הרפתקה בשחקים

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 45
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: נונטי מדיה
שנת הסרט: 2019
קהל יעד: ד - ט
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 28/06/2020

יותם ונועה, נער ונערה חובבי תעופה בני 13, מוצאים ב"בית קברות למטוסים" גרוטאה של מסרשמיט, מטוס הקרב הראשון של חיל האוויר. יחד עם מוריס (אריה צ'רנר), זקן ערירי שהיה טייס קרב בשנות החמישים הם מחליטים לשפץ את המטוס ולהטיס אותו במפגן יום העצמאות כנגד כל הסיכויים. חוץ מקשיים טכניים, דרישות הלימודים ותחילתה של אהבת נעורים, הם צריכים להתגבר גם על ההתנגדות של ההורים. אמו של יותם (ריקי בליך) משתמשת באסתמה של בנה כדי להרחיק אותו מהתחום לאחר שאביו הטייס מצא את מותו בהתרסקות, ואביה של נועה (נתי רביץ) הוא טייס קרב במילואים שמתייחס אליה כילדה צעירה שטיסה זה עדיין לא בשבילה. לתמונה נכנס גם האח הגדול שלה, שמשפץ יחד עם אביהם את מטוס הספיטפייר השחור המפורסם כדי להטיס אותו במפגן האווירי של יום העצמאות – ולא מוכן שהמסרשמיט הוותיק יגנוב להם את ההצגה. האם הם יצליחו לגעת איתו בשמיים?

סרט כובש לב ועיניים, עם אפקטים של אנימציה ממוחשבת בקנה מידה שטרם נעשה בארץ, אשר מעלה על המסך סוגיות רלוונטיות לכל המשפחה, בהן העצמת ילדים ובני נוער, עידוד צופים וצופות להגשים את החלומות שלהם – בלי קשר למגדר וגיל, התמודדות עם משברים, תושייה ויכולת התמדה, קשר בין-דורי וקונפליקטים בין הורים ולילדים, והבעת הערכה לדור המייסדים והאזרחים הוותיקים. ולבסוף – זוהי הזדמנות לחשוף את הקהל למטוסים הראשונים של חיל האוויר ולסיפורים מאחוריהם.

התסריט נכתב בהשראת "הרפתקה בטייסת", ספרו של עודד מרום, טייס קרב "אייס", אלוף הפלות מטוסי אויב, שהיה מפקדה של טייסת 101, "טייסת הקרב הראשונה".

בהשתתפות: אמיר טסלר, הילה נתנזון, אריה צ'רנר, ריקי בליך, נתי רביץ, דור הררי ואורי בלופרב

במאי ויוצר: ליאור חפץ




דבר הבמאי - ליאור חפץ

בילדותי בתחילת שנות השמונים, המסך היחיד בבית היה שייך לטלוויזיה שחור לבן והדברים המעניינים באמת התרחשו בחוץ. בשבתות אני ואבא שלי הינו יוצאים לטיולי אופנים, ואחד היעדים היה שדה התעופה הקטן של הרצליה, שם עמדנו מול שער הברזל וצפינו במטוסים הקלים ממריאים ונוחתים. כשהייתי גדול מספיק לרכב לבדי, גיליתי במגרש סמוך בין העשבים היבשים גרוטאה של מפציץ טורפדו ישן. אהבתי לטפס לתוך תא הטייס החלוד, להחזיק בסטיק ולדמיין את עצמי טייס במשימות נועזות.

אמא שלי זיהתה את התשוקה שלי למטוסים וסיפורי הרפתקאות, וליום הולדתי השביעי נתנה לי מתנה ספר בשם "הרפתקה בטייסת" שנכתב על ידי עודד מרום, מפקד טייסת ואלוף הפלות. הסיפור על שני ילדים שמחזירים מטוס ישן לחיים בעזרתו של טייס ותיק, נשאר איתי גם כשגדלתי והפכתי לבמאי. אחרי יותר מ-25 שנים, כשסיימתי בית ספר לקולנוע, החלטתי לכתוב תסריט בהשראת הספר המשלב את העלילה עם זיכרונות ילדותי.

