים קצרים, מתאימים לילדים. בכל אחד מהסרטונים מוצגים כלים שונים ונושאים שונים הקשורים לעולם כלי ההקשה.

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
נויה שליין
0544715150

noyaschleien@gmail.com

יפו-תל אביב, אליהו חכים 14

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.