גדלתי על הסרטים והסדרות של שנות ה-80: קארטה קיד, הגוניז, נשר הברזל, צוות לעניין וזאב מעופף. אלו סרטי אקשן מופרכים – אבל עם נשמה, שנצרבים בלב של ילד לנצח. הסיפור משלב בין עולם הטיסה: סמל ויזואלי מרגש להגשמת חלומות, פריצת גבולות וביטוי לחופש אולטימטיבי, ובין המסע האישי של הגיבורים, המאבקים ותהליך ההתבגרות שלהם.

היה חשוב לי ליצור סרט לכל המשפחה, שיפנה ברמות שונות לקהל צופים רחב: מילדים, להוריהם ועד לסבא ולסבתא. במרכז העלילה שני גיבורים בני שלוש-עשרה, יותם ונועה, שהחלום שלהם להיות טייסים. הצגת הסיפור דרך נקודת מבטם של הגיבורים, שעושים דברים שרק מבוגרים יכולים לעשות במציאות, מעצימה את הצופים הצעירים ומלמדת אותם על ערכים כמו יוזמה, תושייה, יכולת התמדה והתמודדות עם משברים. ולא משנה אם אתה בן או בת – כל אחד יכול להגשים את החלומות שלו, אם רק יעז ויתמיד.

ההורים שמלווים את ילדיהם יוכלו להזדהות לדמויות של ההורים בסרט: אמא של יותם, שמנסה לגונן על הבן שלה, לפעמים יותר מידי; ואבא של נועה, שלא מבין שהבת שלו גדלה ויש לה שאיפות שונות ממה שתכנן לה.

את הגיל השלישי מסמלת דמותו של מוריס הערירי בן ה-78, שנדמה שכבר אין לו תפקיד בחברה והוא שריד של ישראל שאינה קיימת יותר, אבל הוא מתגלה כמקור ידע ותמיכה ליותם ונועה שבלעדיו לא יוכלו להגשים את החלום שלהם.

אהבת הטיסה שבליבו של הסרט היא הזדמנות לחשוף את הקהל למטוסים הראשונים של חיל האוויר והבעת הערכה לדור המייסדים והאזרחים הוותיקים. מוזיאון חיל האוויר סייע ואפשר לנו לצלם את המטוסים ההיסטוריים. טייסים ותיקים וחובבי תעופה מכל רחבי הארץ התנדבו לסייע בהשאלת חלקי מטוסים ואביזרים, הטסת טיסנים, ואתרי צילום במנחתים השונים ממגידו בצפון ועד חצרים בדרום. אחד האתגרים הגדולים היה לגרום למטוסים עתיקים לעוף בשמיים, ואת זה הצלחנו להשיג בזכות עבודת אנימציה ואפקטים חזותיים (vfx) בקנה מידה ובהיקף שעוד לא נראה בישראל, והכל 100% תוצרת הארץ.

***

 

מערך שיעור לצפייה בסרט ״הרפתקה בשחקים״ - סל תרבות

 

הדרכה לקראת הצפייה:

 

תיווך לקראת הצפייה - שאלות שכדאי לתלמידים לחשוב עליהם במהלך הצפייה סרט:

  1. מי הגיבור או הגיבורים?
  2. מה הרצון, המטרה של הגיבורים?
  3. מה המכשולים שעומדים בדרכם?
  4. מה עוזר לגיבורים בהרפתקה שלהם?
  5. מי הדמויות שמתנגדות לגיבורים?
  6. האם יש מאבק פנימי? (האם הגיבור נאבק ברגשות פנימיים שעוצרים בעדו?)

 

יעדי המפגש:

 

  • לחשוף את התלמידים אל ״הרפתקה בשחקים״ כמיצג של הקולנוע הישראלי שהופק לכל הגילאים, וההיבטים הייחודיים לו מבחינת ההפקה. דרך ניתוח הסרט, נפתח לצופים דלת לאמנות הקולנוע כמעוררת השראה ומעודדת שימוש בדמיון.
  • לעסוק בממד האסתטי של העשייה הקולנועית, עם דגש על מבנה תסריט, שייתן בידיו כלים לנתח תסריט ולהבין את הכלים הדרמטיים שיוצרים עניין בקרב הצופים.
  • לעסוק בממד הוויזואלי/אומנותי, דרך השימוש באפקטים מיוחדים ואנימציה ממוחשבת.
  • לעסוק בממד האתי הכולל עלילה פנטסטית הממוקמת בעולם מציאותי. 
  • להעמיק את ההיכרות עם הקולנוע הקלאסי והמקומי. סקירה של סרטים שהשפיעו על התסריט בארץ ובחו״ל.

 

נושאים אפשריים לדיון ביום המפגש:
(בהרצאה של 45 דקות ניתן לעבור על שני נושאים, בהרצאה של שעה וחצי- ארבעה נושאים)

 

  1. הצגה עצמית קצרה של האומן אורח

 

  1. אסתטיקה ויזואלית - השימוש באנימציה ממוחשבת ואפקטים ויזואליים:
    הצגת ״הרפתקה בשחקים״ הוא סרט שעשה שימוש נרחב ביותר באנימציה ממוחשבת בקולנוע הישראלי, ומכיל את המספר הגדול ביותר של שוטים שנוצרו במחשב עד היום.
    לימוד של מאחורי הקלעים מרתק ורלוונטי לתלמידים כיתות ב׳-י״ב.

  2. שלבי יצירת סצנת אנימציה - לוח וידאו והקרנת דוגמה

סטוריבורד ככלי לתכנון ובחינת השוטים והצגת דוגמאות

מרכיבי אנימציה ממוחשבת - מודלים, טקסטורות, תאורה ואנימציה 

אופן צילום השחקנים עבור הסצנה- שימוש במסך ירוק
מהו אנימטיק והצגת דוגמאות
הצגת הסצנה הסופית
 

  1. ניתוח תסריט - האסתטיקה של סיפור:
    כיצד התסריטאי יוצר עניין ומתח בקרב בצופים?
    היוצר ייתן לתלמידים כלים בסיסים כדי להבין כיצד תסריט בנוי מבחינה דרמטית, בין אם מדובר על סרט ישראלי או ספר גיבורי-על הוליוודי.
    לתמידי בית ספר יסודי, ניתן לעבור על מונחי יסוד בעולם הדרמה:
    גיבור - הדמות שמנקודת מבטה מסופר הסיפור
    מטרה - מה הגיבור רוצה?
    מכשולים - מה עומד בדרכו
    אנטגוניסט - דמות מתנגדת
    קונפליקט - המאבק בין הגיבור לדמויות שמתנגדות לו
     
  2. מבנה סיפור ותסריט:
    בכיתות גבוהות, או בהרצאה לתלמידי מגמת קולנוע, ניתן להיכנס לאסתטיקה של תסריט מאוזן ושלם על פי המבנה הקלאסי של אריסטו: שלוש מערכות, נקודת מפנה ראשונה, נקודת אמצע, הנקודה הנמוכה ביותר ונקודת מפנה שניה.
     
  3. עריכה

הצגת דוגמאות של חומרי גלם

הצגת דוגמאות לסצנה סופית והחלטות העריכה שבוצעו

העצמת הרגש באמצעות מניפולציות עריכתיות

צילום בטוח של סצנות שנראות מסוכנות להפקה (נפילות, מרדף) - פתרון בעיות בעריכה
 

  1. מקורות השראה

הצגת קטעים קצרים מסרטים שהיוצר צפה בילדותו והשפיעו על הטעם האסטטי שלו

הצגת קטעים קצרים מקולנוע ישראלי בז׳אנר דומה

המלצה לצפייה בסרטים ישראלים - ״אבוללה״ ״גיבורים קטנים״

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
נונטי מדיה
054-6530306 בן כליפה מנהל

info@nonti.media

יפו-תל אביב, הברזל 3 רמת החייל

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.